Nu har jag höanalysen så vill ni hjälpa mig med foderstat om det går??

N

Nelson

Halvblod 5 år. går normLT väger ca 500kg.

Hon får
1kg havre
1kg hestekraft
8kg hösilage
+ betfor, min, kalk

Höanalys:
72% torrsub
114g/kg torsub råprotein
9.8 mj/kg torrsub
76 g/kg tors smältbarråprotein

Är det en bra analys?? :confused:

Hestekraft : 9 Mj/kg srp 123g/kg
Havre: vet bara 11-12 MJ/kg

är det ok???? :bump: :banana: :banana: :bump:
 
Din häst behöver 84 MJ och 504 g SmbPr.

Hon får nu i sej ca 76,4 MJ och 651 g SmbPr när jag räknade på bara hösilaget, havren och kraften. Betforn innehåller ju mycket MJ så hon får nog i sej tillräkligt med energi. Det gör inget att hon fick mera SmbPr, det blev en bra balans emellen ändå... Det är även viktigt att se till foderstaten innehåller tillräckligt med kalcium och fosfor (behövs för skelettet). Ser hästen bara ut att må bra, orkar med det arbete man kräver av den och har en blank hårrem så brukar den få sina behov tillgodåsedda. Hoppas dethär hjälpte dej lite iaf...
 
tack!
men hur vet man hur mkt MJ m.m. dom ska ha??? :confused:
hon har tappat lite muskler o jag måste ju bygga upp dom men ska jag lägga till nått extra i hennes foderstat då?
öka protein , energi??
kan dom få för mkt av kalk o min?
jag ve ju inte riktigt hur mkt hon ska ha av kalk o min..
 
Har du mineralvärdena i höet också?
Om din häst ser fin ut i hullet och känns bra när du arbetar den så ska den fortsätta att gå på den mj mängd som den går på idag. Hur mycket betfor i kg får hästen?
 
Underhållsbehovet UTAN träningstillägg räknas så här:

MJ = 0,5 x hästens vikt upphöjt till 0,75

smb.rp = 6 x MJ

Ca = 0,4 x MJ

P = 0,3 x MJ

Mg = 0,15 x MJ.

Sedan lägger du på en viss % i träningstillägg på varje...tex 25% om du anser hästen tränas/rids så mycket...

Detta är bara en grund, en del kanske behöver mer andra mindre...men det är där ögat kommer in. Men grunden är ju alltid bra att ha ändå att bygga på.
 
Hur ser din häst ut i hullet och hur är den i temperamentet?

Äter hästen halm?

mvh Jessica
 
Nja, så mycket behöver väl den inte...din häst har ett underhållsbehov på 52,86 i MJ (0,5 x500 upphöjt till 0,75 = 52,86)...lägg på tex 25% i träningstillägg och då blir det ca 66 i MJ...Vet inte vart 84 i MJ kom i från jag heller..Smb.rp blir i ditt fall: 6 x 52,86 = 317 smb.rp i underhåll + 25% = 396 smb.rp.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Fick skriva för hand då jag inte lyckas lägga till bild. ....................kg foder.........kg torrsubs TS ..................... 81...
2
Svar
23
· Visningar
8 970
Senast: Newbee
·
J
Foder & Strö Hej! Har fått analysen på vårat plastade ensilage inför höst och vinter, har dock hört att det ska vara proteinfattigt hö generellt i...
Svar
4
· Visningar
735
Senast: Thora
·
H
Trav Det här är jag inte bra på, så är det någon som kan och vill hjälpa mig att räkna ut foderstater. Har fått analys på hö´t som ingår där...
Svar
7
· Visningar
1 343
Senast: Diestro
·
Foder & Strö Hej alla bukare! Jag har fått min analys på mitt hösilage nu, och jag vill veta om ni anser att denna foderstat duger till min häst...
Svar
12
· Visningar
1 718
Senast: hanoirocks
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp