Nu har jag läst

Sv: Nu har jag läst

Okunnig må vara, men nonchalant är jag dårakt inte. Jag tog åt mig lite där, vet inte om det var riktat till mig eg. :o
Jag ville bara hjälpa till eftersom ingen annan hade svarat. Tipsade om hur man kunde ändra befintlig sele till att bli bekvämare för hästen, inget annat. Skrev även "duger tills vidare", och "tills vidare" är för mig ingen längre period. Bestämmer man sig sen för att körning är min grej, då ska man ju självklart köpa en riktig sele.
Kanske var dumt av mig, jag vet inte.

Jag tar åt mig kritiken iaf och ska tänka efter innan jag "tipsar" nästa gång.

Senast ändrad av en moderator:

Tack! :)
Kör än så länge bara hemma i skogen, hästen är ju 25, så vi tar det rätt lungt. Får se när jag flyttar på dem för betessäsongen och får tillgång till bättre körplatser, tänkte prova köra lite dressyr. :)
Aldrig gjort något likanande, men tänkte prova. :)

Jag uppfattade det också som en tillfällig lösning.

Och eftersom jag tror att den varken är särskilt dyr eller tar mycket tid så tyckte jag att det kanske kunde vara värt att prova och spara pengar till en bra sele.

Min häst kommer ju ändå inte köras förrän tidigast i juli.

Det var allmänt riktat och inte till någon speciell i den här tråden. För att klargöra, menade jag med okunnighet inte dom som frågar och vill veta, utan dom som kommer med div påståenden och experttips här på forumet utan att kunskap för det.

Som jag skrev, har ett antal trådar handlat om samma sak och jag förstår inte varför man lägger så mycken ansträngning på att göra något dåligt av fel grejer.

Det är kostsamt att ha häst. En vanlig nivå per månad är runt 3000:-. Har man råd med det, har man också råd med några tusenlappar till en vettig sele. När det gäller täcken, ridkläder, prylar och pinaler finns hur mycket pengar som helst.
Varför då snåla på ett av dom viktigaste områdena? Viktiga för både häst, kusk och omgivning? Ingen låter bli att köpa ridhjälm och väst för kostnadens skull. Ingen sätter heller igång och tillverkar sin egen hjälm av gamla plasthinkar mm.
Men med selar går det bra, huvudsaken att färgen är rätt, eller att det finns en snygg söm, eller ...

Det som myntats som skitsele brukar vara sådana nya som är billigt och enkelt hopsatta, inte nödvändigtvis med dåligt läder. För mig är en skitsele (gillar inte uttrycket!) en sele som är felkonstruerad, som är gjord av billigt/dåligt material, som inte går att ställa in tillräckligt, osv.
Dåligt läder ja. Hur många på det här forumet är kapabla att se hur kvalitén på ett läder är? Hur många vet skillnad på olika garvningssätt? Hur många vet hur man ser om en gammal seles läder är friskt eller inte (har skrivit om det flera gånger, så några borde finnas. ;) )? Hur många vet vilka dimensioner som behövs till olika remmar, gjordar etc? Osv...

Jag vet inte allt ovan! :eek:
Men jag vet att jag får inte det jag behöver om jag köper billigt (nytt), eller tar gammal murket läder eller börjar fibbla med div stumpar och överblivna delar.
Kvalité kostar pengar!
Dålig kvalité kostar lite pengar, vanligen. Hyfsad kvalité kostar hyfsade pengar. Toppkvalité kostar mycket pengar. Ibland, någon gång, kan man komma över bra grejer till önskepris, men det är undantag.

Novelette, be Anders E rekommendera dig en bra sele i rätt prisläge. Han är kopplad till Tärnsjö men vet var du kan hitta det du behöver. Kolla också begagnatmarknaden. Med lite tur kan du hitta en kvalitetssele i gott skick för under halva nypriset. Våra toppkuskar byter upp sig ibland. ;)

Lycka till med körandet! :)

LIA

Aha var det på det viset (inget trav) :o

Men du den där selen är för liten!
Det var min första tanke och nu när jag tänker efter så tvivlar jag, men första intrycket sägs väga tyngst ;)
Men hästen kommer ju att växa lite till? Och då är den nog för liten!

Bred brösta?
Nja har sett bredare tycker jag... ?
Nu jämför du kanske med en travbrösta?

Köp en ny sele! Equilex har ju mkt billiga selar...
Kan du inte spara ihop till en vagn från Drive Out? Dom har ju selar oxå :D
Hittar du ingen du kan låna hyffsad vagn och sele från så länge? Så du kan spara ihop till ett bra köp? Även bättre beg kommer ju att kosta en slant...

Bäst att lyssna på LIA kanske :angel:

/Lisa

Senast ändrad:

Jag har köpt ett enda täcke(har bytt till mig ett gammalt vintertäcke mot tokosel), äger två ridbyxor(i övrigt använder jag vanliga kläder som blivit gamla), mitt enda par ridskor är det hål i och i övrigt har jag enbart det nödvändigaste till min häst...äger inte ens en egen sadel ännu...lånar ...:D
Jag lägger mina pengar på det som är viktigt anser jag...stall och mat och en ordentlig utbildning(som jag iofs inte heller gör så ofta, menar då tömkörningen för AE)

Jag trodde att jag köpte en bra sele eftersom det var en likadan(i konstruktion) som min kompis hade då hon hjälpte mig att köra in pålla.
Men nu förstår jag ju bättre och ska satsa på en bra sele.
Men det som är svårt är ju...även om en sele är rätt konstruerad...hur ser jag på bild om det är en bra sele? Då måste man ju nästan gå på andra människor omdöme.

Begagnatmarknaden är svår...de har mest till ponnysar, gäller även rockard. Och är det rockard till stor häst så finns inte svängel o liknande. Men jag ska kolla med AE.

Men jag skulle fortfarande vilja veta vad DU tittar på när du ska köpa sele. :)

Får man fråga vad du har för sele och vad du kör?

Mvh Novelette

Tycker du hon ser ut som en travare;) haha...det tyckte de i mitt första inackorderingsstall då pålle var 1 ½ år för jag hade inte kapat manen...haha..

Är den för liten?? Det ska vara storlek full...:confused: Hästen är runt 160cm i mankhöjd...jag hoppas att hon blir över 165 och det tror vi eftersom hon ligger efter pga sen födsel...du ser ju vilka ben hon har...haha:)
Nåja, nu har jag ju faktiskt övergett tanken på att bygga om den ändå. :angel:

MittNyaJag visade bilder på sin equilex hobbysele och i jämförelse är min faktiskt inte så bred som jag trodde.

Jo, jag har kikat på Drive Out rockarden...mums...vet du om man kan dela upp betalningen? för då skulle jag kunna ta det på typ 3-4mån. Vore guld.

Det finns en tjej i mitt stall som har sele(som sitter ihop) och hon äger även den rockarden som högg in i sidan på min pålle. Hon har inte kört på ett gäng år så hon har väl inte kollat den men det går väl o fixa, dock är den låg och utan bakselefäste och svängel.

Två stycken i mitt förra stall har nyligen köpt hela kittet och den ena har dessutom en upphöjd rockard men de bor dels långt bort o så har de ju precis köpt den just för att köra.

Jag lyssnar faktiskt på LIA...fast jag hoppas kunna klämma ur henne mer info...så man lär sig nåt;)
(ta inte illa upp LIA!)

tack för att ni tar er tid förresten:bow:

Det där med täcken osv var också allmänt tänkt. Jag är ju inte insatt i dina förhållanden.
hur ser jag på bild om det är en bra sele?
Vet inte. Jag kan det inte. Antingen vet man av erfarenhet vad en viss tillverkare/säljare står för, Tärnsjö t ex, eller så måste man titta, vrida och vända. Och naturligtvis lyssna på kunniga människor. Här på forumet har du ju exempelvis Mia att fråga.

Begagnat kräver mer aktivitet av en själv. Kan du t ex ta dig till en tävling går det att sprida budskapet där. Eller annonsera!

Rockard borde alltid ha svängel, oavsett storlek. Saknas det, är det i allmänhet ingen större sak att komplettera med en.

Men jag skulle fortfarande vilja veta vad DU tittar på när du ska köpa sele.
Hmmm, märker att det är svårt att svara enkelt. Ny eller beg? Passform alltid det första. Dimensioner och kvalité på metalldelar och läder, stoppningar, hantverket ... "Känns" det förtroendeingivande? Kravnivå och behov är ju olika beroende på vilken klass man anser sig behöva. Jag kör nu på hobbynivå, lite i skogen etc så mina "gamla grejer" (bröst samt olika typer av lokselar) skulle inte göra sig på några höjdartävlingar. :) Men dom passar hästar och vagnar och dom håller!

Rockarden är hemmabygge (kunnig granne) på SAAB-bakaxel (standard) och mycket robust och bekväm. Här var funktionen det enda viktiga för mig. Utseendet spelade ingen som helst roll.
Har och kör i övrigt lite olika vagnar med en och två axlar. Kör hellre två-axlat.

LIA

Välkommen till selträsket! :)

Jag har själv en Pfiffsele som jag är mycket nöjd med, prisvärd (1500:- inkl. frakt, säljs dyrare i andra onlinebutiker) och duger bra till hemmakörning.

Eftersom jag förmodligen skaffar en större ponny såsmåningom, och har större planer för den än endast hemmakörning så vill jag ha en lite snyggare sele och av lite bättre kvalité. Kostar det så smakar det, och min smärtgräns går vid 7-8000:- :crazy: Var hittar man en sådan? :crazy: Tänker dock börja med en Pfiffsele för den hästen, för man vet ju aldrig - den kanske inte alls tycker körning är kul?

Jag hade en såkallad skitsele kompletterad med draglinor samt baksele, under tiden då jag körde in min häst. Dvs mest skritt i paddock. Det var på grund av att vi inte visste hur hästen skulle fungera, men mer än så tex ut i naturen och backar skulle jag aldrig våga använda en sådan sele till! Jag skulle inte rekomendera en sådan till inkörning heller, det är ju då utrustningen ska passa och vara så skön som möjligt för att inte hästen ska känna obehag och förknippa det med körningen.
Jag tror du tjänar på att köpa en billigare eller begagnad variant av en ordentlig sele istället!

Jag förstod att du menade det allmänt men nu vet du att jag inte är en av de som slänger pengarna på såna prylar och tummar på säkerheten istället.:)

Jag tycker nu att jag har fått en bättre förståelse för vad du ser som en bra sele iaf. Det var det jag luskade efter:D

Haha, jaaa...tackar...hittar man nånsin ut härifrån?;)

Ja, jag hoppas ju också att pålle kommer tycka om det. Hon har ju gjort det hittills men det har inte varit nåt avancerat:angel:

Lycka till med din nya!

Jag har förstått det nu...äntligen:angel:

Inkörandet är ju redan gjort så det kan jag inte göra så mkt mer åt än att vara glad att inget hände.

Hade jag vetat om detta hade jag aldrig varit så dum.

Tack för ditt svar! :)

*kl*

Nu måste ni hjälpa mig lite här.

Min sele då...vad ska jag göra med den?
Jag tänkte om jag skulle lägga in en annons på den men...jag får lite samvetskval...men jag menar det var ju en som sålde den till mig...men ändå...
Och OM jag nu skulle sälja den...det ska ju föreställa storlek full men det var nån som sa att den såg liten ut på min häst??? Vad skriver man då? Det står en fyra på bröstan på ett ställe och 4 är väl en gammal storlek som betyder "full"?

Har du ingen bild så vi kan se om den ser stor ut?

Vad gäller att sälja: Det tragiska är ju att det blir synd om hästarna.... Eller hur... Den bör ju inte användas till körning...

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 908
Senast: ameo
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har precis köpt en ny körhäst som är hur go och trevlig som helst. Han är dessvärre inte inkörd med linor osv som man brukar utan...
Svar
3
· Visningar
2 827
Senast: gadriel
·
Körning Vad ska jag tänka på? - era bästa råd och misstag ni gjort. Det är tänkt att inkörningen som jag jobbat långsamt med sedan i somras...
Svar
4
· Visningar
1 711
Senast: djezima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka