Ny hage vilket staket

Empalie

Trådstartare
Hej, jag söker lite svar kring staket. Vilka staket anser ni vara minst farliga. Jag behöver ha el och har inte råd med trä staket plast eller metall staket. Bara velar och velar och kommer aldrig till beslut.
 
Jag hugger stolpar av det som växer i närheten av där jag ska ha staketet, visst de håller inte lika länge me de är billiga och jag slipper köra iväg och hämta nånstans.

Som undertråd har jag blanktråd, visst är det risker med det, men strömmen kommer fram. Linda ett varv vid var issolator så går det av där och blir inte så stora härvor att fastna i.

Bara skruvissolatorer, så de går att återanvända.
Som övertråd har jag idag elrep, men frågan är om det inte blir blanktråd där med så småningom, tycks inte vara nån större skillnad på om hästarna ser det eller inte.
Den som är hårdast på staketen är det ändå så för den delen kvittar det nog.
 
Välspänd, inte för tjock ståltråd. Leder bra och går av om dom drar igenom. Det syns inte så bra dock. Jsg har sett 1 cm elband överst, med låg brottstyrka.

Men det är alltid risker tyvärr
 
Vi har ståltråd med 70kg brottstyrka, går av lätt! Leder strömmen jättebra och är mjuk och smidig att jobba med. Vi har en del gammal ståltråd också och den har vi medvetet kapat och skarvat med jämna mellanrum för att den ska gå sönder lätt. Har lagat en del staket, aldrig en skada på någon av hästarna.
 
Plastrep/tråd/band, =elrep/tråd är både farligast, eftersom det inte går av, och, om man inte köper absolut bästa premiumkvalitet, leder ström uruselt.
Plasten förstörs dessutom av UV strålarna i solljuset, så de håller ganska kort tid.

Elstängsel med metalltråd är oftast kostnadseffektiva och tämligen ofarliga (= går av). En välspänd HT-tråd (en försträckt trådkvalitet med bra galvning) ger ett stängsel som leder ström bra, och som går av vid plötslig kraftig belastning (t.ex. häst som panik drar).
Tråden spänns med särskilda fjädrar och ett skarvdon som heter gripple. Fjädrarna anpassar tråden efter rådande värme/kyla, så att tråden alltid är spänd. En spänd tråd går av lättare än en slak tråd.
Aluminium-tråd leder ström extremt bra, och går av väldigt lätt, men är relativt dyr.

Jag har aldrig varit med om att vuxna hästar med normal syn inte ser metalltrådsstängsel. Nyfödda fölungar, som inte ens vet vad ett stängsel är, kan springa in i vilket stängsel som helst utom kraftiga trästaket.
Är man orolig för synligheten, kan man sätta upp ett tunnare pappersband (av typen skogsband) i isolatorerna vid översta tråden.

Att göra egna stolpar av t.ex. senvyxen gran kräver att man har tillgång till gott om småträd att hugga. Bra gran kan hålla ett flertal år, men lövträd ruttnar på nolltid och är totalt värdelöst.

Att köpa tryckimpregnerade stolpar är inte så fruktansvärt dyrt. Man får en hel packe stolpar för 2-3000 kronor (80-100 stolpar), och de håller 20 år åtminstone (enstaka stolpar kan vara dåliga). De kan också flyttas.
Satsar man på välbyggda hörn och grindar, så kan man ha väldigt klena stolpar på raksträckorna.

Läs på om stängsel av olika slag, olika trådar, isolatorer m.m., om hur man bygger hållbara hörn, om olika regler man måste följa, hur man väljer och installerar el-aggregat och mycket mer i den här boken:

http://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/stangselboken.html


Och läs mycket bra gratisinformation här:
http://www.gardochdjurhalsan.se/upl..._och_Bete/Hagna_ratt_med_riktigt_stangsel.pdf
 
Jag har aluminium tråd det här låg brått styrka, lågt motstånd och tycker själv den är lättaste att arbeta med när den sätts upp än järn.

Från början tänkte jag även knyta fast plast på tråden för bättre synlighet men har inte behövts då hästarna ser det tydligt ändå och att jag aldrig ändrar hagarna så det får vänta tills den dagen jag får föl igen.
 
Här bryr jag mig inte längre om detta med senvuxna granar mm. Det är björk och asp mestadels, de håller i fem till sju år i regel. En del bara några år, även om det är senvuxen gran, varför vet jag inte.
Men när en stolpe går av så kan stumpen sitta kvar i backen, den är ju inte giftig. För ni tar väl upp alla spetsar som är kvar och lämnar in både den och resten av stolpen på miljöstationen? Stolpen skruvar jag ur issolatorerna och lägger ifrån mig alt gör ved av.

Billigt och lite jobb, köpta stolpar ska köpas och transporteras hem.
Slyt ska ändå tas ner, särskilt det som sitter ivägen för staketet.
80 stolpar blir inte mycket hage, och att komma undan med 25 kr/ stolpe är nog inte alla förunnat även om då detta är plus moms.
 
Plastrep/tråd/band, =elrep/tråd är både farligast, eftersom det inte går av, och, om man inte köper absolut bästa premiumkvalitet, leder ström uruselt.
Plasten förstörs dessutom av UV strålarna i solljuset, så de håller ganska kort tid.

Elstängsel med metalltråd är oftast kostnadseffektiva och tämligen ofarliga (= går av). En välspänd HT-tråd (en försträckt trådkvalitet med bra galvning) ger ett stängsel som leder ström bra, och som går av vid plötslig kraftig belastning (t.ex. häst som panik drar).
Tråden spänns med särskilda fjädrar och ett skarvdon som heter gripple. Fjädrarna anpassar tråden efter rådande värme/kyla, så att tråden alltid är spänd. En spänd tråd går av lättare än en slak tråd.
Aluminium-tråd leder ström extremt bra, och går av väldigt lätt, men är relativt dyr.

Jag har aldrig varit med om att vuxna hästar med normal syn inte ser metalltrådsstängsel. Nyfödda fölungar, som inte ens vet vad ett stängsel är, kan springa in i vilket stängsel som helst utom kraftiga trästaket.
Är man orolig för synligheten, kan man sätta upp ett tunnare pappersband (av typen skogsband) i isolatorerna vid översta tråden.

Att göra egna stolpar av t.ex. senvyxen gran kräver att man har tillgång till gott om småträd att hugga. Bra gran kan hålla ett flertal år, men lövträd ruttnar på nolltid och är totalt värdelöst.

Att köpa tryckimpregnerade stolpar är inte så fruktansvärt dyrt. Man får en hel packe stolpar för 2-3000 kronor (80-100 stolpar), och de håller 20 år åtminstone (enstaka stolpar kan vara dåliga). De kan också flyttas.
Satsar man på välbyggda hörn och grindar, så kan man ha väldigt klena stolpar på raksträckorna.

Läs på om stängsel av olika slag, olika trådar, isolatorer m.m., om hur man bygger hållbara hörn, om olika regler man måste följa, hur man väljer och installerar el-aggregat och mycket mer i den här boken:

http://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/stangselboken.html


Och läs mycket bra gratisinformation här:
http://www.gardochdjurhalsan.se/upl..._och_Bete/Hagna_ratt_med_riktigt_stangsel.pdf

Håller med, förutom om HT-tråden (High tensile) som har för hög brottstyrka. Annars hade den inte pallat att spännas som den ska.
 
Här bryr jag mig inte längre om detta med senvuxna granar mm. Det är björk och asp mestadels, de håller i fem till sju år i regel. En del bara några år, även om det är senvuxen gran, varför vet jag inte.
Men när en stolpe går av så kan stumpen sitta kvar i backen, den är ju inte giftig. För ni tar väl upp alla spetsar som är kvar och lämnar in både den och resten av stolpen på miljöstationen? Stolpen skruvar jag ur issolatorerna och lägger ifrån mig alt gör ved av.

Billigt och lite jobb, köpta stolpar ska köpas och transporteras hem.
Slyt ska ändå tas ner, särskilt det som sitter ivägen för staketet.
80 stolpar blir inte mycket hage, och att komma undan med 25 kr/ stolpe är nog inte alla förunnat även om då detta är plus moms.

Köpas och transporteras hem vart 10-15 år... Inte nåt jättejobb precis. Och stolpar byter man väl vanligen ut innan de är så kassa att de bryts av i mängder.
 
Här bryr jag mig inte längre om detta med senvuxna granar mm. Det är björk och asp mestadels, de håller i fem till sju år i regel. En del bara några år, även om det är senvuxen gran, varför vet jag inte.
Men när en stolpe går av så kan stumpen sitta kvar i backen, den är ju inte giftig. För ni tar väl upp alla spetsar som är kvar och lämnar in både den och resten av stolpen på miljöstationen? Stolpen skruvar jag ur issolatorerna och lägger ifrån mig alt gör ved av.

Billigt och lite jobb, köpta stolpar ska köpas och transporteras hem.
Slyt ska ändå tas ner, särskilt det som sitter ivägen för staketet.
80 stolpar blir inte mycket hage, och att komma undan med 25 kr/ stolpe är nog inte alla förunnat även om då detta är plus moms.
Nej, jag tar inte upp "alla spetsar", för jag har helt enkelt nästan inga spetsar att ta upp... Går en stolpe av så handlar det om yttre våld av typen vindfälle (eller klantig maskinförare) där trädet faller på en stolpe, eller, som härom året, när grannen som plogar, råkade halka i diket vid ett möte och mejade ner ett antal stolpar.
Men går en stolpe av, så visst hamnar resterna i tunnan för tryckimpregnerat, som körs till återvinningen.

Med bra stolpar och god planering, så kan man ha längre avstånd mellan stolparna. På raksträckor på plan mark har vi upp till 8-10 meter mellan stolparna för våra 5-trådiga rovdjursavvisande elstängsel. Ju "rundare" hagen är, desto kortare blir omkretsen, och desto färre stolpar går åt.
Vi ginar bl.a. därför "genom skogen" istället för att dra stängsel med massor med bucklor på. Senaste stängselbygget omgärdar ca 3,5 hektar, och krävde 224 trästolpar för raksträckor. Ett parallellogram hörn "förbrukar" 5 stolpar, vi har 14 hörn samt tre grindar. Till hörnen använder vid 8 cm stolpar.

Vad gäller stolpkostnaden, så tänker jag nog omedvetet "utan moms", samtidigt som jag brukar få bra rabbater när jag beställer flertalet buntar på en gång.

Utan rabatt, inklusive moms, så kostar ofta en tryckt stolpe 6x175, 28-32 kronor. Det är 126 stolpar i en bunt.
Men det brukar gå utmärkt att förhandla ner priset en del, om man köper hela buntar.
 
Håller med, förutom om HT-tråden (High tensile) som har för hög brottstyrka. Annars hade den inte pallat att spännas som den ska.
Fast när den är spänd, så går den av! Jag har praktisk erfarenhet, men vi använder 1,6 tråden, inte 2,0 tråden. Den tjockare varianten har definitivt svårt att gå av...
 
Det är fördelen med att vara LRF-medlem samt ha lantbruksfastighet, då blir det lite rabatt i alla fall.

Allt är relativt, har man hyggligt jobb och tjänar hyggligt så är en investering på nåt 10 000 tal kronor i stängselmaterial inte farligt. Har man det sämre med det så är det bättre affär att göra mer själv.

Åtta-tio år för tryckimpregnerat, då får det vara den gamla sorten (som håller i 30 år+, hur nyttigt det nu är), de som säljs nu håller visserligen bättre en att slå ner färska björkstakar, men inte så väldigt mycket mer. Lite olika på olika ställen så det beror nog på marken.
 
Det är fördelen med att vara LRF-medlem samt ha lantbruksfastighet, då blir det lite rabatt i alla fall.

Allt är relativt, har man hyggligt jobb och tjänar hyggligt så är en investering på nåt 10 000 tal kronor i stängselmaterial inte farligt. Har man det sämre med det så är det bättre affär att göra mer själv.

Åtta-tio år för tryckimpregnerat, då får det vara den gamla sorten (som håller i 30 år+, hur nyttigt det nu är), de som säljs nu håller visserligen bättre en att slå ner färska björkstakar, men inte så väldigt mycket mer. Lite olika på olika ställen så det beror nog på marken.
Du har alldeles rätt!
Våra får ger precis lagom med inkomster, för att kunna "sponsra" hästarna.
Dels så blir det inget tjafs om "aktiva lantbrukare", för det är ställt utom all rimlig tvivel, dels så ger fåren inkomster från livdjursförsäljning, slakt och bidrag.
Och LRF-medlemskapet, som visserligen blivit mycket dyrare på senare år, ger duktiga rabbatter.
Hästarnas bidrag till verksamheten är väl huvudsakligen hemdragning av vindfällen och ved, samt ibland försäljning av föl eller unghäst. Annars kostar de mer än de ger.

Våra äldsta i bruk varande stängsel är byggda 2002, än har inga stolpar ruttnat bort. Markförhållandena spelar nog roll, men hur mycket vet jag inte.
 
När jag pratade med LG-ptodukter så rekommenderade dom inte HT-tråden till hästar. Det var vad jag hade tänkt ha från början. Men det är mkt möjligt att 1,6 funkar bra. Jag har inte så stora arealer att hänga in så det är inte hela värden om jag måste byta tråd lite tidigare.
 
När jag pratade med LG-ptodukter så rekommenderade dom inte HT-tråden till hästar. Det var vad jag hade tänkt ha från början. Men det är mkt möjligt att 1,6 funkar bra. Jag har inte så stora arealer att hänga in så det är inte hela värden om jag måste byta tråd lite tidigare.
Vi har i dagsläget ca 6 km stängsel, och allt, utom en mindre rasthage för fåren (fårnät innanför elstängsel) och en del inre fållindelningar, är hägnat med 5-trådiga elstängsel utförda som rovdjursskyddade stängsel. Vi har fått bidrag till 60 % av stängselsträckningen.
Vi har ju får, och för att få till växelbete, så vill vi att både häst och får ska kunna gå i samtliga hagar. Därför har alla hagar samma stängsel, även om vissa hagar används mer till häst och mindre till får eller vice versa.

För ca 10 år sedan så hade vi en äldre NSV vallack som kunde få för sig att dra igenom stängsel när han inte fick följa med på rid/körturen. Där han bodde innan oss ansågs han som en hopplös rymmare. Även då hade vi 5 trådiga elstängsel med 1,6 tråd, han drog igenom 2 eller 3 gånger, tråden brast, hästen oskadd, sedan rymde han inte mera utan höll sig inne.

P.g.a. detta så känner jag mig trygg med att tråden går av, och därför har vi valt den tunnare tråden trots rovdjursavvisande stängsel (rekommendationen är 2,0). Dom på LG-produkter är väldigt duktiga på stängsel, men de har mer erfarenhet av fårstängsel än häststängsel.

Jag rekommenderar gärna 1,6 HT-tråd till den som vill bygga rejäla permanenta elstängsel till häst. Jag tycker då att man bör bygga stängseln med parallellogram-hörn för stadga och möjligheten att spänna tråden, och göra stängslen 3-trådiga 130 cm för översta tråden nedersta tråden på ca 50 cm, för att det ska fungera både för ponny och häst. Ett bra el-aggregat som är korrekt anslutet och jordat, fullbordar stängslet.
 
Där är nästa grej, hur är det med den nya aggregaten, ger de kräm tillräckligt?
Jag har ett aggregat igång med den gamla standarden, och ett i den nya standarden. Våra hagar ligger på var sin sida om en mindre grusväg, så det är två väldigt separata slingor.
Ett nyare Rutland 4500i 18,5 joules aggregat och ett något äldre AKO Powerprofi med (tror jag) 12 joule stöt.

På de nivåerna, med bra jordning och bra matning, så räcker det allt till, fåren går inte ut i varje fall. Det mesta viltet (definitivt vildsvinen) håller sig också ute. Att hästarna håller sig inne, är i stort sett givet, de är ju så mycket känsligare.

Bägge aggregaten duger bra, men jag tycker att aggregatet med den gamla standarden tappar mindre när gräset börjr växa upp i nedersta tråden.

Hur det är med klenare aggregat vet jag inte, har inte provat.
 
Var ett tag så var de bra klena agregat som skulle vara till häst.

Nära nog så att man var tvungen att skaffa får och rovdjursstaket för att kunna hålla hästarna inne.
 
Här bryr jag mig inte längre om detta med senvuxna granar mm. Det är björk och asp mestadels, de håller i fem till sju år i regel. En del bara några år, även om det är senvuxen gran, varför vet jag inte.
Men när en stolpe går av så kan stumpen sitta kvar i backen, den är ju inte giftig. För ni tar väl upp alla spetsar som är kvar och lämnar in både den och resten av stolpen på miljöstationen? Stolpen skruvar jag ur issolatorerna och lägger ifrån mig alt gör ved av.

Billigt och lite jobb, köpta stolpar ska köpas och transporteras hem.
Slyt ska ändå tas ner, särskilt det som sitter ivägen för staketet.
80 stolpar blir inte mycket hage, och att komma undan med 25 kr/ stolpe är nog inte alla förunnat även om då detta är plus moms.
På Jem & Fix kan man köpa stolpar 5 cm i diameter och 180 cm långa för 25 kr/st inklusive moms. Om man nöjer sig med 150 cm långa kostar de 20 kr/st. Så visst finns det stolpar till rimligt pris :) !
 

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 425
Senast: Jeps
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 808
Senast: BornAgain
·
Skola & Jobb Jag är på jakt efter en ny jobbväska, och det känns som en djungel... Väskan jag har nu är en ryggsäck från Fjällräven, vilken snart...
Svar
7
· Visningar
339
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 584

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp