Nu har höanalysen kommit *hjälp*

A

Angela

Hejsan.Nu har äntligen min hö analys kommit och jag undrar därför om det finns någon här som vill och kan hjälpa mig med en bra foderstat till min häst?!
Det är ett hbl sto född 2003.Hon är idag ca 156cm hög och i bra hull.
Värdena på höet är följande: (vet ej vad ni vill/behöver veta så jag skriver ner allt som stog på analys pappret)

*torrsubstans 84%
*smältbart protein,foder 22 g/kg foder
*energi, foder 6,6 MJ/kg foder
*kalcium Ca 2,4 g/kg foder
*fosfor P 1,2 g/kg foder
*magnesium Mg 1,0g/kg foder
*kalium K 11,7 g/kg foder
-----------------------------------------
*råprotein 61 g/kg torrsubstans
*smältbart protein 26 g/kg torrsubstans
*energi 7,9 MJ/kg torrsubstans

(jag har möjlighet att fodra 3ggr/dag)
Vore jätte tacksam för svar!
Mvh... :banana:
 
Sv: Nu har höanalysen kommit *hjälp*

Hur mycket har hästen ätit hittills och hur har den sett ut på det?

Vad väger hästen tror du?

Står den på halm som den äter av?

mvh Jessica
 
Sv: Nu har höanalysen kommit *hjälp*

hej,ja hon sår på halm,hon har fått 0,5kg groov (nya) + 1kg havre + 8kg hö och 5dl betfor,15ml kalk /dag..har sett bra ut,men enligt foder rådgivaren är det på tok för lite.han vill ge 2kg groov nya,1kg havre,0,6kg krafft protein,50g miner blå pellets,8kg hö,/dag.
vad tycker ni?
mvh
 
Sv: Nu har höanalysen kommit *hjälp*

det är nog för att ditt hö innehåller rätt lite protein som foderrådgivaren säger och tycker så. Mellan tummen och pekfingret har du nu gett kring 70 MJ (jag har inte nya groovs värden o vet heller ej hur mycket 0.5 l betfor väger men ditåt har jag räknat...) och 310 g smrp. Det är en kvot på ca 4,5 mellan protein/energi.

En vuxen häst (räknas din till unghäst och skall ha högre?) skall ha en kvot på 6, dvs skall man ge den 70 MJ så behöver den, för att utvecklas bästa möjliga och må bra och inte ta av musklerna protein, kring 420 g smrp per dag.

8 kg av ditt hö innehåller 8 kg x 6.6 MJ = 52.8 MJ. Till det skulle då normal-hästen behöva 53 x 6 = 318 g smrp, men ditt hö ger bara 8 kg * 22 g smrp/kg = 176 g smrp. Därför måste du fylla på rejält med kraftfoder. 1 kg havre, lite betfor och lite Groov räcker inte.

Förstår du resonemanget?
 
Sv: Nu har höanalysen kommit *hjälp*

Äter hästen mer hö om den får?

Förslag

9 kg hö
0,5 kg halm
1 kg lucern
0,6 kg Krafft Pluss Grön
400 gr soja
300 gr vetekli

MJ 84
Smrp/MJ 7,23
Ca/P 1,95
Ca/Mg 2,73

Behöver hästen mer mat så ge 1 kg hö till, höj då också vetekliet med 100 gr.

mvh Jessica
 
Sv: Nu har höanalysen kommit *hjälp*

oj oj,,detta är rena kinesiskan för mig, hihi,,ja hon räknas som unghäst eftersom hon bara är 1,5 år.
Men vilken foderstat bör jag ge henne tycker ni?
mvh :confused:
 
Sv: Nu har höanalysen kommit *hjälp*

Lyssna på Jessica, du! Hon är duktig på sånt här, vet jag... Ochjag tycker henens förslag låter vettig!

Tgd är säkert också duktig men hon gav dig inget foderstats förslag... ännu iaf... utan föröskte mest förklara för dig...
 
Sv: Nu har höanalysen kommit *hjälp*

ok,men saken är den att jag nu köpt alla foder som tillhör den foderstaten som min foder rådgivare gav mig..så är inte hans förslag bäst?tyvärr blev det dyrt,så önskan vore ju att få det billigare...men vill såklart hästens bästa,,suck,ja det är svårt det här... :smirk:
 
Sv: Nu har höanalysen kommit *hjälp*

Du har redan fått en del svar ser jag. Jag tycker du ska testa foderstatsprogrammet på den här adressen http://hippocampus.slu.se klicka på länken "foder" så hittar du programmet.
På SLU forskas det en hel del på det här med foder till hästar å det finns många duktiga på området så där hittar man mycket intressant läsning... Lycka till!
 
Sv: Nu har höanalysen kommit *hjälp*

tack för länk tipset,har varit där inne och kikat och även provat,det var toppen,mkt bättre o enklare än freefarm's foder program.
Tror nu att jag fått ett litet hum om detta :)
Mvh
 
Sv: Nu har höanalysen kommit *hjälp*

Använd upp det du köpt och fasa in det nya billigare förslaget. Såklart foderrådgivaren vill att du använder hans foder!
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 182
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 968
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Är det någon som vet hur man räknar ut kaloriintaget baserat på färskfoder? Vår veterinär vill att vi räknar ut Ascots kaloriintag...
Svar
11
· Visningar
1 224
Senast: Lisalei
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
797

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp