Ny häst, hjälp! (:

Skreppur

Trådstartare
Det är såhär att nu till helgen eller nästa helg ska vi hämta en shettis (106 i manke). Jag är urglad men ändå känns det stort och skrämmande, en egen häst.. en liten liten häst :smirk:

Hon ska få stå i ett litet stall med tre stora boxar samt en stoor hage runtom hela. Hon ska få gå tillsammans med ett varmblod och en tinker. Tinkern är ledaren, snäll men envis och bestämd. Shettisen är hemskt "bossig" och en klar ledartyp. Hur blir det då när vi släpper ihop dom? Tänk om hon åker på vrålstryk? :(

Jag har tänkt om hon får stå i sin box (som är stor för henne) några dagar så hon känner igen stallukten och får den i pälsen. Men sen då? Bara släppa ihop dem? Jag kan nog dra ihop ett gäng, jag, mamma, stallägaren, hans fru samt deras dotter ifall det händer något. Jag behöver råd, hur brukar ni göra?

Sv: Ny häst, hjälp! (:

Skreppur skrev:
Det är såhär att nu till helgen eller nästa helg ska vi hämta en shettis (106 i manke). Jag är urglad men ändå känns det stort och skrämmande, en egen häst.. en liten liten häst :smirk:

Hon ska få stå i ett litet stall med tre stora boxar samt en stoor hage runtom hela. Hon ska få gå tillsammans med ett varmblod och en tinker. Tinkern är ledaren, snäll men envis och bestämd. Shettisen är hemskt "bossig" och en klar ledartyp. Hur blir det då när vi släpper ihop dom? Tänk om hon åker på vrålstryk? :(

Jag har tänkt om hon får stå i sin box (som är stor för henne) några dagar så hon känner igen stallukten och får den i pälsen. Men sen då? Bara släppa ihop dem? Jag kan nog dra ihop ett gäng, jag, mamma, stallägaren, hans fru samt deras dotter ifall det händer något. Jag behöver råd, hur brukar ni göra?

Roligt att du ska få en pålle :)

Även om boxen är stor för henne så är det ju inte så roligt att stå inne i en box några dagar. Vi brukar låta dom stå inne över natten i boxarna så att dom ser varandra och hälsar lite smått.. tror det räcker även för dig :p
Sen brukar vi vara ett gäng som släpper ihop dom.. hästarna klarar att lösa rangfrågan på egen del och för oss har det aldrig blivit problem. Dom springer runt lite, gnäggar och tjuter.. kanske en och annan lös kick men sen går det bra.
Iof så är ju din ponny mkt mindre än dom andra två.. går det inte att dela av hagen till två så att dom kan få gå bredvid varandra några dagar utan att vara i samma hage?
Kanske hänga med dom andra hästarna ut på turer först så dom känner av varandra lite först?

Hoppas det går bra!

Mvh

Ville bara påpeka att hästar som är mycket bossiga i en hage kan med andra hästar vara den som alltid går undan. Alltså behöver det inte alls vara några problem. Man bör nog vara lika försiktig/oförsiktig som då man släpper ihop två hästar som är mycket olika. Låt dom stå tillsammans i stallet under natten och släpp sen ihop dom dagen efter. Bara hästarna är vana att gå med sällskap löser dom det säkert jättebra själva!! Sen kan en shettis springa rätt fort också om den skulle vilja komma undan...

Tack för era råd, nu känns det bättre!

Hästarna går ute dygnet runt nu, men kanske jag kan fråga om dom kan få stå inne bara under natten?

Då gäller det att säkra hagarna! Måste sätta en tråd längst ner runt hela hagen då "min" shettis är en rymmartyp :angel:

Åh då blir det inte roligt, om det är en rymmar typ. Då kommer ni få det ni gör, var så säker :rofl:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 946
Senast: Unafraid
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 752
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 154
Senast: exotic
·
Hästmänniskan Har ett litet dilemma när det gäller mina hästar. Ponny A: ranghög, måste gå med ranglåga hästar. Vaktar sin hage, ponny B och sin mat...
Svar
1
· Visningar
804
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama