nu ska jag klaga lite...

snigelfarmor

Trådstartare
läste om stig h idag på biblan, en bok där man intervjuar honom på 100 sidor. och han säger att han har professionell hjälp med foderstaterna..av vem undrar jag då?

antagligen av ett fodertillverkningsföretag typ krafft eller nåt för hästarna får tydligen bara käka hö till lunch. de börjar på en krafftfodergiva! sen en till innan lunch o så håller det på. ham stötte oxå på matvägran

den dära man-analysen sade ju att victory tilly hade nåt problem med magen och det har han säkert oxå.

skämt åsidor så tycker jag det verkar allvarligt..

är det vanligt att hö inte ges på morgonen o till kväll eller i fri tillgång?
nu menar jag proffsen ;)

Det lät konstigt :confused: .Jag är ganska säker på att hästarna får hö även morgon och kväll?!Du tror inte att han menade att de bara får hö till lunch, alltså inget krafftfoder till lunch? Låter mer troligt.

Det är ju ganska lätt att räkna ut en foderstat om man bara låter analysera allt sitt foder och får exakta näringsinnehållet. Utifrån det kan man ju göra en exakt foderstat till varje häst med hänsyn till individen. Det brukar vi göra. Vi har även låtit avelshästföreningen(heter det så?)räkna ut foderstater åt oss men det brukar vara liknande det vi redan ger.

Inget ovanligt att travhästar har problem med magen, de utsätts ju faktiskt för enorm press och stress, i stort sett dagligen med träning, tävling och resor etc. En häst med lite vekt psyke pallar oftast inte riktigt trycket och magen och karlederna slås ut. Man kan behandla symptomen lätt med preparat som återställer tarmfloran tex protexin eller "losec" tex pronutrin. Eller så går man till botten med problemet och jobbar med hästens psyke och välbefinnande, kanske ett miljöombyte eller en ny skötare etc. Som allt med trav är det en balansgång och skillnaen mellan framgång och fiasko är hårfin *stig h:s ord*.
mvh jesse

Dom 2 proffstall jag brukar cirkulera i har gett/ger enligt följande

Stall 1: Krf kl 7.00 Hö i hagen som räcker hela dagen (oftast rundbalar)
Lunch till dom som är körda (körs varannandag)
Kväll: hö och krf

Stall 2: krf vid 5, hö i hagen vid utsläpp 7 (ofta där oxå rundbalar)
Krf och hö till kvällen.

Kvällsgivan hos dom flesta tränare är oftast inte kväll utan vid 5 tiden då personalen går hem..... men det är en helt annan 5:a som tyvärr inte alltid är påverkbar pga av olika orsaker, dels vart stallet ligger, personalen har sin arbetstid=ekonomi mm
än har då ingen dött mej veteligen av att få mat då......

Efersom jag har varit på studiebesök hos Stig h vet jag att han hästar får hö först på morgonen eftersom de har grovfoder automater... Sen fick de hö till lunch och hö till kvällen, eller hösilage...

De proffs jag känner till och vet hur de fodrar så får nästan alla hästar fri tillgång på hö eller hösilage... Många får även fri tillgång på hösilage i hagen så jag tror inte att de lider brist på grovfoder. Men pga av att de tränar ganska hårt så kräver de mycket foder och det kan vara svårt för en del hästar att klara av, plus att det som sagt är en ganska stort stress moment. Men åandra sidan så är det väldigt få travare som lider av krubbitning, vävning och luftsnappning som i stället många gallopörer lider och vanliga ridhästar.

hej eftersom jag har jobbat där så vet jag att det du skriver inte stämmer.Dom får hö+kraftfoder i automater ca 0500 lunch ca 11 00 kraftfoder(dom som är tunna får även hö)ca 14 00 hö. ca 16 30 kraftföder och hö.Det är inte så ofta en travhäst som tävlar får mängder med hö ,i genom snitt brukar en t häst få ca 6-7 kg 0ch ca 3-5 kg kraft.
Det´som togs upp av tv 3 att viktory skulle ha mag problem är inte sant.
Att stig har en som räknar ut foderstater är sant.tyvärr vet jag inte vad hon heter men det är ingen från kraft.

krubbitning mm

det tycker jag e ganska komiskt!
har aldrig träffat en travare med vävning eller krubbitning som olat.
ridhästarna drabbas väldigt ofta av detta.

min teori kan vara att travhästen får jobba mycket mera. den får utlopp genom att få dra på lite ibland.

ridhästen duttas det med o den får stå inne pga regn, den har tusen täcke på och när den rids kan det ibland bli varannan dag o då bara i skritt pga att den ju stått en dag. många resonerar såhär..

sedär, en positiv sak om travet!

nu till en negativ: varför lider många travare av matvägrna eller död blick? stress? ont? dödslängtan?

har aldrig sett en ridhäst matvägra..
travet borde kanske samtala lite med ridfolket ..

Re: krubbitning mm

Jisses säger jag bara...

Har du aldrig sett en ridhäst "matvägra"?Ja då har du inte sett mkt!

Lägg ner nu va!

/Camaro som är evigt trött på oschysst tjaffs mellan trav och ridfolk :mad:

men hallå..

nä, jag har inte det, jag har iofs inte tillbringat min största tid med topphästar, det närmaste jag kommer är besök i flyinges stallar :)

men på travet e det mera vanligt. man snackar oxå om det där, men inte på ridsidan. å andra sidan verkar man göra mera åt problemet på ridsidan än på travsidan. en häst anses nämligen må väldigt dåligt om den matvägrar i mina kretsar, i det närmaste döende..eller så är maten väldigt dålig eller så har någon smugit in antibiotika där (jag kanske?):)
i "mitt" stall finns det två av fem som matvägrar havre samt hö. men ingen gör nåt.

men jag vet inte..om du vet kanske du kan lägga fram nåt istället för att skriva sådana inlägg. oschysst tjaffs mellan ridfolk o travfolk. för din vetskap "tillhör " jag numera endast travfolk, alltså din krets. har man inte rätt att fråga kunnigare människor om sånt som jag reagerar på? det är samma djur. oavsett ryttare eller kusk. och om det finns frågeställningar som kan göra livet bättre för hästarna så ska väl det diskuteras?
om man kan få några vettiga svar dvs.
för mig handlar det inte längre om rid/trav, utan om hästen.

Oh my dear!

För det första är jag lika mkt trav som rid människa.Alltså är inte travet "min krets" När jag skriver oschysst tjaffs innebär det LIKA MKT skitprat ifrån travfolk om ridfolk som om skitprat från ridfolk om travfolk.
För det andra pratar du ju emot dig själv! Du säger att det inte handlar om rid el trav utan om hästen!Varför går du då till "angrepp" mot travfolket i ett inlägg som du har NADA belägg för?

Visst diskutera gärna men håll det på en värdig nivå är du snäll!
:crazy:

Numer hör jag till travkretsar men har ändå mer erfarenhet av ridhästar än trav. Jag har under större delen av mitt liv hållt på med ridhästar och har först på äldre dagar börjat med trav(om man nu kan kalla mig äldre?).

Jag har arbetat i ridstall med drygt 70 ridhästar under ett par år och ja, det är ovanligare med ridhästar som matvägrar. Däremot kan jag inte påstå att det mår bättre för det?! De har oftast andra olater, krubbiter gärna, sparkar i väggen etc. Ridhästen har ett helt annat temprament än travhästen och jag vill inte dra paralleller de raserna emellan. Jag har alltid sagt att ridhästen, och framförallt det svenska halvblodet, är likgiltiga?! De har sällan en personlighet, iaf inte en som kan mätas med en travhästs. Så jag anser att det beror på tempramentet hos rasen som avgör det hela..

Jag förstår inte vad du menar med död blick? Jag tycker tvärtom. Att ridhästen har en död blick, ingen glimt i ögat och ser allmänt uttråkad och likgiltig ut??!!Jag ogillar inte ridhästar, jag har haft både ett halvblod och en fullblodskorsning som jag använt till ridning och tävling.

Visst, det finns alltid något att utbyta inom de olika grenarna men personligen, med mina erfarenheter, tror jag ändå att travet inte har så mycket att hämta från ridsporten! Däremot skulle ridfolket kunna lära sig ett och annat från travet..
mvh jesse

Numer hör jag till travkretsar men har ändå mer erfarenhet av ridhästar än trav. Jag har under större delen av mitt liv hållt på med ridhästar och har först på äldre dagar börjat med trav(om man nu kan kalla mig äldre?).

Jag har arbetat i ridstall med drygt 70 ridhästar under ett par år och ja, det är ovanligare med ridhästar som matvägrar. Däremot kan jag inte påstå att det mår bättre för det?! De har oftast andra olater, krubbiter gärna, sparkar i väggen etc. Ridhästen har ett helt annat temprament än travhästen och jag vill inte dra paralleller de raserna emellan. Jag har alltid sagt att ridhästen, och framförallt det svenska halvblodet, är likgiltiga?! De har sällan en personlighet, iaf inte en som kan mätas med en travhästs. Så jag anser att det beror på tempramentet hos rasen som avgör det hela..

Jag förstår inte vad du menar med död blick? Jag tycker tvärtom. Att ridhästen har en död blick, ingen glimt i ögat och ser allmänt uttråkad och likgiltig ut??!!Jag ogillar inte ridhästar, jag har haft både ett halvblod och en fullblodskorsning som jag använt till ridning och tävling.

Visst, det finns alltid något att utbyta inom de olika grenarna men personligen, med mina erfarenheter, tror jag ändå att travet inte har så mycket att hämta från ridsporten! Däremot skulle ridfolket kunna lära sig ett och annat från travet..
mvh jesse

Har du varit i så många andra stall än ditt eget? Jag vet inte om det är så många travare som lider av matvägran, det kanske är en definatioon som ska till, en häst som allvarligt matvägrar äter inte alls, blir mager och allmänt tillståndet blir dåligt, detta bero ofta på att sjukdom och det kan drabba rid osm travhästar.
Det jag lite slarvigt kalla matvägra är hästar som kanske inte äter upp hela sin portion, matvägrar nåt mål nån gång ibland eller någon dag för att sen äta igen. Och dessa saker tror jag till stor del beror på att det är en viss stress i travstall, att hästarna lär sig vad som är på gång och stressar upp sig själva, och att de tränas ganska hårt och inte är så sugna på mat. Samma saker gäller för ridhästar på toppnivå, efter vad jag har hört när jag pratade med en kille som tävlade fälttävlan strax undet landslaget, och en anna som har dressyrhästar.

Det där med döda ögon kan jag inte hålla med om, de enda hästar jag har sett med döda ögon är på en riktigt dålig ridskola... Annars kommer jag bättre och sämre överns med olika individer av hästar och kan läsa dem, bäst kommer jag överens med hingstar, ston har jag lite svårt för... ;)

Dödslängtan tror jag inte ett dugg på för alla djur är inställda på att överleva till vilket pris som helst, de är inte särskilt vanligt med självmod inom djurvärlden...

Så till min inledande fråga, hur många ställen har du jobbat på, varit längre perioder, eller överhuvud taget upplevt, både rid och travhästar? Det låter som om du bara har sett "ditt" stall och tror att alla ser likadana ut...

Tror verkligen inte Stig H utfodrar sina hästar på felaktigt vis, men tyvärr gör många mindre tränare det.
Har sett några skräckexempel här i stan där hästarna får på tok för lite mat, framförallt grovfoder. Vill inte skriva mer specifikt eftersom jag inte är särskilt anonym här.
Men, sånt förekommer ju tyvärr inom alla hästsporter. Konstigt bara när man kan slå upp vilken hästbok som helst och ta reda på hästens behov av att äta grovfoder...

Jag jobbade hos en stortränare ett tag och där både vävde, krubbet och matvägrade de hästar som stått där längst. Men jag tror detta beror på vad tränaren har för resurser, i det stallet jag jobbade (inget nämnt) hade vi 8-11 passhästar, i det stall jag jobbar nu har jag fem och då kan man pyssla, vara ute och gå och så vidare på ett helt annat sätt så de mår bra och aldrig blir uttråkade...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka