Nu tänker jag svära i kyrkan!

F

FTW

Det gäller det här med föl och utegång m.m

Jag har läst en del trådar här där de flesta verkar förfasa sig över att somliga har sina föl utomhus mer än typ tre minuter åt gången.
Vi har bara haft två egna föl, så vi är INTE världs-erfarna uppfödare, men vi har haft bägge dessa föl ute mycket, även den första tiden. De HAR fått lägga sig på marken, för tänk - våra föl (och även de andra hästarna faktiskt!) reser sig och springer vidare när det börjar bli kallt för dem.
Inget av dem har fått infektion, snuva, lunginflammation, sprungit in i träd och brutit sönder sig, blivit söndersparkade av stoet eller gått och hängt sig i eltråden.
DÄREMOT har deras "sneda" ben styvnat och rätat upp dig fortare än andra, "innestående" föls. Och de har varit oerhört pigga och friska.

Jag kan faktiskt inte förstå vadan denna enorma upphetsning över utegående föl kommer ifrån?!

Och jag tycker personligen inte att det är sunt att ha ett föl inne i en box med damm och ammoniak-ångor (det finns ALLTID ammoniak, även om man mockar helt rent två gånger om dagen!) hur mycket som helst heller.

Det finns för- och nackdelar med allt, men att gå i taket alldeles bara för att ett föl ligger på marken tycker jag är hispigt!

Och svara helst inte med exempel på hur föl hängt sig i eltråden eller rivit sönder sig på taggtråd, för jag pratar inte om allmänt dålig hästhållning! En taggtrådsfri, skräpfri, kontrollerad hage med väl spända, synliga elband är en odiskuterbar förutsättning i all hästhållning tycker jag!

Sune är idag 2 v och gått ute i flocken idag med sin mamma sedan 11 tiden och kommer att tas in vid 19 då solen börjar gå ner. Hade veterinären ute idag som tyckte att bara man ser till att frosten är borta och marken är torr så är det ingen fara för fölet att vara ute. Vårt föl racar en del och håller sig varm. Första veckan vill jg dock ha mitt föl ute korta korta stunder men är det soligt och torrt så är mina föl ute dagar från ve 2. :)

Det har väl bara handlat om den första veckan i denna kalla årstiden som fölen mest varit inne :confused:

Men det beror väl i viss mån på när fölungen föds ?

I vårt stall har ungarna alltid fötts sent eller mycket sent utaom två stycken förra året som föddes normalt, typ mars/april. Såna dagar när det var kallt (max +2 och regnigt) fick bebisarna inte gå ut alls. När det var lite bättre fick de först vara i ridhuset och när det var normalt vårväder som iår fick de vara ute ett par timmar. Men den ene krabaten var liten och väldigt frusen första dygnen, vi fick massera den för den låg och skakade tom inne i boxen.

De som fötts sent har alltid fötts ute och varit ute dygnet om från första stund. jag tror att man måste anpassa sig efter omständigheterna.

Hejohå, det var ord och inga visor det! :(

Du skriver inte ett jota om NÄR på året dina föl är födda, ingenting om väder & vind m.m, inget om HUR LÄNGE du har dem ute.. och nu vill du lära alla nybörjare (och oss andra) att föl faktiskt kan vara ute direkt från födseln.. för det har ju dina klarat!!???

Att dina två föl överlevt med att vara ute 'på stört' och ligga ner på kanske frusen, ev. snöig, blöt & geggig mark.. är ju bara att gratulera dig för då :bow:

Aldrig i livet skulle jag gå ut och säga till folk: *Släpp fölisarna ut.. det är vår*!!!

Jag är definitivt ingen 'pjöltig' uppfödare, mina innefödda har varit ute så mkt det gått.. och absolut längre än 3 min/gång den första veckan oavsett väder, men jag vet många nyfödda (och lite äldre) föl som HAR blivit sjuka och några som t.o.m dött innan 1 månads ålder av lunginflammation.. och de har inte dött av ammoniakångor eller damm, nu är det jag som 'svär'!!!

BRA svarat Bia! :bow: :bow:
Sunt förnuft är det som gäller och i visan går det ju....
"Blåsippan ute i backarna står, niger och säger att nu är det vår.....men än får man gå med både strumpor och skor"

Ikväll när vi åkte in till stan (samhället) för att handla blev vi lite överraskade! För i en hage låg ett litet föl på sidan och sov bredvid sin mamma som stod och betade! Av fölis storlek att döma bör den ha varit ungefär lika gammal som vår, dvs ca en vecka (vår är ju lite stor så jag drog av en aning på storleken). Ev någon dag yngre! Jag har ingen aning om hur länge de varit ute. Och de gick med resten av flocken dessutom! Precis tvärtemot vad man blivit rekommenderad...men går det så går det antar jag.

Själv har jag kontrollsuttit hagen idag, strax efter lunch. Hade på mig ett par tunna, tunna byxor och satt direkt mot marken. Den var både torr och varm! Jag satt i drygt 10 minuter och frös inte ett dugg. Men så har det varit torrt ganska länge nu och mycket sol som värmt upp och torkat ännu torrare.

Så jag lät sto + föl vara ute i 2,5 h idag, i sträck. Höll koll på dem, såklart. Sen fick de komma in några timmar och är nu ute igen, men bara för en kortare stund medan vi har mockat etc, ca 45 minuter.

Däremot skulle jag aldrig låta fölet vara ute om det hällregnade eller om det regnat mycket och marken var kall och våt, i det senare fallet hade det blivit en mycket kort stund. Det går inte att kategoriskt säga att SÅ ska det vara! Det är ju jätteolika från ort till ort vilket klimat man har.

Vi som bor precis norr om Hallandsåsen har ofta lite varmare tycker jag. Det blir som en liten gryta eller kittel precis häromkring! Vilket innebär att vi ofta har *mer* väder än några mil söderut. Dvs på våren sommaren oftast flera grader varmare och soligare, men även mer snö och lite kallare på vintern! Här där vi bor går det inte att jämföra med varken några mil söderut eller inåtlandet. Och det MÅSTE man ju ta hänsyn till!

Är bara vädret och marken ok tror jag säkert att det är bättre för fölen att komma ut än att ligga i boxen. Men allt måste ju ske med måtta och sunt förnuft! Jag skulle heller aldrig sätta på ett föl täcke bara för att det är lite kallt eller regnigt....

Nej du Bia - vi har inte fölen liggande på geggig och snöig mark.
Vad jag egentligen eftersökte var det berömda "sunda förnuftet" som ju många talar om. (Och i det ingår inte att ha små och magra hästar = t ex föl, ute i ösregn eller snö!).

Men om man läser trådarna här (gå tillbaka och kolla!) så är det ett himla medhållande om att det är FÖRSKRÄCKLIGT att någon har ett föl ute , och då frågas det inte efter klimat eller tidsrymd. Folk bara håller med. Populistiskt!

Vad jag egentligen undrar är om folk verkligen HAR sina föl inne hur mycket som helst i början, eller om de bara jamsar med i trådar om att "det var en granne vars föl faktiskt doooog!". För sådan vill man ju inte vara.

Efter vad jag läst tror jag ju inte heller att just du är den jag riktade mig till ...

Varför formulerade du inte tråden (frågorna) från början.. så som du gjorde NU då?

Självklart blir det missuppfattningar, och många tolkar din tråd som att 'ALLA föl som föds NU kan vara ute hela dagarna' oavsett frusen mark m.m.. snudd på! :(

Visst behövs diskussionen, för det ÄR jätteviktigt att innefödda föl får komma ut och röra sig mer än 3 minuter/gång & 2 ggr/dag eller inte alls, men det blev väldigt tokigt formulerat från början.. vilket kan vara katastrofalt för många nyblivna uppfödare och deras första nyfödda föl! :(

ALLA människor har inte ett 'sunt förnuft'.. och därför måste vi alla försöka hjälpas åt så mkt vi bara kan, sen är det ju upp till den som frågat nåt att 'ta vara på infon' och göra det bästa av det för sina hästar!

I dag har mitt föl varit ute i flera timmar i sträck faktiskt och hon är 5 dagar gammal :smirk: Marken är torr och det har varit så varmt att tom ungarna har klätt av sig i short i dag *S* men jag brukar lägga ut halm också så kan de ju välja om de vill ligga där i stället för marken. Men har jag föl som har fötts ute i Maj tex då får de vara ute också eftersom jag brukar släppa mina på bete vid den tiden. Sen är jag väl en sådan där syndare som har mina föl ihop med resten av flocken både gammla som unga och det funkar hur bra som helst här i allafall.

:bow: :bow: Kontakta flera stora uppfödare och hör t.ex ring Flenmo Egendom en av våra mest erfarna uppfödare och hingstållare

Va?
Ska jag ringa till dom, varför isf??
Förstår inte riktigt vad du menar.. :confused:

kan hända menade rodde detta till "trådstartaren" men tryckte på fel knapp? :eek:

Ja va fan! Alla har visst inte talets gåva. Jag förutsatte kanske för mycket läsning mellan raderna i trådstarten; jag utgick från att mitt uppräknande av hag-kontroll och spända elband m m satte en standard, utifrån vilken man skulle kunna tolka mina uttalanden.
Men den lätta gick visst inte ...

Men en intressant iakktagelse är, att svaren på denna tråd vittnar om att folk visst släpper ut sina föl, men med "sunt förnuft". Om du däremot läser t ex en tråd av Rodde (om en granne vars misskötta föl gick ute vind för våg och dog) så sjöng den samstämda kören av svar att man är snudd på en skitstövel om har föl ute mer än si och så många minuter åt gången.
Märkligt!

Jag tror att det skulle gagna diskutionerna generellt, om de flesta av oss (uppenbarligen inkluderat undertecknad! :eek:) nyanserar sina formuleringar och försöker ge en så heltäckande bild som möjligt av situationer. Då skulle vi slippa dessa intetsägande litanior om hur dumma och dåliga "alla andra" är och hur förträffliga alla Bukisar är (utom de som säger emot så klart).

Och jag känner mig fortfarande förvirrad över hur mycket folk i gemen anser att ett föl tål i form av klimat och hag-risker. Återstår att fortsättta göra som man tror ...

Jag kan ju bara svara för hur vi gör med våra föl.
Vi ÄR petiga med dem. Det erkänner jag. :)
Men för ett antal år sedan hade vi ett ponnyföl som var tidigt fött på säsongen, ett regnigt och kallt år, så åkte på lunginflammation. Det vill jag inte vara med om igen.
Så vi "släpar" ston med föl ut och in flera gånger per dag de första veckorna. Jag vill inte att de ska lägga sig ner ute och de brukar vara ute ca 1-2 timmar åt gången innan de blir trötta. Föds de lite senare (i maj) och det är väldigt varmt och torrt i marken, så är vi kanske inte lika petiga, iallafall inte lika länge... :smirk:
Jag lämnar dem inte heller utan tillsyn i hagen förrän jag har sett att fölet har fått minst en stöt och aktar sig för stängslet. För oavsett hur spända och välskötta elband/trådar är så kan ett föl som sticker ut huvudet genom det och sedan lyfter på huvudet och går tillbaka in mot hagen, fastna och strypas. Det VET jag flera som har råkat ut för. :(
Men det viktigaste är väl att ha en portion sunt förnuft och se till rådande väder och temperatur. :)

Björnvarps Gård

Jag har inte heller mina föl inne bara efter de är födda. De får komma ut från dag 0 (d.v.s. samma dag de är födda)....sedan olika länge beroende på väderlek...givetvis. Och så ökar jag detta successivt.... Men det är det sunda förnuftet som måste gälla...

Att bara ha ett föl ståendes inne ger underlag för att osteochondros och cystor skall utvecklas och det är något jag absolut inte vill ha. :cry: Så därför får fölis komma ut 2-4 ggr/dag allt beroende på väderlek.
Sedan om hagen är lerig eller så....så har vi det i Skåne.....

Så jag förstår Dina argument bättre nu i Din omformulering.

Nej inte menade jag dig, jag menade nog trådstartaren!

Vad jag menar är inte att slaviskt följa allt man säger men ta det lite försiktigt och lyssna på andra, ibland kan det vara en och annan bra sak som sägs många har mycket erfarenhet i årtionden andra är på sitt första föl. Jag har haft häst i 40 år!!! men jag lär mig nya saker varje dag och med föl skulle jag inte våga chansa. På denna sidan har jag lärt mig många saker samt fått många tips. :idea:
Den dag man tror att man kan allt då är man illa ute! :crazy: var rädda om era små föl :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka