Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Plastrep/tråd/band, =elrep/tråd är både farligast, eftersom det inte går av, och, om man inte köper absolut bästa premiumkvalitet, leder ström uruselt.
Plasten förstörs dessutom av UV strålarna i solljuset, så de håller ganska kort tid.
Elstängsel med metalltråd är oftast kostnadseffektiva och tämligen ofarliga (= går av). En välspänd HT-tråd (en försträckt trådkvalitet med bra galvning) ger ett stängsel som leder ström bra, och som går av vid plötslig kraftig belastning (t.ex. häst som panik drar).
Tråden spänns med särskilda fjädrar och ett skarvdon som heter gripple. Fjädrarna anpassar tråden efter rådande värme/kyla, så att tråden alltid är spänd. En spänd tråd går av lättare än en slak tråd.
Aluminium-tråd leder ström extremt bra, och går av väldigt lätt, men är relativt dyr.
Jag har aldrig varit med om att vuxna hästar med normal syn inte ser metalltrådsstängsel. Nyfödda fölungar, som inte ens vet vad ett stängsel är, kan springa in i vilket stängsel som helst utom kraftiga trästaket.
Är man orolig för synligheten, kan man sätta upp ett tunnare pappersband (av typen skogsband) i isolatorerna vid översta tråden.
Att göra egna stolpar av t.ex. senvyxen gran kräver att man har tillgång till gott om småträd att hugga. Bra gran kan hålla ett flertal år, men lövträd ruttnar på nolltid och är totalt värdelöst.
Att köpa tryckimpregnerade stolpar är inte så fruktansvärt dyrt. Man får en hel packe stolpar för 2-3000 kronor (80-100 stolpar), och de håller 20 år åtminstone (enstaka stolpar kan vara dåliga). De kan också flyttas.
Satsar man på välbyggda hörn och grindar, så kan man ha väldigt klena stolpar på raksträckorna.
Läs på om stängsel av olika slag, olika trådar, isolatorer m.m., om hur man bygger hållbara hörn, om olika regler man måste följa, hur man väljer och installerar el-aggregat och mycket mer i den här boken:
http://webbutiken.jordbruksverket.se/sv/artiklar/stangselboken.html
Och läs mycket bra gratisinformation här:
http://www.gardochdjurhalsan.se/upl..._och_Bete/Hagna_ratt_med_riktigt_stangsel.pdf
Här bryr jag mig inte längre om detta med senvuxna granar mm. Det är björk och asp mestadels, de håller i fem till sju år i regel. En del bara några år, även om det är senvuxen gran, varför vet jag inte.
Men när en stolpe går av så kan stumpen sitta kvar i backen, den är ju inte giftig. För ni tar väl upp alla spetsar som är kvar och lämnar in både den och resten av stolpen på miljöstationen? Stolpen skruvar jag ur issolatorerna och lägger ifrån mig alt gör ved av.
Billigt och lite jobb, köpta stolpar ska köpas och transporteras hem.
Slyt ska ändå tas ner, särskilt det som sitter ivägen för staketet.
80 stolpar blir inte mycket hage, och att komma undan med 25 kr/ stolpe är nog inte alla förunnat även om då detta är plus moms.
Nej, jag tar inte upp "alla spetsar", för jag har helt enkelt nästan inga spetsar att ta upp... Går en stolpe av så handlar det om yttre våld av typen vindfälle (eller klantig maskinförare) där trädet faller på en stolpe, eller, som härom året, när grannen som plogar, råkade halka i diket vid ett möte och mejade ner ett antal stolpar.Här bryr jag mig inte längre om detta med senvuxna granar mm. Det är björk och asp mestadels, de håller i fem till sju år i regel. En del bara några år, även om det är senvuxen gran, varför vet jag inte.
Men när en stolpe går av så kan stumpen sitta kvar i backen, den är ju inte giftig. För ni tar väl upp alla spetsar som är kvar och lämnar in både den och resten av stolpen på miljöstationen? Stolpen skruvar jag ur issolatorerna och lägger ifrån mig alt gör ved av.
80 stolpar blir inte mycket hage, och att komma undan med 25 kr/ stolpe är nog inte alla förunnat även om då detta är plus moms.
Fast när den är spänd, så går den av! Jag har praktisk erfarenhet, men vi använder 1,6 tråden, inte 2,0 tråden. Den tjockare varianten har definitivt svårt att gå av...Håller med, förutom om HT-tråden (High tensile) som har för hög brottstyrka. Annars hade den inte pallat att spännas som den ska.
Du har alldeles rätt!Det är fördelen med att vara LRF-medlem samt ha lantbruksfastighet, då blir det lite rabatt i alla fall.
Allt är relativt, har man hyggligt jobb och tjänar hyggligt så är en investering på nåt 10 000 tal kronor i stängselmaterial inte farligt. Har man det sämre med det så är det bättre affär att göra mer själv.
Åtta-tio år för tryckimpregnerat, då får det vara den gamla sorten (som håller i 30 år+, hur nyttigt det nu är), de som säljs nu håller visserligen bättre en att slå ner färska björkstakar, men inte så väldigt mycket mer. Lite olika på olika ställen så det beror nog på marken.
Vi har i dagsläget ca 6 km stängsel, och allt, utom en mindre rasthage för fåren (fårnät innanför elstängsel) och en del inre fållindelningar, är hägnat med 5-trådiga elstängsel utförda som rovdjursskyddade stängsel. Vi har fått bidrag till 60 % av stängselsträckningen.När jag pratade med LG-ptodukter så rekommenderade dom inte HT-tråden till hästar. Det var vad jag hade tänkt ha från början. Men det är mkt möjligt att 1,6 funkar bra. Jag har inte så stora arealer att hänga in så det är inte hela värden om jag måste byta tråd lite tidigare.
Jag har ett aggregat igång med den gamla standarden, och ett i den nya standarden. Våra hagar ligger på var sin sida om en mindre grusväg, så det är två väldigt separata slingor.Där är nästa grej, hur är det med den nya aggregaten, ger de kräm tillräckligt?
På Jem & Fix kan man köpa stolpar 5 cm i diameter och 180 cm långa för 25 kr/st inklusive moms. Om man nöjer sig med 150 cm långa kostar de 20 kr/st. Så visst finns det stolpar till rimligt pris !Här bryr jag mig inte längre om detta med senvuxna granar mm. Det är björk och asp mestadels, de håller i fem till sju år i regel. En del bara några år, även om det är senvuxen gran, varför vet jag inte.