Ny häst - hur börja fodra från start?

spinxx

Trådstartare
Min nya pärla kommer från Tyskland på fredag:love:, och jag behöver lite tankar angående hur jag skall "mjukstarta" fodringen hos mig.

Jag får inte med mig något foder med hästen, och den müslin hon ätit tidigare går inte att få tag i i Sverige.

Hon har mellanlandat hos min väninna i ett tävlingsstall i Tyskland i 4 dagar, och där har hon utöver müslin också fått mash varje dag för att hjälpa magen att hålla sig lugn vid miljöbyte.

Mina frågor till er är således:

1: Rent spontant känner jag att jag vill ge henne mash när hon kommer, då hon åkt lastbil i 24 timmar och dessutom kommer till ett nytt ställe igen, och sedan ge henne mash dagligen i några dagar efter ankomst.
Bra eller dålig idé? Det är ju inte samma mash som hon fått i Tyskland.


Vi har precis haft en häst hos oss på buköppning efter kolik så jag känner mig nojigare än någonsin!:crazy:

2: Hur hade ni sedan gjort för att smyga in müslin? Jag hade tänkt ge henne max 0,5 l/dag första dagarna för att sedan höja successivt, och istället ge henne extra mycket grovfoder under den perioden och typ hoppas på att hon inte faller ur? :confused:

Det var såå mycket lättare med förra hästen för typ.. 8 år sedan. Då fick jag med uträknad foderstat och kraftfoder för första veckorna! :D
 
En tanke, det går inte att beställa lite av müslin från Tyskland via internet, eller be din vän vid tävlingsstallet att skicka med en påse tillsammans med hästen? Om hen kan få tag i den?
 
Vad du ska ge hästen beror på vad du har för analysvärden på ditt grovfoder. Det du ska ge är det som fattas i grovfodret. Du kanske inte behöver ge något kraftfoder alls om du har tur utan bara mineraler. Det är isåfall det bästa för hästen eftersom hästar är grovfoderomvandlare.

Varför vill du ge hästen musli? Du vet väl att musli är som att du skulle äta godis varje dag. Musli innehåller massor av socker som lägger sig som en beläggning på tänderna och hästen riskerar att få karies. Om du behöver ge kraftfoder så finns det betydligt mycket bättre saker att ge än just musli. Musli är bara gjort för att hästens ägare ska tycka att det ser gott ut. Det är inte gjort för hästens skull.

Jag skulle i ditt läge köpt yea-sacc och gett det under minst en månads tid men helst längre så att mage och tarm får hjälp med omställningen så att du slipper riskera att hästen får kolik. Jag hade också gett betfiber eftersom det också hjälper hästens mage att få en bra tarmflora. Jag hade absolut inte gett något spannmål eftersom det är svårare för hästen att bryta ner. Ge också hästen fri tillgång på grovfoder. Kanske behöver du inte ge något kraftfoder alls om du har bra värden på ditt grovfoder.
 
Just med tanke på att hästen då flyttat,rest långt och det foder den är van vid inte finns hade jag till en början bara gett grovfoder. Om jag var orolig för magen hade jag gett den bakjäst den första tiden. Behövs det sedan kraftfoder för att komplettera grovfodret hade jag vant in hästen långsamt på det.
 
jag hade endast gett grovfoder den närmsta tiden och inte kluddat så mycket

Mycket få hästar behöver magskyddande medel vid flytt eller transport, behövs i regel bara om hästen sedan tidigare är känd som extremt känslig.
Jag hade mer tänkt på saltförlust/vätskeförlust vid längre transport och många ger ett par morotsslantar,ev en slatt betfor i krubban plus salt, samt se till att hästen dricker.
Vätskebrist är nog en större faktor att oroa sig för och är nog en stor bov till kolikfallen snarare än foderbyten om man tänker på sannolikheter

senare ev kraft om det är nödvändigt beroende på vad grovfoder innehåller, vad hästen går i för träning osv
 
Senast ändrad:
Fri tillgång på bra grovfoder, magstabiliserande (Krafts MagTarm) är standard för våra nyanlända. Inget kraftfoder innan jag fått koll på hur mycket grovfoder hästen äter.
 
Håller med de andra, ett bra grovfoder räcker långt. Det är liksom sjuttiosex andra saker du ska göra med en ny häst, börja inte med att söka med maten.
 
Jag hade undvikit att införa några medel första två veckorna. Att ställa om sig på nytt grovfoder är jobbigt nog. Hon kanske tappar men det kommer snabbt tillbaka.
 
När det vätska så är det nu innan den långa transporten hit som hästen ska bulka upp vatten med mycket vått foder (typ blöt betfor) extra salt och kanske någon tillsats så att vattnet smakar godare. Det är också viktigt att hästen får möjlighet att dricka under resan. Allt detta för att minska risken för transportsjuka under långa transporter, också bra luft i transporten och möjlighet att rensa luftrören förstås.
 
Jag hade struntat i mashen. Den är inte alltid så skonsam som det påstås heller, läs tex i senaste Ridsport om detta (tror jag det var).
Jag hade gett grovfoder och sedan nåt som hjälper till med magen. På min har jag gett Kraffts MagTarm i smaband med flytt och transport eller hastiga foderbyten.
 
Torrhö (mkt säkrare än hösilage för att motverka uppkomst av diarré eftersom det blir ett abrupt byte av grovfodret. Sen kan man långsamt byta till hösilage om det är det som hästen ska äta framöver), vatten och saltsten...



Min nya pärla kommer från Tyskland på fredag:love:, och jag behöver lite tankar angående hur jag skall "mjukstarta" fodringen hos mig.

Jag får inte med mig något foder med hästen, och den müslin hon ätit tidigare går inte att få tag i i Sverige.

Hon har mellanlandat hos min väninna i ett tävlingsstall i Tyskland i 4 dagar, och där har hon utöver müslin också fått mash varje dag för att hjälpa magen att hålla sig lugn vid miljöbyte.

Mina frågor till er är således:

1: Rent spontant känner jag att jag vill ge henne mash när hon kommer, då hon åkt lastbil i 24 timmar och dessutom kommer till ett nytt ställe igen, och sedan ge henne mash dagligen i några dagar efter ankomst.
Bra eller dålig idé? Det är ju inte samma mash som hon fått i Tyskland.


Vi har precis haft en häst hos oss på buköppning efter kolik så jag känner mig nojigare än någonsin!:crazy:

2: Hur hade ni sedan gjort för att smyga in müslin? Jag hade tänkt ge henne max 0,5 l/dag första dagarna för att sedan höja successivt, och istället ge henne extra mycket grovfoder under den perioden och typ hoppas på att hon inte faller ur? :confused:

Det var såå mycket lättare med förra hästen för typ.. 8 år sedan. Då fick jag med uträknad foderstat och kraftfoder för första veckorna! :D
 
Senast ändrad:
Jag hade bara gett grovfoder i början så magen får vänja sig lugnt och ett halvt paket bakjäst för att hjälpa tarmfloran. Sen introducera komplement om det behövs.
 
Min nya pärla kommer från Tyskland på fredag:love:, och jag behöver lite tankar angående hur jag skall "mjukstarta" fodringen hos mig.
...
Det var såå mycket lättare med förra hästen för typ.. 8 år sedan. Då fick jag med uträknad foderstat och kraftfoder för första veckorna! :D
Jag blir lite undrande inför din frågeställning?

Varför är kraftfodret det du funderar kring?

Hästar är gräsätare och ett brag rovfoder är ju basen i det de äter, kompletterat med kraftfoder eller proteinfoder för att kompensera det som eventuellt inte täcks av grodvfodret.

Jag hade först och främst funderat kring grovfodret och sedan när jag ser hur hästen funkar på det lagt till ev kraftfoder eller proteinfoder.
 
Jag blir lite undrande inför din frågeställning?

Varför är kraftfodret det du funderar kring?

.

För att det är det jag känner mig osäker på! kort och gott.
Nu vet jag också att värdena i vårt grovfoder är ganska "nära" det hon fått tidigare, och därför har jag känt mig lugnare när det gäller det.

Hon har i alla fall nu varit här i 8 dagar! Äter grovfoder, samt lite betfor med mag/tarm om dagen och mår tillsynes prima, fri tillgång på halm i boxen då hon är van vid det. :)
Hon har ätit och druckit precis som hon skall ända sedan start, och magen har funkat finfint!
Så småningom skall vi räkna foderstat och se om vi behöver komplettera med något.

Så tusen tack för alla goda råd! Så skönt att kunna skriva här och i många fall få vägledning när man känner sig osäker! :bow:
 
Hur gammal är den?

I vilken kondition är den?
Vad ska den tränas för?
Skönt att det funkar såhär långt, men var inte rädd att fodra upp henne om så behövs.
Grattis till hästen:)

Jag tror att det bara är här i S, där vi fodrar med hö.
Utomlands fodrar man med 50-50 halm (riktigt grovt FODER) o sen kompletterar
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 412
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 948
Senast: Bee
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 939
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp