Sv: Ny bukebäbis o lite funderingar...
Grattis till lille underverket! Tur man glömmer fort hur jobbig förlossningen var...
Angående amning, pumpning och flaskmatning så är det en del saker som kan vara bra att känna till. Ska försöka ge lite praktiskta tips.
Om du vill amma och tycker det är viktigt så bör du ta ställning till hur du skulle känna det om flaskan konkurrerade ut amningen. Detta händer ibland, även om de flesta barn klarar av att kombinera teknikerna (mitt första barn ammades, hade napp och flaskmatades utan minsta problem, nr två klarar däremot inte alls av att växla utan här är både napp och nappflaska förbjudet om jag inte vill sluta amma). En del barn blir också "lata" när de får flaska och blir därför bökiga vid bröstet där de måste jobba mycket hårdare för maten och där det kommer stötvis och inte i en jämn ström. Det svåra är att det inte går att förutspå vilka barn som kommer drabbas, därför tycker jag att det är viktigt att ta ställning till hur man känner inför det. Om man känner att amningen är viktig så kan man välja andra, like bökigare, sätt att mata på, tex med drickskål, kopp eller liknande. Från fyra månder ungefär brukar pipmugg fungera bra tex. Om man istället känner att amningen inte är så viktig att man vill avstå flaska så kör man på det, det är ju mer praktiskt med flaska om man ska mata ofta tex. Man får väga riskerna mot fördelarna helt enkelt.
Nåt mer som kan vara bra att veta är att inte alla kvinnor kan pumpa. En del släpper inte ifrån sig mjölk till en pump fast de utan problem kan helamma sina barn. Det beror på att pumpen inte ger samma hormonpåslag. Skulle du få nåt problem så hojta gärna så kan vi komma med tips. Det brukar fungera bra att mjölka ur på morgonen då man ofta har mycket mjölk. Funkar det inte kan man ju komplettera med ersättning, inga problem om barnet äter det.
Apotekets bröstpump har jag vid flera olika tillfällen hört benämnas som tortyrredskap, däremot är väldigt många nöjda med Avent Isis har jag läst, för att komma med pumptips om du inte redan har en.
En annan grej är att inte alla barn accepterar nappflaska. Skulle det hända får man experimentera med olika napptyper och material. Funkar det ändå inte får man prova de andra alternativen som står till buds eller lösa det så pappa kan komma med barnet så man amma eller så. Det brukar lösa sig.
Det viktiga är att inte introducera flaskan för tidigt. 95% av de barn som fick flaska första levnadsveckan fick problem med amningen enligt en amerikansk studie. Av dem rapporterade 30% av mammorna svåra amningsproblem som krävde proffessionell hjälp att lösa. Jag fick såna tex med Viktor.
Lycka till med nya familjemedlemmen och med pumpningsplaner!