ny häst, omusklad med kulmage

Macken22

Trådstartare
På lördag hämtar jag min nya egna häst :bump: Men jag vet inte hur jag ska lösa hans matsittuation...

Han har stått i ca ett år, arab, 8 år, väger ca 400 (uppskattat) och är omusklad med en kulmage.
där han står nu har han fri tillgång på hösilage. Inget annat.
Han ska sättas igång.

Vad ska jag ge honom??? helst något utifrån nya krafft groov som jag ger den andra hästen, för att slippa så många olika tunnor :p

Mitt hö:
torrsubstans 84
Smältbart protein 38
energi 7,6
ca 1,7
P 1,3
Mg 0,6
K 16,1

Råprotein 82
smältbart 46
energi 9,1
 
Krafft Groov verkar passa jättebra till ditt hö. :)

Eftersom vi inte vet hans energi- eller protienbehov annat än från tabeller så kan vi kanske börja med att lägga honom runt 70 MJ.

8 kg hö
1 kg Groov
50 gr miner blå
0,75 dosmått dikalciumfosfat

MJ 71
Smrp/MJ 6,06
Ca/P 1,55
Ca/Mg 3,08

Tycker du inte han tar sig på den foderstaten så kan du ju höja Grooven med ett halvt kg.

Återkom gärna om du får problem.

mvh Jessica
 
Tack!

Jag ska testa denna. det verkar bra, vill ju både banta och bygga muskler på samma gång :p

0,75 dosmått dikalciumfosfat, kan man ta fosforbalans i stället? för den har jag hemma? eller blir det galet då :confused:
 
Du kan ge 2 dosmått fosforbalans men då måste du ge lite kalk också, exempelvis ett halvt dosmått foderkrita.

mvh Jessica
 
Det är INTE banta din häst behöver!!!
De blir såna i kroppsformen av proteinbrist!
 
så ifall han får ordentligt med protein så kommer magen att försvinna av sig själv?
Hur lång tid tar det att få honom i bra skick?
ska han ha extra protein i början eller räcker den foderstat som jag har fått?
 
Har inte räknat på foderstaten som nämndes.
Men om han får tillräckligt med mat och rätt proportioner mellan eneregi och protein + rätt arbete (ridning eller vad du nu gör...) så kommer magen försvinna, ja. Samtidigt som han musklar sig över rygg och rumpa.
Det kommer ta tid, men du bör se LITE resultat ganska snart... Annars behövs MER mat... :)
 
Det stämmer som Ameo skriver. Men gör så att du ser vad som händer på den här foderstaten och lägg till lite Groov om du tycker att det inte händer något inom några veckor.

Om hästen börjar tappa vikt kan det vara läge att höja både hö och Groov, ex 1 kg hö och 0,5 kg Groov. Det tycker jag du ska göra vid minsta antydan till att hullet (över revbenen) går ned.

mvh Jessica
 
svarar till er bägge. enligt vet. bes. så var han i normalt hull och normalt musklad. Men han har en mage och muskler finns, men det syns att han inte har gjort något på ett år...
 
Normalhull och -muskulatur är standard för veterinärerna att skriva. Det behövber inte nödvändigtvis innebära att hästen ÄR i normalhull och normalmusklad utan betyder mest bara att han inte är katastrofalt dåligt i hull eller muskulatur. Många veterinärer, ffa de som inte är proffs på hästar men även andra, tror nog att hästen ser ut sån i kroppsformen...
 
ok, detta var en distriktare i nedre norrland som tittade på honom. som ägaren själv sa, de brukar inte vara så bra på hästar, men desto bättre till kossorna. (hon hade en massa nötkreatur)
Med en bra foderstat och motion så borde han se "normal" ut till hösten?
Jag ska ta med kameran till stallet idag och fota honom. så att jag kan se ordentligt att det händer något. :) det är ju så lätt att se skillnaden när man jämför två foton.
 
Ge honom TID att sätta muskler (och bli av med höbuken), han har ju trots allt STÅTT ett år... Då är det inte så konstigt att han ser ut som du beskriver.
De blir ju ofta sånna när de inte arbetas.

Tror att det löser sig när han kommer i arbete! (och får korrekt foderstat givetvis) ;)
 
självklart ska han få tid!
ska börja ut och skritta honom i morgon. sen får han skrittar ett par veckor och lägga in lite trav.
Men han är så pigg!!!! för att ha varit avställd så länge. var ute och gick med honom idag, taktade lite och tyckte att livet var super! :)

hur lång tid ska han få på sig tills han ska stå på full foderstat? tänkte på kraftfodret. Jag kan väl inte ge honom ett kg/dag på en gång???? jag har börjat med ca 2-300 gr/dag för att öka på. Är rädd att han får kolik eller problem med magen eftersom han inte ätit kraftfoder på länge.
 
8 Kg hö låter ganska mycket på en arab med kulmage. Jag har själv två stora (155cm o 158 cm) araber , de går på 6-7 kg / dag. Tänk också på att en del araber har mer rundade revben än andra hästar, så du inte helt plötsligt ser en arab som är för mager men ändå har kulmage.
Lycka till med världens härligasta hästras
 
Kan inte hålla med om att 8 kg hö skulle vara för mycket, det är en ganska vanlig giva. Mina har nyligen gått över till att äta enbart hö och jag skulle gärna vilja att de åt lite till, nu knaprar de i sig runt just 8-9 kg/häst mot tidigare 14 kg Hösilage plus ett par kg hö inne. Visst har de lite kulmage men det försvinner med träningen, de tränas för galopp. Mina har fri tillgång på stråfoder och det gör ju även att magen ständigt är full, vilket kan göra att magen ser något större ut än den egentligen är.
 
jag ska tänka på det. Men jag måste börja någonstans, han sprang väldigt mycket i hagen igår(släpte ihop med min andra häst) så jag tror att det går åt en del mat åt honom. Han var helt svettig efter ca en timmes vallande av den andra hästen plus att vi har en väldigt stor vinterhage som bara går uppför :cool: så hästarna i den hagen får jobba ordentligt när de springer runt :smirk:.
så redan i gårkväll hade han dragit upp magen litelite.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Hej Jag skulle uppskatta jättemycket om några ville hjälpa mig att tolka denna analys. Vill ha bra värden för fånghäst... Mvh Pernilla...
Svar
6
· Visningar
2 518
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Hej jag har ett grovfoder med en kvot på 9. Min häst får 12kg hö men har ändå avmagrat. Han har inga parasiter och tänderna ska kollas...
2
Svar
25
· Visningar
1 965
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fråga?
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp