Nu tänker vi framåt.. Solenergi edt.

Blomskan

Trådstartare
Drömmen om den egna anläggningen fortskrider :D.
Jag vill dock inte bygga som alla andra utan jag vill gå i spetsen för nytänkande.
I näst senaste numret av ridsport så fanns det en yttepytteliten artikel om att använda sina stora takytor för att husera solpaneler.
Detta tilltalar mig. Således blir jag självförsörjande på el - eller?
Hur fungerar det egentligen?
Är det något jag borde tänka på?
Om jag har förstått det riktigt så har en solcellsanläggning en livslängd på ca 25 år. Investeringskostnaden ligger mellan 18-22000kr/kw.
I alla fall på de jag kikat på hittils.

Anläggningen som skall underhållas är;
Belysning i ridhus ca 1600kvm, (vanlig lysrörsarmatur ska användas)
1 stall med 12 boxar (kommer att bygga ytterligare 12 boxar om efterfrågan finns)
Bostadshus 250 kvm
Kanske - Verkstad 250kvm (gårdsverkstad7hobbygarage)

Uppvärmningen i nämnda byggnader kommer att ske genom en annan sorts anläggning.
Se annan tråd.

Finns det någon som kan berätta för mig hur jag räknar ut den ungefärliga elförbrukningen man kan ha på dessa olika byggnader?

Vad tror ni? Kan man tjäna in investeringskostnaderna?

Behöver all tänkbar input för att se om det är någon mening att driva idéen vidare.
 
Sv: Nu tänker vi framåt.. Solenergi edt.

Om jag inte har helt fel så måste du betala energiskatt ändå, det är någon sådan hake iaf.
 
Sv: Nu tänker vi framåt.. Solenergi edt.

Om jag inte har helt fel så måste du betala energiskatt ändå, det är någon sådan hake iaf.

Googlade lite och har än så länge hittat detta
Idag kan den som producerar sin egen el direkt kvitta sin produktion mot den egna konsumtionen utan skattepålägg – men bara om elen används direkt. Om man istället vill använda el motsvarande produktionen senare, så beläggs den med moms, energiskatt och elcertifikatavgift.

på denna sidan
http://egenel.etc.se/nyhet/dags-kvittning-av-egen-el
 
Sv: Nu tänker vi framåt.. Solenergi edt.

Nu vet jag ju inte vart du bor och hur mycket sol du har men mina svärföräldrar köpte det lilla solcellspaketet som finns.
Och det funkar jättebra när det är sol ute. När det inte är sol och helt igen mulet blir det inte mycket av det. Nu har dom ju sina paket kopplade till ackumulator tankar för uppvärming eftersom det ändå är den största kostnaden.
Denna vinter och förra sommaren så har vi i princip haft obefintligt med sol så dom är väl inte överlyckliga.
Men om man bor någonstans där det ofta är sol tror jag absolut på solpaneler! =)
 
Sv: Nu tänker vi framåt.. Solenergi edt.

Bor på samma sida Sverige som dig så det är väl ungefär samma solmängd hos mig misstänker jag.. )
Om dina föräldrar nu bor här också.. :)
 
Sv: Nu tänker vi framåt.. Solenergi edt.

Ja mina svärföräldrar bor på samma ställe som vi.
Nu när det har vart riktigt fint väder ett tag så har det funkat väldigt bra. Trots att det har vart ca-10 så har det ju vart blå himmel och en dag hade dom inte kopplat in tankarna till systemet för dom trodde det skulle bli dåligt väder. Kom hem och det kokade nästan i tankarna för att det var så varmt. Så det var bara att öppna och släppa ut vattnet i systemet så det blev rundgång på vattnet. Tur att dom inte hade åkt till stugan eller liknande.

Dom har ju det bra att dom vrider av typ ventiler när det är dåligt väder och då cirkulerar inte vattnet från solcellerna utan har annan uppvärmining då.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu tänker vi framåt.. Solenergi edt.

Solceller (elproducerande) är tyvärr idag inte tillräkligt effektiva för att löna sig i vårt solfattiga land. Utvecklingen går dock framåt så inom några år kanske :)

Solpanel / Solfångare (värmeproducerande) fungerar bättre men jag har svårt att se behovet, mer än för varmvatten till spolspiltan kanske.

Roligt att du är intresserad av modern teknik på din anläggning! Jag skulle titta på lösningarför återvinning av värmen i frånluften från stallet och värmepumpslingor under gödselplattan för att spara energi och skapa ett trevligt klimat i stallet och övriga byggnader.
 
Sv: Nu tänker vi framåt.. Solenergi edt.

Tackar för ditt svar.
Har forskat lite på annat håll också och kommit fram till samma sak som dig, att det inte är tillräckligt effektivt idag.
Tack för de andra tipsen, de ska jag fundera över.
 

Liknande trådar

Anläggning Som jag skrev i min andra tråd angående solenergi så vill jag bli mer eller mindre självförsörjande på min anläggning. Därför har jag...
Svar
6
· Visningar
2 155
Senast: Blomskan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp