Nu verkar det äntligen hända nått, kanske...

kullerbytta

Trådstartare
Det verkar som att din hejjaramsa gjort någon slags verkan Bia.
Nu står hon i nån slags kiss-ställning, brett mellan bakbenen och frambenen långt framför sig, lyftad svans, tittar bakåt.. Emellanåt så går eller småspringer hon frammåt ett varv. Jag har ju aldrig sett henne föla förut och hennes uppfödare har haft så många föl så hon kommer inte ihåg. Men nått skit är det som är pågång :)(förhoppningsfull)=sängen hägrar. Var det skönt att få sova Timmona, på en skala mellan ett och tio, hur skönt ?
Eva

Jaaa, va bra!!!

Kanske det blev sista 'vändningen' nu då.. kan komma inatt eller inom 14 dgr (nu var jag taskig va?)! :D

Får köra en extra ramsa här och nu:

Snälla Cambodja, lägg dig ner och föööla..
Annars börjar matte & husse snart att böööla..

Sömnbrist och nerver på helspänn..
Gör inte människan till din bäste vän..

Kanske din frukostmat du imorgon mister..
Om du inte ser till att fosterhinnan nu brister..

Heja, heja, heja :banana: :bump: :banana:

Tack Bia.
Det kom ett stort stoföl medan jag gick och planterade kinesisk poppel. Jag vände mig om och sa till Cambodja- ta och kläm ur dig den där nu, du har ju gjort det förut. 5 minuter senare fölade hon. Bägge är pigga, fölet försökte resa sig direkt, men har ännu inte kommit upp. Min man får hjälpa mig att stötta henne för hon väger ett ton. Min granne Lennart som har kor hjälpte mig för hon satt hårt när väl hovar och nos kommit.
Tack igen för ditt stöd! :)

Näämeeeeen.. *GRATTIS*!!!! :bow: :bow: :bow:

Det var snabbt avklarat efter lite 'ramsor' och poppelplantering, tääänk va.. du får förhoppningsvis sova inatt!!! :love: :p :d :D

*Grattis igen* och stort *Lycka till*!!! :banana:

Ja, tack. Pust. Den står upp nu men stoet vill inte låta den dia, annars är hon kärleksfull.
De får en stund på sig till, hon fölade halv sju , innan jag får hjälpa till.
Stoet skriker och slår en mycket liten bakut när fölet vill dia. Har du varit med om det?
Eva

Ja, det kan ta en stund innan stona 'släpper till' fölen, det kan också vara så att hon har ont i juvret (spänt?) och då är det bättre att mjölka ur lite och ge fölet det så snabbt du kan nu och sen låta dem vara ifred en stund till!

Sen kan det kanske behövas hjälp med fasthållning av stoet, ev. lyfta ett ben och lirka fram fölet till spenarna (ej tryck på huvudet), krävs ibland 2-3 personer och några timmar i anspråk, men ta det lugnt om det blir så, stoet får inte känna sig stressad!! :)

Tror att den diar nu, det smaskar i alla fall och stoet låter henne hållas ett tag innan hon skriker. Jag lyckades baxa in dem från hagen, det börjar bli mörkt nu. Efterbörden låg i en prydlig hög. Allt verkar vara med. Jag höll stoet i grimman gav henne morot och sa till henne när hon skrek och kickade. Det verkade ha någon effekt för jag hörde att det smaskade redan där ute.
Va skulle man göra utan dig. Du borde öppna fölningsrådgivning med vidhängande hejjaramsor.
Tack igen.
Eva

Ja du vad skulle vi göra utan Bia och hennes kunnande samt hejjar remsor. Grattade dig i den andra tråden, men säger det igen GRATTIS

*Smaskande*.. mmmmmm, visst låter det som ljuv musik? :D

Men du får kolla att hon verkligen hittar spenen, ibland kan de stå där och 'buffa' så mjölken rinner över hela ansiktet, men de suger på sin egen överläpp som kanske fått nån droppe mjölk komma rinnandes!

Oftast reder sig stofölen bättre än 'grabbarna'.. hehehe, men stona måste ju ändock hjälpa till!!

Jaja.. du får nog sova halva natten ivf, hoppas jag :D

Jag såg inte att du hade denna tråden så jag skrev i den andra. Där står om min lilla sömn också.

Grattis än en gång :bump: :bump:

Liknande trådar

C
Träning Finns det någon/några som kan hjälpa mig med tips och råd? Jag flyttade till Etiopien i januari i år med min familj. Jag köpte en häst...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: theresa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar