Ny fråga - loppfrön

T

TimoT

Kan man ge torra loppfrön tillsammans med stöpta linfrön? Eller tar linfröna bort loppfrönas verkan?
 
Sv: Ny fråga - loppfrön

Skulle inte tro att det skulle vara några problem.
 
Sv: Ny fråga - loppfrön

En pinsamt okunnig fråga: Vad ÄR loppfrön och vad vill man åstadkomma med att mata sin totto med dem? Kanske att hoppa som en liten loppa :) ?
 
Sv: Ny fråga - loppfrön

Det var ingen pinsamt okunnig fråga men jag undrar hur du har kunnat missa alla diskussioner ang. loppfrön som existerat den senaste tiden ;) .

Loppfrön ger man åt hästar som har har fått i sig mycket sand ute i hagen. Fröet får ett klistrigt hölje när det blir blött och det hjälper till så att sanden i magen klistrar fast vid det och följer med bajset ut. Är väldigt effektivt till sandkolikhästar men även i förebyggande syft när man misstänker att hästen pillar mycket sand när den är ute.

Sök på loppfrön så hittar du nog en hel del (men tyvärr ingenting om att hästarna kommer att hoppa runt som små loppor :D ).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ny fråga - loppfrön

Ok, där ser man. Låter ju som användbara små frön. Har ju sett ordet en massa gånger här, men inte gått in mer än ett par ggr på trådarna, och då har det mest handlat om mängd etc, så jag fattade aldrig varför.
 
Sv: Ny fråga - loppfrön

Nä, det är verkligen inte lätt att hålla reda på allt som finns att proppa i hästarna :smirk: .
 
Sv: Ny fråga - loppfrön

finns det någon mer orsak till att man ger loppfrön än att man vill föra ut sand ut hästens tarmsystem?
 
Sv: Ny fråga - loppfrön

ingen som vet något annat användningsområde?
 
Sv: Ny fråga - loppfrön

Loppfrön är även bra för magen och tarmarna rent allmänt. Vet inte exakt hur det fungerar i övrigt. Vet att jag läst det någonstans men kan inte hitta informationen just nu och vågar därför inte säga exakt hur det fungerar. Det enda jag kommer ihåg är att det är bra ;) .
 
Sv: Ny fråga - loppfrön

vad jag hört är det även bra mot diarre och förstoppning.
 
Sv: Ny fråga - loppfrön

hmm okai.. hästen som jag känner som fick ordinationen "loppfrön" är stel och F-E-T (150 kg islandshäst för mkt)
skulle inte kunna vara varke förstoppning, diarre eller sand i magen =/

jaja det löser sig :) tack för svaren =)
 
Sv: Ny fråga - loppfrön

Ja du, jag har aldrig hört att man använder det för något särskilt till feta hästar. Men det har kanske en funktion där också, vem vet ;) .
 
Sv: Ny fråga - loppfrön

Vad är de som är den stor skillnaden mellan loppfrön och linfrön? Alltså, omman ger linfrön tar inte det med sig sand ut då? Det blir ju oxå slemmigt..... :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, har hittat lite gamla trådar gällande loppfrön men ingen som direkt besvarar min fråga. Jag har en ponny på lösdrift på sandjord...
Svar
5
· Visningar
1 128
Hästvård Det här med loppfrö. Det verkar finnas lika många teorier som det finns människor :confused: Är det någon som har läst faktisk forskning...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 883
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Min kropp har sina skavanker och ålderskrämpor, jag är nog halvvägs om inte mer i livet, men att förmågan till "bra" sex skulle dala...
Svar
14
· Visningar
1 290
Senast: Norma
·
  • Artikel
Dagbok Ok TW om ni är allergiska mot ovetenskapliga metoder eller spiritualitet i största allmänhet. Jag är själv väldigt öppen men tar inte...
Svar
2
· Visningar
517
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp