Ny gräsmatta, vad är bäst, enklast och billigast?

supersara

Trådstartare
Hej!
Nu behöver jag hjälp! Jag har nyligen köpt mitt första hus och kan absolut ingenting om hur man får till en bra gräsmatta.
Hela våran tomt är numera bara lervälling eftersom vi var tvungna att göra ny dränering runt huset. Så ny gräsmatta behövs alltså.
Vi har en tomt på 950 m2, jag tror väl att jorden ses som lerjord (bor lite norr om borås, om det nu betyder något).
Så vad rekommenderar ni att jag gör? Sår ny gräsmatta? Köper rulle? Är en rulle svårt att rulla ut själv för en amatör? Är det superdyrt att någon annan gör det?
Med andra ord, jag vill veta allt om hur jag ska få en fin gräsmatta (som bör tåla både barn och hund som härjar). Priset är ju såklart viktigt, vill veta ungefär vad olika alternativ kan kosta!

Tack :)

Sv: Ny gräsmatta, vad är bäst, enklast och billigast?

Om du vill ha en gräsmatta i år så köp på rulle.

Vi har gjort lite jämförelser i skolan och om man jämför rulle och att så med allt inräknat (arbetstid, vattning osv) så visst är gräsmatta på rulle dyrare, men det skiljer inte så mycket.
Du kan göra det själv, utan problem, be om instruktioner från de som säljer.

Jämna till underlaget själv, du kan säkert låna nån vält och att plana av kan man göra med lite SJ-pallar eller liknande när det är så liten yta. Vattna, vattna, vattna och du har en gräsmatta som kan användas inom några veckor.

TÄNK PÅ! Eftersom ni har haft maskiner i trädgården så om du planerar att ha rabatter/växter/träd nånstans de kört så luckra ordentligt på de ställena, annars riskerar du att få växter som inte växer eftersom ni antagligen har packningsskador. Lera är nämligen oerhört packningskänsligt.

Om rulle inte är något alternativ, så tar det inte hela sommaren för en gräsmatta att bli användbar efter sådd.

Nu är jag inte en expert, men vi har också lagt dränering och sådde gräsmatta ibörjan på förra sommaren och den gick att använda efter en ca månad.

Före, någon gång i maj/juni

Efter, någongång mitt i somras

Kram, Maya

Om det finns barn och hund/ar redan nu så kanske en köpt gräsmatta är rätt.
Några i byn gjorde så och jag tror faktiskt inte att det skulle ha fått till gräsmattan första året annat än fläckvis. Och jag tvivlar på att den skulle ha blivit snygg.
Två glada hundar och tre barn i ??4-8??årsåldern.

Svarar alla.

Tack så mycket för era svar :)

Gud så jobbigt en del saker kan vara att besluta om!

Det jag funderar på nu är hur jag ska göra om jag väljer rulle. På en del ställen har de ju inte kört upp gräsmattan. Men jag antar att man måste lägga nytt där iaf så det ser mer enhetligt ut. Det känns som så mycket jobb och pengar att rulla ut på hela tomten.
Men jag vill ju ha en tålig gräsmatta redan i sommar. Har två barn 3 år och snart 1 år samt en vuxen hund (av "springa fort" typ) och en valp väntas i början av juni. Så mycket utomhusaktiviteter är att vänta i sommar.

Att så känns ju lite enklare och billigare, men jag är orolig att den inte "håller". Dessutom kommer ju snickaren hit för att fixa staket. Och ska jag så måste jag ju göra det efter att han är klar och då kanske det börjar bli lite sent för den ska ta sig. Men att rulla kan man ju göra efteråt...

Någon som vet ungefär vad det kan kosta att rulla? Läste någonstans 45 kr/m2, lät ju skitdyrt!

Hej!
Berätta gärna lite mer om hur du gjorde :)

Tack! Sara

En sådd gräsmatta håller ganska fort faktiskt. Vi sådde när vi byggde vårt förra hus. Sådde på vårkanten och hade minst lika mycket njutning av vår gräsmatta som grannarna som rullade ut sina 2-3 månader senare. På plussidan får man en trevligare gräskvalitet när man sår då rullgräset är ganska grovt.

Köper du gräsmatta bör du nog lägga även där det finns gräsmatta.
En bekant gjorde inte det och ångrade sig sedan då det syntes skillnad. Enligt henne så var "köpesmattan" mycket snyggare.
Sedan kanske deras befintliga gräsmatta inte var av högsta kvalitet, vad vet jag.

Jag la ut ny matjord och sådde. Blandade två sorter, en snabbväxande och en som är långsammare men blir tät och är mkt tålig. Jag hann så innan det blev för kallt så det hade kommit upp kanske 5cm när snön kom. Nu när snön försvinner är det tjusigt grönt och 5cm men inte så tätt än. Det sätter väl fart snart. MYCKET vattning behövs.

Hej alla!

Fram och tillbaka, fram och tillbaka...
Vad velig jag är!
Men nu har vi faktiskt bestämt oss för att så! Det känns som mindre jobb och billigare! I takt med att snön försvinner så ser jag att det finns en del gräsmatta kvar (mer än jag trodde)! Så vi väljer att så på de ställen där det nu är lervälling samt slänga på några frön på den nuvarande gräsmattan!

Antar att vi får köpa en hel del sand eftersom det är så himla lerigt här! Hyr man någon sorts "fräs-maskin" för att blanda ner sanden?

tack :)

Lägg på matjord med stort sand/grusinnehåll, bara att kräva analys på jorden så ser du innehållet.

Lägg på växtduk så spar du någon tillväxtvecka. Köp en bra fröblandning med vitala frön, dvs så ny påse som möjligt från ett bra fabrikat.

Där sa du ett sant ord! Köp BRA märke. Vi har provat en uppsjö olika, och det är gigantisk skillnad. Visst märke grodde efter ett par dagar (nu är maken anläggare och duktig på gräs, så förutsättningarna var optimala), andra märken har inte ens efter 3 år visat tillstymmelse till grönska. Inte en reaktion. INGET kom upp.

Viktigt är också att välja rätt blandning för det ändamål man önskar.

Jag har anlagt ha-vis med gräsmatttor!

Detta kom vi på.

Vill du snabbt ha en hyfsat tålig gräsmatta men inte har kraven på ryamattakvalité så ska du så med vallfröblandning för får. Du köper 25 kg frö för samma pris som ett halvkilo graäsmattefrö ooch får på köpet en blandning som tål vintern bättre.

Gör ett smycke att ligga och sola på, kanske en rundel med 10m diameter. Denna är inte så dyr att köpa gräs på rulle till. Dessutom så är det denna som du får klippa kanske både en och två gånger i veckan samt vattna när det är torrt.

Vallblandningen går inte att klippa så kort och inte så ofta (1gång/1-3veckor), men tål torka lite bättre.

Detta sätt att bygga rum i trädgården gör att insatserna blir mindre i trädgården så att man inte blir ägd av den. Och vad den finklippta gräsrundeln ser välklippt ut när ruffen är ja just ruffig runtomkring. Det som är välskött ser då väldigt välskött ut utan att var just mer än lite skött!

Markera sen kanterna mellan områdena så småningom med lite buskar, nån rabatt kanske nån trädgårdslyckta så ska du se att där växer fram en hel park i miniatyr, och det utan att skötselbehovet blir tokstort.

Ptr

Liknande trådar

Trädgård & Växter Grannen har en växt som sprider sig utav bara sjutton, via rotsystem och det håller på att ta över mitt jordgubbsland! Och driver mig... 2
Svar
23
· Visningar
3 866
Senast: tanten
·
Trädgård & Växter Jag behöver lite tips och ideér om våran gräsmatta. Första april flyttade vi in i våran nya lägenhet och då var det fortfarande snö...
Svar
7
· Visningar
1 442

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23
  • Stora shoppingtråden III
Tillbaka