Nu har jag strulat till det här..

sky_fly

Trådstartare
Varför finns det så många trådar ang. CSN? :p

Jag är helt rörig huvudet och har en smärre panik inom mig, tycker jag har letat och skrapat överallt på google men blir inte klokare. Tanken med detta inlägg var att jag skulle slippa ringa till csn, stå i kö och sedan bli idiotförklarad när jag inte får fram det jag undrar över. Kaos i hjärnan- JA! :D

Nu är det så att jag inte riktigt kommit in i högskoleplugget ännu, har precis avslutat min första termin och kuggade på ganska många tentor. En gav jag upp efter andra försöket och la krut på dom andra.
Som det ser ut nu (efter att ha gått igenom 'facit') så kommer jag hamna precis under godkänt på omtentan och ingen mer ges förrän i januari. Detta innnebär att jag skrapar ihop 15hp - ca 3p under den godkända gränsen för fortsatt csn.

Jag läste någonstans på något forum att högskolan har någon form av 'veckosystem' där man får om det var 1,5 hp i veckan.. Stämmer det?
I sådana fall, blir jag beviljad CSN efter två veckor in på nästa termin då jag tjänat ihop de tre poängen?

Eller hur går man tillväga för att snabbt plugga ikapp de saknade poängen? Går det att smöra för CSN på något sätt? Vet att dom har regler osv, men det är ju baaaara tre som saknas.. :sneaky:
 
Sv: Nu har jag strulat till det här..

Det räcker inte att gå utbildningen två veckor, du måste på ett eller annat sätt tenta poängen. Inlämningsuppgifter, tentor, seminarier osv ger poäng på högskola.
 
Sv: Nu har jag strulat till det här..

Har du inte läst på högskolan förut alls?
Första terminen du läser gäller lägre krav, närmare bestämt 50%. Vid heltidsstudier (eller mer än heltidsstudier) innebär det 15hp. Varifrån har du fått 18hp?
 
Sv: Nu har jag strulat till det här..

Precis som nämnts innan så får du ju inte poängen efter två veckor utan först när du på något sätt har tenterat av dem, fått en godkänd uppsats eller liknande. Men CSN bryr sig inte varifrn poängen kommer bara det är rätt antal poäng så när du fått in de poängen som de kräver så blir du beviljad studiemedel.
 
Senast ändrad:
Sv: Nu har jag strulat till det här..

Ja, första läsåret.

Termin 1: 50%
Termin 2: 75% (vilket gäller för följande terminer)
Utslaget på första läsåret: 62,5%

Ett läsår är inte samma sak som en termin. Ett läsår på 100% är 60 hp, medan en termin bara är 30hp.

"Om du har studiemedel på heltid, är kravet på studieresultat lägre under de första 40 veckorna. Kravet är då 62,5 procent av det antal högskolepoäng (hp) du fått studiemedel för. Det innebär att kravet är 37 hp om du fått studiemedel för 40 veckor (60 hp)."

40v är två terminer vilket är ett läsår.
20v är en termin.
62,7 procent av 30hp (20v) är 18 hp vilket var det jag utgick ifrån.
Varför skulle första terminen ligga på 50%, vart har du hittat det?


Det var det jag befarade, att jag måste tenta av något. Ska försöka få tag på studievägledaren om det finns några snabba poäng att hitta. Annars får jag snåla som faaan och vänta en månad för att få in poängen för kursen som startar snart. Men känns lite småsurt att det faller på tre ynka poäng. Men ska man vara lat måste det svida lite. ;)
 
Sv: Nu har jag strulat till det här..

Det finns en del korta kurser på max 5hp, pga ganska enkla också. Kolla om någon sådan fortfarande är öppen för anmälan! Det kan ta lång tid innan du får in poäng från dina ordinarie studier.
 
Sv: Nu har jag strulat till det här..

Det var det jag fick höra när jag ringde CSN i höstas och frågade om saken. Dock hittar jag inte information om det nu, så det är möjligt att jag helt enkelt fick prata med en virrig människa.

Något som eventuellt kan vara aktuellt för dig är ju CSNs undantag vid prövning.
 
Sv: Nu har jag strulat till det här..

Fast det där inriktar sig till dom som läst en termin innan. Jag har precis klarat av min första termin på högskola ever.
Ska kolla upp om det finns någon liten kurs att läsa för att få ihop poängen först av allt i alla fall.
 
Sv: Nu har jag strulat till det här..

Jag saknade 1,5 poäng en gång och det gick inte att smöra bort, CSN är stenhårda. Däremot har jag märkt att det lönar sig att ringa dom flera ggr i samma fråga för man får olika svar och olika bemötande beroende på vem man får prata med..

Kolla med dina lärare om de kan rapportera in ngt delmoment i ngn kurs i förtid, så löste jag det.
 
Sv: Nu har jag strulat till det här..

Ja, första läsåret.

Termin 1: 50%
Termin 2: 75% (vilket gäller för följande terminer)
Utslaget på första läsåret: 62,5%

Ett läsår är inte samma sak som en termin. Ett läsår på 100% är 60 hp, medan en termin bara är 30hp.

Jaha, så det är så det är? Jag uppfattade det som att det var 62,5% båda terminerna första läsåret. Då tycker man ju att de borde skriva någonstans att det är 50% första terminen och 75% andra terminen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Skötsel av utedass
  • Glasögon

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp