Ny-bråkig gamling

fraggelzebra

Trådstartare
Hmm, märklig titel. Anyway, jag har fått ganska stora problem med en sällskapsponny jag har på foder. Jag har haft honom hos mig sedan i augusti i år. Han är lite av en akutlösning från båda håll då ägaren skulle plugga på annan ort (+ han hade stått ensam de senaste två åren :eek:) och min systers ponny skulle flytta så min egen behövde sällskap. Han är en 27-årig d-ponny.

Problemet då: Han har blivit livsfarlig att ha uppställd på gången i stallet. Idag när vi skulle slå på en tappsko och brodda, reste han sig flera gånger. Han står oftare på två eller tre ben än på alla fyra. Han sparkar med alla ben utan förvarning, och åt alla håll. Det spelar ingen roll om han är ensam i stallet eller om han har sällskap. Han har tryckt in mig i väggen och sen kastat sig åt sidan för att resa sig. Han verkar inte rädd och han visar ingen ilska med bakåtstrukna öron eller uppspärrade näsborrar.

Det här har gått lite i vågor, i början var han stökig att ta in ensam men det gav med sig allt eftersom, jag är inte rädd för honom och jag har ignorerat hur han står och vevar med frambenen och slår med huvudet. Ägaren sade att han "kan bli lite rastlös" om man är för långsam med att göra honom i ordning för ridtur, t ex. :grin:

Jag har funderat på vad det kan bero på - om han blivit "knäpp" eftersom han stått ensam så länge? Är han senil? Kan hästar bli senila? Vill han helt enkelt människor illa? Jag vet ingenting om hans bakgrund, men han är välriden och såldes till nuv. ägare som 18-åring.

Vi har provat att prata lugnande och klappa honom, klia på manken osv. Vi har provat att binda upp honom i tre grimskaft och ha en andra person som håller i ett fjärde. Vi har provat att ignorera. Vi har provat att stå med spö i handen och toucha honom på frambenen när han börjar veva. Idag var det bara instinktivt självförsvar som gällde, men det bet inte nämnvärt. Han slog av en broddnyckel också. Jag vet inte vad jag skall ta mig till! Jag har en trettonårig medryttare till honom som absolut inte får hantera honom längre, om han skall vara sån här.

Dilemmat är väl också att om jag lyckas bryta fodervärdskontraktet och få honom flyttad eller nåt, då kommer han hamna på sitt gamla ställe, ensam. Jag tycker ändå att han fått en värdig tid hos mig, han går otroligt bra ihop med sin hagkompis. Antar att jag behöver lite åsikter från utsidan... :grin:
 
Sv: Ny-bråkig gamling

Jag vet ju inte hur din är i övrig hantering eller hur länge han har hållit på och ställa sig så här men min häst fick för sig att han inte skulle stå stilla när han var uppbunden, han steppade runt och hoppade och visade ingen respekt för mig. Inget jättestort problem men det var inte ett acceptabelt beteende enligt mig.

Jag löste det genom att ställa honom i gången och binda fast honom ordentligt så att han inte skulle kunna ta sig loss för egen maskin, sen såg jag till att det inte fanns något han kunde skada sig på. Därefter gick jag därifrån, eller jag höll mig i närheten (typ sadelkammaren eller foderkammaren), men jag lät honom hålla på bäst han ville utan att något hände, han fick ingen respons alls på sitt beteende, mer än att det var jobbigt för honom.

Det tog ganska lång stund innan han "tröttnade" första gången och stod still, men när jag kunde gå fram och borsta/klia honom och han stod STILL (dvs. han började inte tramsa runt igen), då fick han gå in i boxen och äta = positiv respons. Om han började trampa omkring på nytt så gick jag därifrån igen tills han var lugn. Efter typ två dagar så hade han fattat vinken och sen dess har det aldrig varit några problem

Ni kanske har gjort samma sak när ni har ignorerat honom, men det är den taktiken jag har kört och nu står min som ett ljus.
 
Senast ändrad:
Sv: Ny-bråkig gamling

Jo, i början var det mest att ett ben kunde komma farande, men då var det ju bara att hoppa undan och låtsas som om inget hade hänt. Det är så väldigt olika hur han har betett sig också. De senaste veckorna har han stått still i gången och blivit borstad, men nu reste han sig och slog med frambenen, och det kunde jag inte riktigt ignorera... Nä, skall prova ännu mer konsekvent med det du skrev! Tack!
 
Sv: Ny-bråkig gamling

Så tänkte jag med min också i början, jag stannade kvar hos honom och lät honom hållas, men jag kan tänka mig att hästarna kan tolka det som att beteendet är accepterat eftersom man fortsätter hålla på med dem.

De är ju inte så smarta och kan inte tänka i "flera led" (dvs. "matte fortsätter att borsta mig men ignorerar att jag sparkar med hoven, därför är det inget önskvärt beteende att göra så"), det bästa är nog att lämna dem helt ifred för då gör man en tydlig markering.
Eftersom det är tråkigt att stå helt själv i stallgången så kopplar de rätt fort att "aha, om jag dummar mig så går matte (ingen respons), men om jag står still så får jag uppmärksamhet (positiv respons)".

Det är så jag tänker, lite rörigt kanske men för mig har det funkat, därmed inte sagt att det är en universallösning. Hoppas det löser sig iaf!:)
 
Sv: Ny-bråkig gamling

Jag provade idag och det fungerade, men nu provade jag när de andra hästarna var inne också. Lika bra att ta det successivt, antar jag. :) Det var just häromdagen när jag skulle brodda som han var heltokig, men han är ganska stel i lederna så det blev väl lite av en ond cirkel när han reste sig varje gång jag tog upp ett framben. :crazy: Får göra ett nytt försök när jag invaggat honom i förtroende igen. :D
 
Sv: Ny-bråkig gamling

Kan det inte vara så att det helt enkelt gör ont när du vinklar benet på honom? I såfall rekommenderar jag vetrinärkontakt!
 
Sv: Ny-bråkig gamling

min häst brukar också krafsa med frambenen, gå från sida till sida och sparka med bakbenen när man håller på med henne i gången. det var värst de första månaderna, då var det bara att ha en medhjälpare som höll hästen och att ha ett spö i ena handen när man borstade.
har försökt vara konsekvent men pollan är envis och smart. hon slutade upp med sitt dåliga beteende ett bra tag (förutom att sparkas när man spänner sadelgjorden) men nu så har hon börjat veva/krafsa med frambenet igen, sätter ena foten under benet på henne när hon tar upp det så att hon måste hålla benet uppe om hon inte vill trampa på mig. efter nån minut så tröttnat pollan på att försöka och står snällt^_^. sen så är det "bara" att knuffa tillbaka hästen när hon går mot mig. hennes lilla bakben som flyger ut vid sadlingen kan man leva med än så länge då hon inte siktar på en längre utan bara visar sin irritation. och när man går under huvudet på henne så gäller det att hålla ena handen under hakan på henne annars så får man en ehm.. "puss" man får trötta ut henne och gång på gång hindra henne att gör ngt "dumt" dvs knacka henne på benet som hon är på väg att sparka med, hålla foten under det benet hon är på väg att krafsa med, hålla upp handen när man går under halsen och knuffa tillbaka hästen så fort man märker att hon börjar tänka på att trycka upp mig mot väggen. och alltid vara ett steg före.

emm... min häst är inte den trevligaste att pyssla med men hon är en fantastisk häst att ha hos sig, hon är otroligt smart och underbar att rida. hon har energi och vill verkligen. sen så kan jag vara säker på att ingen kommer att sno henne då hon är skit sur mot alla nya^_^ (behöver jag nämna att det är ett fux sto?)
 
Sv: Ny-bråkig gamling

Förlåt men den första tanken som dök upp i mitt huvud när jag läste ditt inlägg var: är inte det jättejobbigt när hästen gör så? Inget illa menat alls mot dig då jag inte vet något om varken dig eller hästen, men jag skulle bli galen om nån av mina hästar hade gjort så på regelbunden basis!

När min häst stökade så fick han också för sig att "glömma bort" mig (eller någon annan..) i sin iver att trampa runt, så han kunde helt sonika klämma upp mig mot väggen. För mig är det helt oacceptabelt att 600 kg hästrumpa kommer farande, man kan få rätt ordentliga klämskador om det vill sig illa.

Nu är min häst ganska snäll och lyssnar oftast men om han inte accepterar mitt utrymme, dvs. börjar gå mot mig, så får han en väldigt tydlig signal att det inte är okej. Om han inte lyssnar på rösten så anser jag faktiskt att det är helt befogat att ge honom en ordentlig tillrättavisning.

Kanske lite OT men reagerade lite på ditt inlägg, hoppas du inte tog illa upp.:)
 
Sv: Ny-bråkig gamling

Tja, alltså Rom byggdes ju inte på en dag, och jag tror att vilken metod du än väljer så är konsekvens det viktigaste. Fortsätt med samma taktik och märker du efter en vecka att det verkligen inte händer nånting, då kanske det är dags att omvärdera. Det viktigaste är nog bara att ha ett tydligt mål i huvudet att "så här ska det bli, och inget ska hindra det från att ske", det brukar faktiskt smitta av sig på hästen också. Vet inte om det beror på att man får en slags självsäkerhet när man tänker så.:)
 
Sv: Ny-bråkig gamling

visst är det jobbigt om hästen total ignorerar en varje dag och går över en, men man kan ju inte bli förbannad på hästen hela tiden och "spöa upp den" vid varje rykt. vilket nästan var vad man gjorde några gånger då man hade bråttom iväg till träning och hästen gick över en och bråkade hela tiden :(
man får ta den tid det tar att hålla hästen lugn och lydig i gången, och göra om göra rätt hela tiden och ibland irnorera hästen när den är som värst. man kan ju inte tvinga hästen att stå stilla.
 
Sv: Ny-bråkig gamling

Gud nej, det var inte vad jag menade! Men det verkar ju inte vara en hållbar lösning om den fortsätter så där.
Men funkar inte samma taktik där då, att låta hästen stå ute i gången ofta, utan att man gör något med den?

Jag ställer ofta ut min häst i gången när jag ska mocka t.ex., då får han stå där utan att något händer men han har ändå möjlighet att se vad som försiggår runt omkring. Det handlar kanske om en "normaliseringsprocess" där hästarna lär sig att uppbindning inte per automatik innebär att något händer? Om den sen väljer att steppa runt där i gången så fine, det stör ju inte dig eftersom du ändå inte är där och ska hålla på med hästen? Personligen så tror jag också mer på att vänta ut en häst som lätt blir spänd och stressad, vilket din verkar bli.

Allt handlar väl om hur mycket tid man har möjlighet att lägga, men jag tror att om man utsätter hästen för något ofta (men i lagom doser, naturligtvis) så kommer den till slut att vänja sig. Har man hästen uppbunden medan man håller på och pysslar i stallet så går man själv runt och tänker på annat, man fokuserar inte på att hästen steppar runt lika mycket som om man skulle hålla på med den.

Jag tänker på islandshästar och westernhästar som ofta står uppbundna längre stunder t.ex. utomhus utan att det är några problem. Någonstans måste de ju ha lärt sig att uppbindning innebär en stunds avkoppling. Om man ser hästar som står blick stilla långa stunder i hagen så tvivlar jag på att de egentligen ser något problem med att stå stilla när de är uppbundna.

Återigen, jag känner inte dig eller din häst o menar inget illa gentemot dig, men det är mina tankegångar när det gäller att binda upp hästar. :)
 
Sv: Ny-bråkig gamling

Joo, alltså, han är ju tyvärr inte i toppform utan 27 år och rätt stel, men jag brukar vara väldigt försiktig och långsam både när jag lyfter ben och när jag ber honom att flytta sig t ex. Just för att han skall få göra det i sin takt. Jag skall ändå kontakta hans ägare i dagarna i annat ärende, så jag skall höra om han kanske brukar dumma sig vid broddning eller om det är läge att ta ut veterinär.
 
Sv: Ny-bråkig gamling

Ja, det blir nog alla mer eller mindre.;)
Alla stöter på små problem i vardagen, ibland får man såna där aha-upplevelser och vissa gånger känns det som att man inte kommer någonstans. Det underlättar verkligen att bolla idéer med andra, det brukar hjälpa mig massvis.:) Hoppas att din pålle blir bättre iaf!
 
Sv: Ny-bråkig gamling

Svarar alla här: lyckades just med stoooort tålamod brodda färdigt, så nu står gammelman stadigt på alla ben! Nu skall jag fortsätta med nästa projekt; få honom att sluta bitas när jag lägger på täcke. :D Tack alla för åsikter och tips!
 

Liknande trådar

A
Träning nu är jag så trött på detta.. ska försöka göra detta kort om det går. finns en häst i stallet som stallägaren har tagit på sig som...
2
Svar
22
· Visningar
2 744
Senast: AtletShipping
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp