Nu och förr...

A

anni0301

Sitter här å filosoferar angående hästar och skador. Det har ju blivit en stor explosion av terapeuter av olika slag ute på marknaden nu för tiden. För några år sen hade man knappt hört talas om att en häst kunde masseras och ingen hade behov av det heller. Jag vet inte när "vågen" började och vet inte var den kommer att sluta heller men att det är bra för våra pållar är huvudsaken.
Men hur kommer det sig? skadar sig hästar oftare? Eller är vi mer rädda om djuren idag? Om hästen var halt förr - va gjorde man då? idag kommer ju kotknackaren eller massören ut å fixar en massa.
Vad tycker ni om antalet terapeuter - vem ska man lita på? Tycker det verkar finnas en massa sk. terapeuter där ute vars kunder inte alls är nöjda. Hur ska man veta att det blir rätt?

Är det vanligare med skador på hästar idag än förr? Känns som att var å varannan häst är behandlad i kotor och knän. Behandlas det för "lätt"? Ett exempel är ett treårigt sto som fick ont i bakknäna. Vet. sprutade direkt för att ägaren "ville" det. Det visade sig sen vara typ en växtfas så hon hade antagligen inte alls behövts bli behandlad.
En pålle som jag köpte var halt hos förra ägaren. De tog in på klinik, röntgade å gjorde massa undersökningar. Ägaren villa åka hem å låta hästen vila - det fanns ju inga fel. Men veterinären sprutade knäet ändå. Fast det inte fanns något att spruta för. (hältan hade ju lika gärna kunnat sitta i ryggen!)

Många frågor.. nån som tycker / tänker nått?

Sv: Nu och förr...

Unghästskadorna beror på att vi avlar på det mesta som rör sig bara för att mamman är gullig typ........
Sen är det många som föder upp en häst och låter den gå ute 6 timmar om dagen med bara äldre ridhästar som sällskap i en liten plutthage... Det kan bara bli svaga unghästar av sånt.

Sen rider folk allt sämre, och ingen gör nått åt det så då blir det ju så här....

Sv: Nu och förr...

Min uppfattning är att det ofta går "mode" i att ta ut olika terapeuter till sina hästar. Det är allt från "hästviskare" till kotknackare. En del kan säkert sitt jobb och är seriösa men många gånger hakar okunniga på och vill tjäna pengar på "dumma" hästägare.
Sedan är det ju så att hästarna inte döms ut lika lätt nu som för ett antal år sedan och många hästägare är också intresserade av alternativa behandlingar.
Håller med om att det sprutas både hit och dit i "förebyggande" syfte och även när man inte vet vad det egentligen är för fel.
Tack och lov att man har kärnfriska ponnyer!

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
467
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 884
Senast: fio
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
918
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama