Nu har jag läst

Novelette

Trådstartare
så himla mycket om selar och dylikt att jag snart faller ner och dör.

Men innan jag gör det så vill jag prata lite kring just min sele.
Det är en bröstsele från ITE läderprodukter som jag köpte begagnat för ett bra tag sen.

Det här är en produktbild från hemsidan men min är likadan.
hast1.35.jpg

Jag har bara kört på en "travbana" och lite annan stig i skogen hittills eftersom jag har en unghäst och då jag bara har möjlighet att låna rockard och den flyttade i vintras. Har en annan jag kan låna nu men drar mig lite då jag var ute o gick med den fastspänd och det gick inte att svänga hästen till höger eftersom änden på högerskackeln var alldeles för rak så den åkte in i pållen(de brukar ju vara något utåtböjda).

Men iaf, vad jag ville komma fram till efter den där utsvävningen:smirk: är att jag varken har baksele eller draglinor. Det är endast svanskappa bakåt. Men nu till löning så kommer jag få lite extrapengar och tänkte då köpa en baksele.
Jag har gjort ett par skackelremmar hos en sadelmakare här på travet och hon upplyste mig om att hon kunde ta hem ITEs baksele åt mig om jag ville.
Hon tycker att det är en helt ok sele så jag har ju litat på det men nu undrar jag vad ni tycker.
Räcker den selen till att dra rockard(vill så småningom köpa en uppbyggd rockard) och eventuellt gigg och åkvagn då och då?

Giggen är dock...ehum...inte upprustad så det dröjer och kanske blir det inget av...åkvagnen är en jag kan låna och den är jättefin och i körskick.

Sv: Nu har jag läst

F***n...jag tror jag har en skitsele...:(

Jag har inte riktigt fattat vad ni menat med skitsele men...jämförde min med den där billiga på B*rjes och det ser ju precis likadant ut...

Kollade runt på gamla trådar och där hittade jag att på en skitsele så sitter bröstan ihop med däckeln...så om jag nu förstått det rätt så innebär det att min är det...:( :(

Det innebär alltså att hon egentligen drar vagnen med bröstan???

Jag verkar ju inte få något svar här så jag skriver väl antagligen bara för mig själv men jaja...:(

Hej!
Skulle tro att alla är så trötta på frågor om folks skitselar, vilket du ju nu själv kommit fram till, att ingen behagar svara..
Lite taskigt kan tyckas..

Men men..
Som du själv kommit fram till så har du ju en "skitsele" med fast brösta, har du läst lite trådar har du säkert oxå läst dig fram till att du relativt enkelt kan göra om den så du får en lös brösta. :)

Nu är ju jag ny på körning (har dock den billiga selen "hobby" från equilex och en högbyggd rockard med svängel ;)) men nog skulle jag säga att man kan dra en lättare rockard rakt fram på plant underlag med en skitsele. För att underlätta bromsning i nerförsbackar bör man ha baksele, att fästa i dragringen eller i bakseleöglor på vagnen...
En baksele är ju aldrig fel lixom. :) Köper du den så har du ju en om du gör om bröstan och skaffar draglinorr! :)

Gigg tror jag inte man kan/bör köra om man inte har en "riktig" sele, med stabilt däckel och högre skakelöglor än vad det blir på en sele där man fäster vagnen i dragringarna mitt på magen sasg. :)

Vet inte riktigt vad som menas med åkvagn, men skulle kunna tänka mig att det är en lite större/tyngre fyrhjulig vagn, och en sådan vetekatten om jag skulle vilja köra med en "skitsele".

Hoppas du fått några svar!

// A

Hejsan!
Jo, det är väl så...och jag har ju fått hjälp förut...men ibland fattar jag inte när folk förklarar på första försöket...haha, det tog ett tag innan lampan började lysa kan jag meddela...:angel:

Jag har faktiskt inte lagt ner nån tid på att läsa om hur man bygger om eftersom jag tog för givet att det skulle vara för svårt för mig att göra. Men jag ska sätta igång first thing tommorrow:idea:

Giggen har jag med tungt hjärta beslutat att sälja av:( den är så vacker men jag har på nästan ett halvår bara kommit så långt som till lite påbörjad slipning av metalldelarna och avdamning. Det jag behöver nu är ju ingen gammal trägigg utan en rockard.

Ja, det var precis det jag menade med åkvagn! :)

Tack för ett bra svar!

Vill du göra det enkelt för dig, kan du ju börja med att köpa draglinor (börjes har billiga, men starka och helt ok, i nylon) eller tillverka själv av rejält rep+karbinhakar, samt köpa en baksele (finns billigast på Granngården eller på Lillhästen).
Draglinorna ska ju sitta vid en svängel, och i princip vara såpass spända att hästen drar i dom och inte i skaklarna. Skaklarna ska bara vila helt lätt i selen och inte dra någon tyngd.
Det skulle jag vilja säga duger tills vidare och är bättre för hästen än att dra i skaklarna direkt i bröstan.

Sedan kan du ju fundera på om du på något sätt kan bygga om din sele så att bröstan blir lös. Vet inte hur man skulle kunna göra det riktigt. Ska söka på gamla trådar och se om jag hittar något bra tips :)

Lycka till med körningen!

Det första du ska åtgärda är ju vagnen tycker jag! En bra vagn måste man ju ha och den vagn du lånar verkar ju mkt dålig när den bla "åker in i hästens högra sida" vid sväng :eek: :crazy:

ITE har bra läder, mindre snyggt sytt/gjort men är iaf ganska bra! :)
(Har deras shettis loksele från Börjes).
Så så är det inga fel, bara modellen på sele eftersom det är en skitsele! :(

Annars får du ju en prisvärd baksele (HMC) som duger för hobbykörning för under 400 kr från Granngården :p
Men eftersom din sele har brun fodring o metallspännen kanske du vill ha det på bakselen med :smirk:

Om du har en gigg/rockard ska du helst ha ett selunderlägg under den (klena läder-) däckel du har nu, så att ev tryck fördelas bättre. Om du inte vill köpa ny sele kan du ju göra om den du har, med att bla köpa draglinor, däckelunderlägg och baksele!

Bara du har en bra sele och som passar hästen kan du ha många vagnar till och om du anpassar ditt körsätt :)

Men jag tycker du ska vara försiktig när du har en unghäst och helst ska man ju inte gå brevid vagnen när hästen är förspänd.
Ifall hästen sticker har man inte en chans att stanna den. Lite större chans om du sitter i, att du kan hejda framfarten med det är oxå osäkert varför man bör ta hjälp och vara fler!
Men du kanske har medhjälpare, bara att du inte skrivit det! :smirk:

Det är stor skillnad mellan trav och skolkörning, fast man kan ju köra som man själv tycker! :)
Jag tycker travet har lite för enkel/klen sele och mindre bra inkörningsmetoder! :angel:

/Lisa

Hej!

Det där med svetsningen verkade ju inte alls svårt!!
Ja om man kan svetsa förstås;) ...men själva idén var lätt o följa...har pratat med pojkvännen och han kan svetsa och vi har en kompis som har svets!!:)

Det var väl samma tråd du länkade till så det blev kanske lite fel. Men det var en bra tråd!

Jag har aldrig sett baksele på Granng*rden?? Får nog ringa dit o höra:)

Tack för hjälpen!:D

Hej!

Min pojkvän höll i grimskaftet(grimma utanpå huvudlag) när vi gick med vagnen. Vi gick ca 100m på en väg och sen tänkte jag svänga och gå tillbaka, det var då jag upptäckte det där med skakeln. Det var första gången jag använde den rockarden och jag har inte använt den efter det.

Just nu kollar jag på begagnatsidorna efter en upphöjd rockard med bakselefästen och svängel men det verkar vara svårt att hitta. Annars har jag kollat in Drive Out som du tipsade om i annan tråd, den är dock alldeles för dyr för min plånbok men om jag inte hittar en bra begagnad så får jag försöka spara ihop till den(kanske kan man dela upp betalningen?).

Nu ska pållen ridas och tömköras till slutet av maj och sen går hon på bete. Hel vila juni ut och i juli tänkte jag börja tömköra lite smått och om jag lyckats köpa utrustning så vill jag börja köra då också.

Haha, ja det hade ju varit snygg med den bruna fodringen men det är nog snyggt med bara svart där bak också.

Jag undrar vad du menar med det om travet? Du kanske uppfattade det jag skrev om "travbanan" med att jag har en travare som skall köras? Eller så menade du kanske bara hur det skiljer sig från vanlig körning.
Det är iaf ingen travare utan ett halvblod så jag är inte så hemma på trav heller:) Det var bara så att vi hade en gammal travbana(för träningsbruk) där jag hade henne uppstallad förut.
Som för övrigt var grymt bra...1,5km runt och jämt underlag...det var perfekt att börja köra på.

Jag tänkte haka på Álins förslag om att ändra selen, som du också gav. Men då är det iaf inget fel på själva materialet i min sele...det var skönt att höra för jag själv tycker den är bra. Mjuk och följsam men verkar tåla en del ändå.

Förresten..vad är HMC för märke? Skitdålig på sånt. vet att jag läste det nånstans men kommer inte riktigt ihåg...var det Horsemans Choice??

Tackar för svar!:)

Allmänt!

Jag har läst tråd efter tråd om hur man ska (i bästa fall) göra om sina selkomponenter till att passa häst, vagn, ändamål etc. Jag blir så trött...
Varför lägga ner en massa tid, pengar och energi på att göra om något som troligen passar bra för sitt ändamål till något som kanske kan fungera någotsånär för ett annat? Obegripligt!

Bestäm först om du ska köra framöver.
Köp i så fall en komplett sele av bra kvalité för runt 4000:- och uppåt. Eller en begagnad i bra skick.
Se till att selen passar din häst samt att den är av rätt sort (bröst-lok-coller-trav-osv) till den vagn du tänker använda.
Selar som kostar + 12.000:- finns ingen anledning att titta på i nybörjarstadiet. Dom är för tävling i lite högre klasser eller hyrkörning etc.

Är du osäker på om du vill/kan köra? Ta då och låna en sele och prov dig fram.
Eller ta kontakt med en kusk och be att få följa med ut och prova på.
Är du osäker på hästen? Ta kontakt med kunnig person för en koll om hästens möjligheter.

Ni som har s k skitselar, använd dom till det enda dom duger till! Häng upp dom på väggen i gillestugan! Häng dom inte på hästen!
En sele som nog är stark, som kanske håller, som verkar tåla en hel del osv, osv, är livsfarlig! Ni vet inte om den duger. Varken till hästen eller till körningen. Händer det något med selen under körning kan katastrofen vara ett faktum. Hur känns det sedan för den dumsnåle?

Ursäkta om jag låter min ilska över sådan nonchalans och okunnighet gå ut över tangentbordet. :o

LIA

Senast ändrad:

Såhär ser selen ut på hästen:

2534691.jpg

Och såhär ser detaljerna ut:

2534698.jpg

2534697.jpg

Bröstan gör att däckeln dras framåt..:mad:
Det har jag inte tänkt på förut. Men om man gör om den så att de inte längre sitter iho så är ju iaf det problemet borta.

Ja, jag skall köra framöver...om det kommer bli hobbykörning eller nån tävling vet jag dock inte.

Okej, kan du ge mig tips på en sådan sele då? Så att jag vet vad du menar med sele i bra kvalitet.
Jag har läst att många tipsar om Equilex(?) hobbysele men den har jättesmala remmar(tycker jag) och den kostar under 4000kr..är den bra/dålig?

Jag vill ha en rockard att köra med.
Jag har redan lånad sele och vagn och både vill/kan köra.
Jag är inte osäker på hästen men vet att vi båda har mycket träning framför oss...men till det krävs ju utrustning.

Jag tömkör för Anders Eriksson på onsdag, då jag även tänkt fråga honom om råd. Men han rekommenderar starkt Tärnsjöselarna och det är långt över min smärtgräns.

Men min sele är ju av bra kvalitet rent materialmässigt. Och jag gillar att bröstan är så bred. Tycker du inte att den kan funka även om jag gör om den?

"Ursäkta om jag låter min ilska över sådan nonchalans och okunnighet gå ut över tangentbordet."

Det första tycker jag inte du kan slänga på mig...ja, jag vet att jag har fått råd förut. Men jag fattade det som att skitsele innebar att lädret var dåligt och det är det inte på min sele. Jag har återkommit med den här frågan just för att jag vill veta att jag inte gör något dumt...jag har dessutom inte haft möjlighet till att köra mer än ca 2-3ggr(varav jag 1 gång inte ens satt i vagnen utan gick bredvid med en medhjälpare vid hästen) efter den senaste tråden jag hade uppe.

Okunnigheten...ja, där håller jag med...men om jag aldrig frågar...hur skall jag då lära mig? Trial and error kan i detta fallet vara ganska farligt. När jag började köra in min häst så fick jag hjälp av en tjej i mitt förra stall som hade sele(en sk skitsele till o med) och rockard...hon har kört i många år. Jag litade på henne och eftersom det var ett helt nytt område för mig så hade jag inget att ifrågasätta just för tillfället.

Jag tänker inte be om ursäkt för att jag skrev detta IGEN eftersom det ledde till att jag till slut fattade vad ni menar med skitselar.

Jag tackar för att du trots din ilska tog dig tid att svara.:p

Jag har (som sagt..) "hobby"-selen från equilex, jag har inte reagerat på att remmarna är smala. Det skulle isf. vara bakselen, men det fungerar...
Iallfall till det jag kör, ska man köra med där man behöver mera broms får man väl köpa en grövre baksele. :idea:

bilder: http://www.mypix.se/ShowFriend.asp?AID=JOIQIQCOFPC
Selen är strl. cob o hästen är typ 140 i mkh. :bump:

AJajaj ingen bra sele alls, det är en skitsele, så byt snarast till en bättre... Som Mittnyajag skriver har Equilex bra sele... Men den här skall du inte använda...

Det har du rätt i...tyckte det såg mkt smalare ut på den vita skylthästen på hemsidan.

Vad kör du?

Tack för bilderna! Snygg häst:)

Jag kör inte med den i detta skick.

Tycker inte du heller att man kan göra om den som det har föreslagits här?

Kan du berätta vad du basera det på? Nu kan den här meningen läsas som att jag är spydig såg jag nu, men det är inte så jag menar utan jag vill bara lära mig vad man ska titta på.

Det jag ser nu är ju det där att bröstan o däckeln sitter ihop samt att bröstan drar fram däckeln.

Mvh Novelette

Jovisst kan man göra om den, men samtidigt är det värt det??? Är det värt att lägga ner massa pengar och tid på att göra om den???

Jag vet inte...*funderar*

Det var en beskrivning som innebar borttagning av ring som håller ihop däckel och brösta och sen att man svetsar nya ringar i änden på bröstan och mellan däckel och maggjord.
Den varianten tyckte jag inte verkade så svår. Och fyra ringar tror jag inte är så dyrt.

Men jag vet ärligt talat inte.:confused:

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 908
Senast: ameo
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har precis köpt en ny körhäst som är hur go och trevlig som helst. Han är dessvärre inte inkörd med linor osv som man brukar utan...
Svar
3
· Visningar
2 827
Senast: gadriel
·
Körning Vad ska jag tänka på? - era bästa råd och misstag ni gjort. Det är tänkt att inkörningen som jag jobbat långsamt med sedan i somras...
Svar
4
· Visningar
1 711
Senast: djezima
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka