Nu måste jag fråga en sak!

Koppen

Trådstartare
Min ena häst som jag har haft i 3 månader börjar äntligen få upp muskler och konditiion för att kunna ridas på ett bra och rätt sätt.

Nu till min fundering:
Efter att vi har värmt upp i ca 15 minuter, samlar jag honom och går i på en volt. Han svarar direkt och gå så himla fint!! :bow:
MEN; efter ytterligare 5-10 minuter tar energin över och det är svårt att göra nåt öht med han.
Jag får korta tyglarna så mycket att jag har typ en meter i knäet - och detta utan att han ens knäpper av i nacken eller går som en kamel. (Gud va svårt att förklara!)

I galoppen går han lugnt och sansat och är underbar. Men så fort jag saktar av till trav så börjar han steppa, eller allmänt bara busa, tills jag blir riktigt arg och bryter av till skritt.

Jag får hålla på med tempoväxlingar och halvhalter i minst 20 minuter till (nu har vi ridit i ca 40 minuter), DÅ kommer han igen och det blir bra i traven också.

Varför?? :confused:
 
Sv: Nu måste jag fråga en sak!

Nu vet jag ju inte mer vad du gör under den tiden hästen hinner "ladda upp" som du beskriver det ( mer än volten alltså..). Det låter som en häst som behöver ganska mycket aktivering alltså hjärngympa under ridpasset, alltså mkt ska hända hela tiden- övergångar tempoväxlingar osv.
Några riktigt bra råd till hur du ska komma vidare har jag inte, ta hjälp av din instruktör som ser helheten.
Lycka till!
 
Sv: Nu måste jag fråga en sak!

Inte provat att longera innan ett ridpass? han kanske helt enkelt har över energi och behöver springa av sig lite?
 
Sv: Nu måste jag fråga en sak!

Varför ha en tidsram till uppvärmningen:confused:
"samla" inte upp den, utan lösgör den i en ganska lång o låg form i ett bra grundtempo.
Ha som mål att vid slutet av ridpasset ska den gå som bäst.

hästar som är på hugget känner inte efter att den blir trött, så skritta ofta.
 
Sv: Nu måste jag fråga en sak!

Varför ha en tidsram till uppvärmningen:confused:
"samla" inte upp den, utan lösgör den i en ganska lång o låg form i ett bra grundtempo.
Ha som mål att vid slutet av ridpasset ska den gå som bäst.
.

Men det har han! Han söker sig framåt neråt så fort jag sitter upp i princip!
 
Sv: Nu måste jag fråga en sak!

Varför ha en tidsram till uppvärmningen:confused:

Jo, därför att jag lägger upp träningen vid vissa pass som att idag ska vi rida konditionspass, idag ska vi rida styrkepass, etc etc

Då vill jag veta att jag har värmt upp han
 
Sv: Nu måste jag fråga en sak!

Men det har han! Han söker sig framåt neråt så fort jag sitter upp i princip!

Då är det dags att sakta ändra den formen till att den bär mer.
Du ska ha minst samma energi men hjälpa honom tillbaka på bakdelen med halvhalter. Börja med galoppen.
Öka o sen minska så mkt det går, Bli ej kvar i handen utan gör upprepade förhållningar(blir du kvar så kommer den inte att bära upp sig o bara korta sig) när du har kommit ner till det tempot som du önskar-spänner du magen o tänker samma takt som innan
- driv ej med benen förrän du vill ur det- framåt- klappa o galoppera friskt-repetera.
Bryter den av har du minskat för mkt.
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 605
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det har varit lite dåligt med ridning. Jag har varit sjuk, en vecka stukade jag foten när jag klev ur bilen och förra veckan orkade jag...
Svar
0
· Visningar
312
Senast: cewe
·
Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag...
2
Svar
21
· Visningar
3 178
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 232
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp