Nu har jag äntligen fått tag i gurkmeja.....

M

mirjada

Men hur mycket ska man ge Varje dag?
Jag har för mig att det var 1msk, men jag kommer inte ihåg om det var /dag eller mål...

Helloj!
´Vi gav min medryttarhäst gurkmeja förrut. Och då gav vi ett mått (ungefär 1 msk) 1 gång om dan :)

kanske är dum som frågar..va är gurkmeja bra för??har aldrig hört talas om att man ger till hästar.. :confused:

Jag har hört att det ska hjälpa till att "smörja" lederna...
Jag vet inte om detta fungerar, men jag tänkte att jag ska prova.
Jag har nämligen gett glucomin tidigare(efter en kotledsinflammation) och nu har hon varit friskförklarad i strax över 1år och tidigare i ca 7månader fick hon glucomin. När jag slutade med detta började hennes armbåge "knäppa" igenn(den har knäppt sedan hon var 3-4år). Då fick jag höra att gurkmejs kunde hjälpa. Och nu har jag fått tag i 1kg gurkmeja (av livsmedels kvalitet)till bra pris, så nu ska jag testa om det slutar knäppa...

okej..så man kan säga att det är bra för stela leder..
det kan ju va bra att veta iframtiden..det ska jag lägga på minnet.. :bow:

Det finns inga vetenskapliga belägg för att gurkmeja skulle vara bra för lederna på häst. jag tror bara att man slänger pengar i sjön. en led smörjs av ledvätskan.

det har jag inte hört, men om du vet om det finns någon forskning gjord på detta skulle jag väldigt gärna läsa det. vet du om det finns?
jag har svårt att tro att en liten dos gurkmeja skulle ha betydelse i en hästkropp, och vilken skulle isåfall vara den aktiva substansen som gör den antiinflammatorisk?

Den är inte antiinflammatorisk. Därmot sägs den smörja lederna och vara bra för ledvätskan (luddigt beskrivet).

Biosynov som är framställt för att "hjälpa" ledvätskan för hårt tränande hästar, består till största del av gurkmeja.

Men det är som med allting - var och en blir salig på sin tro...

jag skulle vilja veta hur biosynov hjälper ledvätskan. eftersom leden är mkt dåligt blodförsörjd, är det knappast troligt att det är genom blodet substanserna transporteras till leden. någon som vet?

Fast Biosynov och liknande är väl framställda på något särskilt sätt, har för mig att vanlig gurkmeja inte fungerar lika bra då de verksamma substanserna försvinner/har försvunnit? Alltså i sådan gurkmeja avsedd som livsmedel? :confused:

Lite luddigt kanske, har läst något om det...nånstans... :D :)

Mvh Huntress

Det ämne som är aktivt i de flesta tillskott som ges för lederna hos hästar är glucosamin som utvinns ur gurkmeja. Jag har gett det i många år till häst med ledproblem och gallor och tycker definitivt att det hjälper. Har gett 2-4 msk om dagen

Måste bara berätta...
DET FUNGERAR!!!!!!!
Före min häst fick gurkmeja så har hon haft väldigt mycket "käpp" i lederna och hon har haft så hela sitt liv och det har inte spelat nån roll hur hon har varit tränad eller ändringar på det vanliga fodret, hovslagare mm. När jag gav glucomin försvann "knäppet" i lederna. När jag slutade med glucomin så kom det tillbaka. När jag hadde gett gurkmeja i ca 3 veckor, 1msk/dag så minskade knäppet väldigt mycket, jag ökade på ytterligare 0,5msk och nu är det helt borta. INTE SÅ MYCKET SOM ETT LITET KNÄPP! Jag har inte ändrat i foderstaten eller träningen. Samma hovslagare och allt annat.
Jag trodde själv inte att det skulle funka.
Men det gör det.... :D
Iaf på min häst!
Tillfällighet?
Jag tror inte det!
Skriver igen när gurkmejan är slut!

Har inte provat men en sida man kan läsa om olika örters verkan är Örters inverkan

Där man kan läsa om:

Gurkmeja
Curcuma longa 

Gurkmeja odlas i Indien och Sydostasien.

Man använder skotten på växten som förvälls och torkas.

Gurkmeja används vid gallproblem. Den ingår också i en del ledpreparat till häst och hund p.g.a. dess anti-inflammatoriska egenskaper. Den ökar även blodcirkulationen.

Gurkmeja bör inte ges till avelsdjur, då en del menar att den minskar fertiliteten.

Gurkmeja ingår även som krydda i curry.

Glad Midsommar
Rolle på Österlen
som har styv kuling och ösregn just nu :(

Hej. Jag vet att man i USA har forska om gurkmeja och deras inverkan på meniskor med rematiska besvär vilket bara har varit possetiva resultat, även i praktiken detta kommer innom en framtid även att säljas i sverge.

Dom har ju så klart tagit bort dom ämnäna som som inte värkar för rematiska bäsver så det är ingen ren gurkmeja men dom har inte häller sattill några andra ämnen bara tagit bort det överflödiga.

Hoppas du kan hitta forskarraporterna, för mej jör det desamma då inte läser engelska med någon störe framgång.

Vad jag har hört så kan man ge det hur länge man vill... precis som glucomin...
Min häst äter gurkmeja ännu och nu måste det ha gått långt över 1månad sedan jag började.
Fortfarande "knäpp fria" leder, pigg och glad häst med god aptit.

Var kan man få tag på storförpackningar med gurkmeja? Hos någon livsmedelsgrossist?

// Margaux

Finns tydligen i en del "invandraraffärer", men jag köper via Konservkompaniet (man måste vara företagskund). Finns angatligen på Martin Olsson och såna ställen också.

gurkmeja har kortisonliknande egenskaper.
rekommederad dagsdos för människa är 100 ug/ kg kroppsvikt.
den är giftig om man överdoserar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 021
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
407
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 127
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve