Blomskan
Trådstartare
Drömmen om den egna anläggningen fortskrider .
Jag vill dock inte bygga som alla andra utan jag vill gå i spetsen för nytänkande.
I näst senaste numret av ridsport så fanns det en yttepytteliten artikel om att använda sina stora takytor för att husera solpaneler.
Detta tilltalar mig. Således blir jag självförsörjande på el - eller?
Hur fungerar det egentligen?
Är det något jag borde tänka på?
Om jag har förstått det riktigt så har en solcellsanläggning en livslängd på ca 25 år. Investeringskostnaden ligger mellan 18-22000kr/kw.
I alla fall på de jag kikat på hittils.
Anläggningen som skall underhållas är;
Belysning i ridhus ca 1600kvm, (vanlig lysrörsarmatur ska användas)
1 stall med 12 boxar (kommer att bygga ytterligare 12 boxar om efterfrågan finns)
Bostadshus 250 kvm
Kanske - Verkstad 250kvm (gårdsverkstad7hobbygarage)
Uppvärmningen i nämnda byggnader kommer att ske genom en annan sorts anläggning.
Se annan tråd.
Finns det någon som kan berätta för mig hur jag räknar ut den ungefärliga elförbrukningen man kan ha på dessa olika byggnader?
Vad tror ni? Kan man tjäna in investeringskostnaderna?
Behöver all tänkbar input för att se om det är någon mening att driva idéen vidare.
Jag vill dock inte bygga som alla andra utan jag vill gå i spetsen för nytänkande.
I näst senaste numret av ridsport så fanns det en yttepytteliten artikel om att använda sina stora takytor för att husera solpaneler.
Detta tilltalar mig. Således blir jag självförsörjande på el - eller?
Hur fungerar det egentligen?
Är det något jag borde tänka på?
Om jag har förstått det riktigt så har en solcellsanläggning en livslängd på ca 25 år. Investeringskostnaden ligger mellan 18-22000kr/kw.
I alla fall på de jag kikat på hittils.
Anläggningen som skall underhållas är;
Belysning i ridhus ca 1600kvm, (vanlig lysrörsarmatur ska användas)
1 stall med 12 boxar (kommer att bygga ytterligare 12 boxar om efterfrågan finns)
Bostadshus 250 kvm
Kanske - Verkstad 250kvm (gårdsverkstad7hobbygarage)
Uppvärmningen i nämnda byggnader kommer att ske genom en annan sorts anläggning.
Se annan tråd.
Finns det någon som kan berätta för mig hur jag räknar ut den ungefärliga elförbrukningen man kan ha på dessa olika byggnader?
Vad tror ni? Kan man tjäna in investeringskostnaderna?
Behöver all tänkbar input för att se om det är någon mening att driva idéen vidare.