Nu har ungarna kommit!

maria_b

Trådstartare
Igår eller i natt kom våra små kisseungar, två stycken blev det:) Våran Molly som senast igår morse var jätterund om magen höll sig undan hela kvällen. På mörmiddagen idag så kom hon fram och ville mer än gärna leda oss till ungarna!

Men eftersom det är min första kattkull o jag bara haft föl mm tidigare så har jag några frågor.

1. När är det lämpligt att börja hålla på lite med dem? Har endast tagit upp dem två ggr i dag för att kolla så de är ok och sedan lagt tillbaka dem för att inte störa. Molly däremot blir väldigt glad när vi kommer och beskådar hennes bebisar, hon spinner o lägger sig på rygg o vill bli kliad. Men det är ju ändå viktigt att de får ensamtid tillsammans i början. Men när är det lämpligt att ta upp dem lite oftare och visa dem för alla nyfikna vänner? De ligger i vår ena bod, Molly har lagt dem i en hopprullad madrass som står på högkant förmodligen för att få vara ifred för den andra honkatten som är lite elak. Vi har lagt en filt under dem så de inte blir frusna.

2. När kan man se könet på dem och har någon bildexempel på hur honor resp. hanar ser ut?

Tacksam för hjälp! Mvh Maria
 
Sv: Nu har ungarna kommit!

vi har alltid trömlat med dem, i måttlig mån, förstås. Håller man på och stör för mycket är det risk att mamman flyttar dem, och att det om några veckor kommer fram två vildkatter som inte går att tämja.

Ang könskoll: jag tycker det är jätteenkelt att se vad det är. Killarna har som en liten pung redan nu, tjejerna har ingen "knöl" och har kort avstånd mellan hålen.

Om du inte kan se så försök lägga ut bilder som visar bra hur det ser ut!
 
Sv: Nu har ungarna kommit!

Okej tack! Jag ska lägga ut bilder så fort jag har fotat! Jag tror inte att hon kommer flytta dem då hon verkligen ville visa upp dem o blev väldigt stolt när vi klappade på henne och på dem, men jag vill självklart ändå visa henne all hänsyn och respekt för hennes ungar och lämna dem i fred så mkt som möjligt nu i början. Men frågan är när det är lämpligt att låta folk komma o få titta på dem? Har ju rätt många nyfikna vänner och ett helt stall fullt av hyresgäster. Min tanke var att man kanske ska passa på när mamman är ute o rastar sig,,

Mvh Maria
 
Sv: Nu har ungarna kommit!

Grattis till tillökningen!:rofl:
Ni själv kan hälsa på kattungarna måttligt precis som andra svarat. Kattmamman är ju uppenbart stolt. De råd jag har hört är att låta ungarna bli några veckor innan fler får komma och kolla. Dels finns risken att mamman blir irriterad och flyttar källingarna men det viktigaste är nog smittorisken från både andra djur och människor.Små katter är väldigt känsliga.
Det finns en bra sida som heter katter.nu där du kan läsa och få goda råd om kattungar
 
Sv: Nu har ungarna kommit!

Ni kan ju kanske ta upp dem iaf 1-2 ggr per dag så de små känner er lukt, sedan när de börjat röra sig lite mer för egen hand så kan ni ta upp dem oftare. Ifall fler ska komma och titta så gör det helst när kattmamman är någon annanstans ifall det är folk hon inte känner.

www.katter.nu är ,som personen ovan tipsade om, en väldigt bra sida som ger mkt info om kattungar och deras utveckling.
Här kan du läsa steg för steg om kattungarnas utveckling och se bildexempel på könen:

http://www.katter.nu/mate/kattunge.htm

Kom ihåg att inte sälja kattungarna förrän de är 12 veckor, det är förutom olämpligt också olagligt numera.

Lycka till med dem!
 
Sv: Nu har ungarna kommit!

Svarar er båda:

Tack för tipset på sidan, den ska jag verkligen besöka! Det låter rimligt att hantera dem måttligt men så de lär känna dofter mm, o mamma katt blir väldigt lycklig när jag kommer in och gör henne sällskap.

Visste inte att det hade blivit lag på att de inte får lämna mamman före 12 veckor, trodde bara det var rekomendation 10-12 veckor, men givetvis så ska jag följa det!! Är någon av dem en hane så ska en behållas, den andra är redan tingad. Tre kissar var redan tingade innan födseln o vi ska ju ha en själva, så otur för de andra att det bara blev två! Men för mig gör det inget, är nog skönt för mamman att bara ha två att hålla reda på första gången hon får ungar!
 
Sv: Nu har ungarna kommit!

Lagen står att läsa om här:

http://www.sjv.se/download/18.1c72e9.../2008-005.pdf8

"9 § Kattungar får inte skiljas från modern annat än temporärt, så länge de behöver hennes mjölk och omvårdnad, dock tidigast vid 12 veckors ålder.
Kattungarna får heller inte lämna uppfödaren förrän tidigast vid 12 veckors ålder om inte särskilda skäl föreligger."



Vad skönt att alla redan har ett hem färdigt!
Den som blev utan kisse kanske vill köpa en unge från en katthem istället? De är fullsatta.
 
Sv: Nu har ungarna kommit!

Oki!! Inte för att jag på något sätt tänker trotsa lagen, men jag undrar när den kom? För kattsidan ni länkade till stod det något om 10-12 veckor..

Ja ungarna blir inte svårsålda som sagt, nästan att jag funderar på en kull till innan hon ska kastreras.. Är båda ungarna honor så har vi bestämt oss för en kull till då det är en hane vi vill behålla, men kanske att det blir en kull i vilket fall. Det tåls att tänka på för det är ju ett tag kvar innan det blir aktuellt!

Är katthemmen häromkring fullsatta med kattungar som inte har hem? De gånger vi har letat kattungar (dock ej på hem utan annons) så har de flesta varit tingade bara dagen efter annonsen kommit ut! Och grannen lyckades fånga in 8 vildkattungar som sedan såldes för 4-600kr st trots att de inte var helt tama! De jag har köpt har kostat 200 kr som är minimumpris i tidningarna här för att slippa sommarkatter mm. Men svårt att bli av med kisseungar här verkar det inte vara, som tur är. Vilka katthem har ungar här? Det enda katthem i Norrköping jag känner till är Fiahemet men de gånger jag varit inne på deras sida så har det bara varit vuxna katter.

Mvh Maria
 
Sv: Nu har ungarna kommit!

Lagen började gälla 1:a maj i år. :)
Länk till en tråd om det: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=877555

Jag vet bara att katthemmen vars katter jag fungerar som extrahem åt ibland kommer få fullt med kattmammor som är högdräktiga nu i sommar, bristen på akuthem till dem är stor. Dessa kattungar kommer nog komma ut på "marknaden" fram emot sensommaren-hösten dock.

Jag önskar ändå att fler kunde tänka sig att öppna sitt hem åt en vuxenkatt, kattungetiden är så försvinnande kort så den har man glömt snart ändå. Finns många underbara individer där ute, långt ifrån alla är skygga. Och de som är skygga är underbara att följa när de tinar upp mer och mer för varje dag och lär sig att lita på en.
 
Sv: Nu har ungarna kommit!

Okej då förklarar det saken ang lagen! Men självklart ska den följas:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp