Ny häst gå över till fri tillgång!!? hjälp

JasMiin

Trådstartare
Halloj!
Kommer förmodligen få hem en ny häst inom kort. Den går idag på runt 12kg hösilage om dagen om jag minns rätt. Även lite havre + betfor om dagen.

Stallet jag ska ha den uppstallad i har fri tillgång på hösilage i hage och stall, hur ska jag gå över till den foder"staten" på bästa sätt?

Vad hade ni gjort? Vad har ni för tips till mig? Det är min första egna häst och vill gärna ha hjälp av kunniga personer inom de här!

Kan tillägga att hästen INTE är svårfödd. Det är ett halvblod, 8år.

Sv: Ny häst gå över till fri tillgång!!? hjälp

Jag skulle ha stenkoll på vikten på hästen ett tag

Du kanske kam begränsa så den har fri tillgång i enbart hagen och i stallet (om den står på Box själv?) kan den då portionerat?

Jag tycker att du ska förbereda dig på att det kanske inte går. Det är långt ifrån alla hästar som klarar av att gå på fri tillgång!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 932
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 026
Senast: Twirro
·
Foder & Strö Ny här så ha lite överseende med tråden☺️ Men har precis flyttat till egen gård med mina två hästar, en stor och en shettis. Just nu...
Svar
5
· Visningar
1 776
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama