Blomskan
Trådstartare
Som jag skrev i min andra tråd angående solenergi så vill jag bli mer eller mindre självförsörjande på min anläggning.
Därför har jag kikat lite på att ta tillvara gödseln och elda med denna i uppvärmningssyfte.
Finns här någon som har erfarenhet av att ta tillvara på gödseln i detta syfte?
Planen är att i första skedet ha ett stall med 12 hästar. Detta kommer förmodligen att dubblas inom ett par år. Alltså 24 hästar på anläggningen.
Det som ska värmas upp är
ridhus ca 1600kvm (kanske - beror på hur mycket dyrare det är att bygga ett isolerat än ett oisolerat..)
Sadelkammare, torkrum 30kvm.
Kanske - Gårdsverkstaden ca 200-250kvm.
Bostadshus 250kvm
Hur stora är investeringskostnaderna och vilka är driftkostnaderna?
Hur mycket gödsel producerar 1 häst på ett år? (juni-aug ute dygnet runt. Hagar kommer att damsugas).
Hur räknar jag ut hur stor mängd gödsel det går åt för att få fram tillräckligt med energi för att värma upp sagda anläggning?
Dela med er av er erfarenhet och kunskap tack!
Därför har jag kikat lite på att ta tillvara gödseln och elda med denna i uppvärmningssyfte.
Finns här någon som har erfarenhet av att ta tillvara på gödseln i detta syfte?
Planen är att i första skedet ha ett stall med 12 hästar. Detta kommer förmodligen att dubblas inom ett par år. Alltså 24 hästar på anläggningen.
Det som ska värmas upp är
ridhus ca 1600kvm (kanske - beror på hur mycket dyrare det är att bygga ett isolerat än ett oisolerat..)
Sadelkammare, torkrum 30kvm.
Kanske - Gårdsverkstaden ca 200-250kvm.
Bostadshus 250kvm
Hur stora är investeringskostnaderna och vilka är driftkostnaderna?
Hur mycket gödsel producerar 1 häst på ett år? (juni-aug ute dygnet runt. Hagar kommer att damsugas).
Hur räknar jag ut hur stor mängd gödsel det går åt för att få fram tillräckligt med energi för att värma upp sagda anläggning?
Dela med er av er erfarenhet och kunskap tack!