Nu kan jag allt om hundar!

ylvaaskersund

Trådstartare
Försöker igen med en humortråd!:laugh:

Jag har sett massa hundprogram på Animal Planet, bl.a Dogs 101 och jag tror nu att jag sett alla program och är nu således fullärd!:bump:

Boston terrier behöver inte gå ut!:idea:

Tax, Affenpincher( stavning:angel:) behöver inte heller gå ut, de nöjer sig med att springa runt i en lägenhet!

Bison Frise( stavning igen:angel:) är den ända småhundsraser som går att få rumsren!

Borzoi och Beagle kan man inte lära gå lös, de måste ALLTID vara kopplade eller var i inhägnat område!

Dvärgpincher ( stavning iggen:angel:) har så sköra ben att de inte kan hoppa ner från en soffa ty då kan benen gå av!

Varför får vi inte lära oss sådana viktiga saker i Sverige:eek::rofl::rofl:

Sv: Nu kan jag allt om hundar!

Jag såg också programmet om tax och höll på att skriva ett argt brev till AnimalPlanet. Man vill ju garva men det sorgliga är att folk tittar på det och tror att det stämmer. Hundkunnandet i USA är dåligt och åtskilliga miljoner hundar avlivas varje år. Det gynnar inte hundarna om folk tror att de kan köpa en tax och låta den springa fram och tillbaka i korridoren lite utan att det ska bli problem.

Tycker faktiskt att det är lite skandal att de visar det programmet i Sverige, vi svenskar ligger långt före USA i "hundkunnandet" och tänket.
I början tyckte jag det var ett intressant program till jag faktiskt upptäckte att de säger väldigt konstiga saker..
Sen hör jag folk omkring mig som inte är hundmänniskor säga "jag såg på Dogs 101 och där sa de att.."
Nej, ska de visa sk faktaprogram så ska det vara korrekta fakta.
Och sluta ta med en massa överviktiga hundar i programmet!

Ja egentligen är det ett skrämmande program, jag ser det med humor, men det finns ju okunniga människor som sväljer allt de ser och hör på TV särskilt om det kommer från USA!

Förstår dock inte hur man med normal intelligens och ett logiskt tänkande verkligen tror att en hund är nöjd med att enbart vistas i en lägenhet hela sitt liv!:crazy:

Ja egentligen är det ett skrämmande program, jag ser det med humor, men det finns ju okunniga människor som sväljer allt de ser och hör på TV särskilt om det kommer från USA!

Förstår dock inte hur man med normal intelligens och ett logiskt tänkande verkligen tror att en hund är nöjd med att enbart vistas i en lägenhet hela sitt liv!:crazy:

Håller med, kan också sitta och skratta åt det ibland, sen kommer jag på att det finns ganska många där ute som tror på allt de säger..;)

Det är för mig precis lika irriterande som när nån säger "jo det är visst så för cesar milan sa det..." Det kryper i hela kroppen på mig när jag hör någon säga att så gör dom i USA eller så säger CM så då måste det stämma...
Håller med om att Sverige ligger före många andra länder i hundkunnandet så det är rent ut sagt förj*vligt att det ska visas sånna "underhållningsprogram" här som faktiskt gör mer skada än underhåller:mad:

Jag håller med. Inte minst Cesar Milans program har öppnat mina ögon för hur dåligt hundkunnandet är i USA. Saker som är självklara här, som att alla hundar behöver vara ute och få motion, är inte självklara där. Många inser inte att en valp inte föds med kunskap om hur den förväntas bete sig i människornas värld. Att lämna små valpar ensamma hela dagen, i bur, anses helt normalt. Slutresultatet är olyckliga hundar som driver sina ägare vansinniga. Okunnigheten leder till miljoner övergivna och avlivade hundar per år.

Det är mot denna bakgrund som jag, trots att jag inte alls gillar hans metoder, ändå kan se fördelar med CM. Inte i Sverige - här för hans läror situationen bakåt i tiden - men i ett land som USA där var fjärde familj har hund trots att många av dem inte har en susning om vad hundar behöver, tror jag att han gör nytta. Bara det att folk fattar att hundar behöver motion och stimulans kan göra skillnad för miljontals hundar. Jag ser hellre att någon går med hunden i retrieverkoppel strax under öronen än överger hunden för att de inte pallar med den. Jag är medlem i ett amerikanskt mopsforum och de historier man läser där om små moppar som överges för att de är sjuka, kissar inne, skäller eller av familjen anses som för livliga får en att gråta floder.

<snip>
Det är mot denna bakgrund som jag, trots att jag inte alls gillar hans metoder, ändå kan se fördelar med CM. Inte i Sverige - här för hans läror situationen bakåt i tiden - men i ett land som USA där var fjärde familj har hund trots att många av dem inte har en susning om vad hundar behöver, tror jag att han gör nytta. Bara det att folk fattar att hundar behöver motion och stimulans kan göra skillnad för miljontals hundar. <snip>

:bow: :bow: :bow: Exact! Jag skulle inte dromma om att folja CM's ideer sjalv, men recommenderar ofta folk har att titta pa honom. Det ar oftast mycket, mycket battre och kan ge hundar ett battre liv an de har nu.

Om jag tittar pa mina grannar och de flesta har i "the deep south" ar deras hundhallning helt utan forstaelse for hundarna. De bor pa "landet" slapper hundarna att springa hur som helst i grannskapet ... klappar pa dem da och da och matar dem, men det ar all kontakt deras hundar har med manniskor. De som bor i 'stan' (har innebar det villa, det ar valdigt fa lagenheter har om man inte ar pa Manhattan) har hundar som i basta fall bor inne i huset och anvanda tradgarden som toalett. De flesta hundar gar man inte ut med. Jag far ofta fragan hur man far sin hund sa lydig som Mandy och nar jag recommenderar exercise (jag brukar saga att tva promenader pa 45 minuter om dagen ar ett minimum och hoppas att det innebar att hunden far halften) ser folk schockade ut.
Jag hade bilen inne pa service och en kille dar fragade mig sist jag var dar om sin pit bull pa 9 manader som bet, hoppade och var i storsta allmanhet hysterisk. Han berattade nu hur lycklig hunden ar nar han kastar boll med den ... och hur ROLIGT det var ... Han har fortfarande inte tagit pa ett koppel och gatt, vi far se nasta gang jag kommer dit. Han lutar at att ta den pa lydnads klasser nu, hans fru vill inte ha hunden men han gillar verkligen hunden, och sarskilt sedan han borjat leka med den, sa forhoppningsvis fortsatter han att lara sig vad den behover.

Men du har ju glömt att Aussien och Alaska malamute bara behöver 1 timmes motion varje dag!:angel:;)

Och på deras "vilken ras passar dig" - test, under frågan "Hur mycket motion totalt har du tid att ge din hund?" så är alternativen ingen, 20 minuter, eller som mest 45 minuter om dagen.

Så de allra aktivaste hundraserna kan man passa ihop med om man ger dem 45 min motion varje dag.

För att inte tala om att vissa raser rekommenderas bara om man har en trädgård - det är ju där hunden får sin motion genom att springa runt...

Man blir så jäkla deppig när man inser var kunskapsnivån ligger. Detta verkar gälla även många i övrigt vettiga personer. En kompis som är amerikanska klagade på sin roommates tre pitpulls som var allmänt jobbiga, kissade i hennes rum och gnagde sönder saker. Det framkom snart att hundarna var "rescues" från ett djurhärbärge och att väninnan inte ägnade sig åt dem alls. Här rynkar folk på pannan om arbetande raser inte får arbeta. Dessa tre pitbulls fick knappt ens gå på promenad runt kvarteret. T.o.m. min kloka väninna blev sur på hundarna fastän det borde vara uppenbart att de inte ges minsta chans att vara trevliga.

Inser med skrämmande insikt att människor faktiskt kan ta detta på blodigt allvar,:o Trodde allmänheten i Sverige var så pass upplyst att endast ett fåtal trodde på dessa "fakta" som jag bara ser som dravvel!

Är allergisk mot uttrycket So well behaivd ( kan INTE stava engelska) som om vissa tror att hunden är uppfostrad av sig själv...från början?

Borde vi inte kräva en liten svensk text på dessa program: Dessa uppgifter skall icke tas på allvar ty i Sverige ser vi fortfarande hunden som ett djur och inte en sak man tar fram när man behöver den"

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka