Nu skall det byggas klösträd!

J

Jangvik

Hejsan!

Vi tänkte bygga ett eget klösträd men vi har en fråga. När man skall göra de där stammarna, de som de klöser på, vad använder man då? Vi tittade på papprör som funkar förutom att man inte kan skruva i dem. Finns det runda träpålar? Var isåfall? Pris? Vi har köpt hur mycket spånskiva som helst för 20:- :smirk: Det är underbart att leta i fyndhörnor.

Till klösmatta skall vi ta kokosmatta. Lite billigare och mycket enklare än rep!

Lägger upp en bild som jag pulade ihop på tre stycken ideer som vi har!

Men som sagt, huvudfrågan, vad är det för träpålar man använder?

Sv: Nu skall det byggas klösträd!

Den är alltså 2,5 m hög och helt utan hyllor och annat. De har en låg klösstolpe med hyllor och trappor i vardagsrummet, den här var till för att kunna ta i och klättra ordentligt på.

Det var ju ingen dum ide!

Vad kostade den? Vad är det för bredd på den?

Vi ringde ut till K-Rauta nu och de hade en totalt rund pinne för 29:- som var 160 hög. Det är ju ett alternativ men det känns ändå som om det är lite väl litet :( Diametern var nämligen bara 7cm.

När jag och min sambo byggde klösklätterställning i somras använde vi vanliga papprör, som vi fick i en affär som säljer mattor per metervara. Mattorna är upprullade på papprören, så när mattan är slut, slängs rören. Sedan sågade vi ut rundlar av sågspånsskivor som passade i ändarna på rören. Vi borrade hål i mitten av rundeln och satte i en grej som jag inte kommer ihåg vad den heter :confused: men den är cylinderformad och ihålig, men skruvgängor inuti. Sådana satte vi i hålen, sedan bankade vi ner rundlarna i rören och skruvade fast dem ordentligt. Sedan borrade vi hål i hyllorna och satte samma lilla gänghåls-grej i de hålen. Sen var det bara att ta och kapa gängad rundstav (eller såga bort huvudet på passande skruvar) och skruva ihop rör och hyllor. Blev superbra och stabilt! :) Lite rörig beskrivning kanske, :crazy: PM:a om det är något du undrar över! Såhär blev ialla fall resultatet!

Klös/klätterställning

Hm annasr så kan man ju med riktigt ordentliga rör klä in en bit å hänga upp så att det blir som en liten hålla dom kan ligga å myssa i.

Annars så kan man ju såga ner något smallt träd i skogen å klä in i någor bra klösmaterial å ha som pelarna :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka