Ny fångfråga

B

bullis1

En kort fråga om fång som jag hoppas att någon kan besvara. En häst som har haft fång har den alltid en breddad lamellrand och i så fall hur snabbt efter ett fånganfall kan hovslagaren se på hoven att hästen har haft fång??

Sv: Ny fångfråga

Jag är ingen fångexpert men då mint häst nyligen haft fång kan jag göra ett försök.
På min häst syns ingen breddad lamellrand men han hade heller inte fått några röntgenförändringar. Har en häst fått kronisk fång med hovbenssänkning eller hovbensrotation så skulle jag anta att man kan se den breddade lamellranden ända tills den nya hornkapseln växt ner (man får verka efter röntgenplåtarna). Det tar ca 10 mån-1 år.
På min häst syntes en liten fångrand efter ca 3 veckor. Den syns nog ännu tydligare om en hovbensrotation skett eftersom det nya hornet växer ut i vinkel mot det nya läget för hovbenet.

Jag är absolut ingen expert..men om det finns rotation av hovbenet föreställer jag mig att det medför breddad lamellrand.
Min valack hade en måttlig rotation som idag är återställd...men jag vet att det tog lååång tid innan hovslagaren kunde se någonting...längre än vad både han och jag trodde att det skulle ta..

Ok tack för ditt svar. Min pålle har ingen rotation alls enligt röntgen och igår vid skoning kunde hovslagaren inte se någonting vilket jag tyckte var lite förvånande då det var två månader sedan hon hade sitt fånganfall. Jag hade fått för mig att en häst som haft fång alltid fick en breddad lamellrand men det är kanske fel då.

Jättetack för ditt svar Ameo! Din bildserie var jättebra och jag har nu lite mer förståelse för vad som händer. Just det där att man kan återskapa en fånghov till en nästan normal hov hade jag senast för ett par dagar en diskussion om med en kompis (jag hade rätt!!!) Ska och röntga pållan nu på torsdag igen så får jag se hur bilderna ser ut då, håll gärna en tumme.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 028
Senast: Freazer
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 239
Senast: skiesabove
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka