Nu kom värmen, hur barnsäkra balkongen?

Pallas

Trådstartare
Jaha, nu small det till och blev varmt. Detta medför att vi behöver vädra ur lite på natten och tidig morgon för att inte kvävas i lägenheten, men hur fasen barnsäkrar man? :confused:

Har två telningar (2 och 3 år gamla) som är mer högt än lågt och som en massa gånger per dag försätter sig i potentiellt farliga situationer. Vi bor på tredje våningen och vill kunna ha balkongdörren öppen ibland, men det går inte i dagsläget, inte ens med sån där barnspärr högst upp. Jag skulle vilja ha en gallergrind att sätta för, finns det sånt? Eller så kanske man kan hägna in balkongen som man gör för att inte katter skall trilla ut?
 
Sv: Nu kom värmen, hur barnsäkra balkongen?

Man kan göra en egen dörr, typ myggnätsdörr att sätta i. Annars finns ju alternativet att sätta en grind, motsvarande trappgrind för? Förutsätter ju att de ej tar sig över eller kan öppna en sådan.
 
Sv: Nu kom värmen, hur barnsäkra balkongen?

Mitt spontana svar är: man brukar väl inte barnsäkra balkonger och barn brukar väl trots det inte ramla ut?

Men du har ju sagt att du har "vilda" barn, så du kan kanske göra som min kompis gjorde: sätta upp just nät av något lämpligt slag mellan balkongräcke och tak, hela vägen? Ungefär som kattägare.

Fördelen med det framför att spärra dörren är att man lätt kan använda balkongen.
 
Sv: Nu kom värmen, hur barnsäkra balkongen?

Man kan göra en egen dörr, typ myggnätsdörr att sätta i. Annars finns ju alternativet att sätta en grind, motsvarande trappgrind för? Förutsätter ju att de ej tar sig över eller kan öppna en sådan.

Funderade lite på grind, men de kommer lära sig öppna den på nolltid, alternativt svinga sig över. Myggnät tror jag inte skulla hålla för dem, kanske om jag förstärker med hönsnät eller liknande... De skulle garantera hitta något vasst och prova vad som hände om man repade med det på nätet.

I USA fanns det såna här, en sån skulle jag vilja ha, men det är väl för dyrt kan jag tänka:
Steel_Security___Storm_Door.jpg
 
Sv: Nu kom värmen, hur barnsäkra balkongen?

Ja, jag har funderat på den där kattägarlösningen, det kanske skulle fungera. Problemet är att det nog krävs ganska så rejäla doningar för att hålla mina barn. Måste isåfall borra i betongen osv, barnen har betydligt större tryck än en katt och jag litar inte på att de inte testar hållbarheten. Nu låter det som att jag skulle släppa ut barnen ensamma på balkongen, men det skulle jag inte göra ens om det var barnsäkrat med nät, men har lärt mig ligga steget före och alltid föreställa mig värsta scenariot, tex att man får akut rännskita och måste springa på toa och glömmer balkongdörren öppen. Eller nåt.
 
Sv: Nu kom värmen, hur barnsäkra balkongen?

Ja, min kompis (som har ett utvecklingsstört barn och därför behöver en del extra säkerhet) satte upp en rätt rejäl doning, men det var ändå inte så att man kände sig som en fånge när man satt på balkongen.

Kanske kan fastighetsskötaren hjälpa till med att fixa det hela, det ligger ju i hyresvärdens intresse att det ser hyfsat ut utifrån.

Om det ska vara något slags gallergrind istället måste den väl nästan vara låsbar, med nyckel, för att vara barnsäker. I min familj händer det att vi lånar in en liten unge vi känner, om det är något barnsäkert vi inte kan få upp. Det kan den ungen alltid!
 
Sv: Nu kom värmen, hur barnsäkra balkongen?

Vi har våra öppna med barnspärrar som är ett snöre man trär i ett lås som en säkerhetskedja högt upp på dörren, dessa står hyresvärden för. Det funkar faktiskt men ger inte större glipa än en decimeter förstås.
 
Sv: Nu kom värmen, hur barnsäkra balkongen?

Mitt spontana svar är: man brukar väl inte barnsäkra balkonger och barn brukar väl trots det inte ramla ut?

.

Mina skulle göra det :crazy: Jag är helneurotisk för balkongen och hade gett vad som helst för att ha uteplats istället. Vi har väldigt lite användning av den eftersom vi måste ha full koll hela tiden. Det är lite oavslappnat att sitta där och HELA TIDEN rycka ner en liten 2-årig klätterapa från räcket :eek:

En del barn har nåt slags klättergen liksom och innan förståndet vuxit om den är det hemskt med balkonger :(
 
Sv: Nu kom värmen, hur barnsäkra balkongen?

Mina skulle också definitivt ramla ut, det är bara en tidsfråga. :eek:

Ja, inte är det lätt med såna här barn som hittar allt farligt, men man får ju ett gediget säkerhetstänkande och kastar snabbt "det händer inte mig" i soptunnan i allafall. Alltid någon fördel, hihi.

Ja, jag får fundera lite på detta, det vore ju roligt att kunna använda balkongen nu när vi har en sån stor och fin och med fin utsikt. En nackdel med kattvarianten är ju att det blir svårt att använda parasoller (eftermiddags- och kvällssol ligger på hårt), men det offrar jag gärna bara barnen inte dör.
 
Sv: Nu kom värmen, hur barnsäkra balkongen?

vi har ett kompostnät framför dörren,dock inga barn,men en "klätterapa" till hund...:crazy:
han får INTE vara ute på balkongen själv,så det var den enda lösningen för oss..
 
Sv: Nu kom värmen, hur barnsäkra balkongen?

Kanske det skulle gå om jag monterade två kompostnät på höjden.... Skall fundera på det. Vore ju iofs bra med lite insektsskydd också, men det kanske går att kombinera på något vis. Tål att tänka på!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp