Ny Häst- Fryst Betfor farligt???

L

lolo19

Hej

Ursäkta den ngt underliga rubriken.. :o

I morgon får jag hem min alldeles underbara foderhäst :love:

Han äter just nu mest hösilage och inte så mkt kraftfoder, dels han han mest vilat, dels är han tydligen väldigt lättfödd, enligt ägaren.

I "mitt" stall där han ska stå ingår maten i stallhyran. Dvs hösliage och havre. Mineraler köper man själv, vilket jag förstås gjort. Men det jag undrar; Nu äter hästen Betfor hos sin ägare, ca 1 kilo om dagen. Men i "mitt" stall har de inte betfor på vintern eftersom det fryser och det ska inte vara bra att ge fryst betfor, sa hon som har stallet.

Så nu undrar jag, tror ni att hästen kommer reagera väldigt negativt om han måste få en paus från betforn? Han får ju det igen så fort det blir plusgrader dygnet runt, nu ligger det på minus ngn grad på natten. Han får äta silage, ngra nävar havre som han gjort innan, och mineraler.

Vad tror ni om detta? Hästen är varmblod, en tioårig valack. :love:

MKT Tacksam för alla svar!! :bow: :bow: :bow:

MVH
Lollo

Sv: Ny Häst- Fryst Betfor farligt???

Förstår inte riktigt frågan, man blöter upp betforn o sen ger man den väl innan den hinner frysa?
PL

Hej!

Okej jag tänkte nog såhär; Stallägaren menade ju att de inte hade betfor på vintern för att den frös. Och då tolkade jag det som att den frös under tiden den svällde. Och att det sedan var farligt att ge den till hästen. Men kanske fattade jag fel? Så förstod jag iaf vad hon sa...

Tack för svaret! :bow:

I vårt stall gör alla hästägare i ordning sin egen hästs mat som sedan ställs/hängs utanför boxen till fordringstillfällena. Beroende på när hästägaren är där kan det vara ett antal timmar innan maten ska ges (och till morgonfordringen är det ju alltid det) och är det då minusgrader i stallet hinner det frysa. Vi löser det så att de foder som är blötlagda (betfor, kli etc) ställer vi i mjölkrummet vid sidan om stallet där det finns värme och så får den som fordrar hämta det där. Lite extra spring, men nu är det ju vår snart.

Hej!

Tack för ditt svar! :bow:

Jaa så ska vi oxå göra i vårt stall, att man blandar sin häst mat själv. Och precis som du skrev menade jag, att det hinner ju frysa om det är minusgrader.. Tyvärr har vi inte tillgång till ngt varmare utrymme..

Men tror du han klarar att vara utan betfor tills den inte fryser längre??

Tack igen
MVH
Lollo

Om du är några timmar i stallet kan du ju blöta betforen när du kommer och ge den till honom innan du åker hem, eller blanda hemma och ta med och ge honom det när du är där.
Annars tror jag inte att han reagerar negativt på att vara utan en period, om han är lättfödd som du skriver eller inte har några problem med magen.

Hej!

Tack för ditt svar! :bow:

Jaa det är ju ett sätt. Hur länge bör betforn svälla innan jag kan ge den till hästen? Påverkas även den tiden av kylan, dvs tar det längre för den att svälla eftersom det är så kallt? :confused:

Skönt att du inte tror att han tar skada av att vara utan en period!

Tack igen
MVH
Lollo

Jag förstår vad du menar och kanske har du inte möjlighet att ta dig till stallet på morgonen om du har din häst inhyst någonstanns. Betfor är inte bra att ge fruset så jag skulle föredra att i såfall ta bort den på morgonen och sedan kan du ge honom lite betfor när du är där. Är du i stallet 1 - 1,5 timme så bör det ha svällt bra.
Min häst fick kolik efter att ha fått i sig sin frusna betfor......

Ett tips är att hälla kokande vatten över betforen då sväller den mycket snabbare, kanske kan du göra det när du kommer till stallet och fodra det innan du åker där ifrån efter några timmar. Ta med en vattenkokare till stallet så går det enkelt att göra i ordning!

Jag skulle inte fodra inte med fryst betfor!

När jag har fodrat med betfor så har jag löst det genom att göra en låda i frigolit, som jag ställer hinken med blöt betfor i. Du kan köpa skivor av frigolit och bygga en själv. Obs! Kolla så att hinken får plats innan du bygger färdigt (kanske självklart för vissa men inte för andra :angel: ). Gör ett lock till så det blir isolerat från alla håll.
Lycka till

Han tar ingen skada av att vara utan betforen en tid. Han kanske kommar sakna den för många hästar tycker det är gott.
Om du vill ge honom betfor ändå så fick du ju några tips här hur du ska lösa det.
Lycka till med din nya häst!!!!

Letade fram beastibabe:s suveräna betfortest men bilderna fanns inte kvar...

Men som sagt om du sätter betforen på svällning när du kommer till stallet, gärna med varmt vatten, och fodrar innan du åker igen så kan du ju fortsätta med betforen. Har ni ingenstans det är uppvärmt i stallet, sadelkammare eller något annat utrymme där det kan stå under tiden det sväller. Om jag kommer ihåg rätt från betfortestet så svällde det på 2 timmar med kallt vatten och på 30 minuter med hett.

Men 1 kg är rätt mycket! Så mycket kanske du inte ska ge på en gång...
//marti

fryst mat, i alla former, tycker jag ska undvikas.
jag tror inte han mår dåligt av att vara ifrån betforen ett tag om han får tillräckligt med grovfoder och du inte tycker att han tappar i vikt :)

En tjej i mit stall har köpt en termos hon har sin betfor i. Se till bara att den är tillräcligt stor så att betforen kan svälla.

Annars så är det ju ett alternativ att du helt enkelt blötlägger betforen hemma, för att ta med den till stallet och själv utfodra efter ridpasset etc :D Hoppas du finner en bra lösning! MVH

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 643
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka