Nu närmar sig skräckens dagar

Vi har kommit på en taktik som funkar relativt bra för oss. I början av december blir det på med DAP-halsband (jag inbillar mig att det hinner verka mer än om jag sätter på det samma dag), dagarna innan nyår har vi fördragna gardiner, upptänt och musik på efter mörkrets inbrott men vi bor såpass bra att vi inte har särskilt mycket grannar (och hittills har ingen varit så dum-i-huvudet att de skjuter innan nyår) så det är mest en extra försiktighetsåtgärd.

På själva nyår tar vi en promenad med start rätt tidigt och då går vi i 4 timmar eller mer, vilket ger en rätt så trött hund. Sen barrikaderar vi oss inne med fördraget/tänt och med krigsfilmer på hög nivå resten av kvällen/natten. Typ så, det fungerar iaf mycket bättre nu än när vi bodde inne i stan och det är jag såååå tacksam över eftersom det är vidrigt med nyår.

Hade vi haft möjlighet hade jag nog tagit med vovve till stuga i skogen men det är tyvärr inte ett alternativ i dagsläget, så vi får göra så gott vi kan.

Jag gav så mycket att hunden sov hela eftermiddagen och hela natten.
Tyvärr fick min långt över rekommenderad dos till slut, men det hjälpte inte ändå :(

Jag vet dock många som blir hjälpta av Valerina Forte. Hunden blir inte trött, men ångest dämpas. Vet flera som vägrat gått, men som med detta vågar gå ut för rastning mm utan större problem. Dock måste man börja en/två veckor i förväg och trappa upp dosen.

vi bor såpass bra att vi inte har särskilt mycket grannar (och hittills har ingen varit så dum-i-huvudet att de skjuter innan nyår)

Vilken lyx! Här tror man kriget har kommit, det är närmast ett kontinuerligt dån runt omkring. :cautious:
(Och det regnar rester över huset och trädgården, jag sitter varje år med handen på brandsläckaren...)

Och okynnesskjutandet lär börja om ett par veckor, senast.

Vilken lyx! Här tror man kriget har kommit, det är närmast ett kontinuerligt dån runt omkring. :cautious:
(Och det regnar rester över huset och trädgården, jag sitter varje år med handen på brandsläckaren...)

Och okynnesskjutandet lär börja om ett par veckor, senast.
Ja! Efter att ha bott på Hisingen med skjutande av olika slag, så är det här typ himmelriket för både mig och Svansson.

Jag hatar verkligen det där okynnesskjutandet :mad: hade det bara varit på själva nyår så hade det ju ändå varit fullt hanterbart (för vår del iaf) men när det inte går att promenera utan att få en smällare under fötterna så är det ju snudd på omöjligt. Återigen, jag har verkligen tur här - få grannar, många med hund, många lite äldre (ja, jag tror faktiskt att det har mycket att göra med ålder. Så fördomsfull är jag) och dessutom mycket skog/naturreservat - att flytta har varit det bästa som hänt i både mitt och Svanssons liv!

Och alltså, jag lider verkligen med dig! Det låter helt horribelt att behöva oroa sig så mycket!

Det finns ett företag som heter Earclutt som gör öronproppar som är anpassade för ens eget öra.
Man måste göra en avgjutning av örat.

Dom har olika proppar, bland annat speciellt för jägare, som effektivt dämpar ljud från skotten men tar fram svagare ljud som prassel i löven m m.

Dom gör även proppar för hundar, tro det eller ej!

Dom finns i Jakobsberg, och man måste alltså åka dit med hunden för en avgjutning först.
Men det är väl bara att ringa och boka en tid.

Hade jag bott kvar i storstan hade jag absolut skaffat proppar till de av mina hundar som inte gillar smällare och fyrverkerier. Här ute på landet där jag bor nu behövs dom tack och lov inte.

Tyvärr fick min långt över rekommenderad dos till slut, men det hjälpte inte ändå :(

Jag vet dock många som blir hjälpta av Valerina Forte. Hunden blir inte trött, men ångest dämpas. Vet flera som vägrat gått, men som med detta vågar gå ut för rastning mm utan större problem. Dock måste man börja en/två veckor i förväg och trappa upp dosen.
Ja mammas lilla corgi fick mer än dubbel dos. Fördelen med bensodiazepiner är att de är i stort omöjliga att överdosera så djur (eller människor) dör.
Det är anledningen till deras stora genomslag då de var efterföljare till barbiturater som var oerhört lätt att överdosera så att det ledde till dödsfall.

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 213
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar