Nu har det hänt igen!

Sv: Nu har det hänt igen!

Fängelset i Helsingborg hade också vaktgäss för några år sedan, tror inte att dom har det längre men dom som ville rymma fick det hett om öronen:rofl::rofl:

*kl*

Jag säger som Pirajan. Skaffa GÄSS. En stridsgås i stallgången så har du inga obehöriga besökare.
Dom är bra elaka, nyps och väsnas som fan på dom som inte bor på gården.

mvh Eva
Åh, du har också haft gäss;). Det är rätt mäktigt när det kommer en flock på 5-6 gäss som breder ut vingarna och skriker för full hals. Dom är trogna gårdens folk:love:...gäss kommer det att bli här så småningom, absolut...
Såg en dokumentar en ggr från ett fängelse i USA, där gick gässen som xtra vakter...ett himla väsen på dem när någon gick på området de patrullerade på...gäss e nog smart...
Även Whiskyföretag (kommer inte ihåg vilka, dock...) använder gäss som både väktare och larm:D

*kl*

Jag säger som Pirajan. Skaffa GÄSS. En stridsgås i stallgången så har du inga obehöriga besökare.
Dom är bra elaka, nyps och väsnas som fan på dom som inte bor på gården.

mvh Eva

Vad hade en gås gjort för skillnad här? Och hur ser en gås skillnad på en ev. förövare och barn, föräldrar, bekanta, mormoar som springer på, som här, en ridskola?
Hur många ungar hinner de inte nypa sönder under tiden...

Vad hade en gås gjort för skillnad här? Och hur ser en gås skillnad på en ev. förövare och barn, föräldrar, bekanta, mormoar som springer på, som här, en ridskola?
Hur många ungar hinner de inte nypa sönder under tiden...

Nu var rekommendationen att skaffa gäss riktad till de som undrar vad man ska skydda sig med i stort.... Ridskolor och andra större anläggningar med större omsättning med folk torde få söka andra lösningar som tv-övervakning, IR-vakt när det är mörkt och bevakning etc.

En flock gäss på en gård lär sig faktiskt rätt snart vilka som hör dit vad det gäller familj och vänner som ofta kommer på besök. Dock är deras varningsläte en suverän larmklocka för att det faktiskt är någon som kommer. Då har man en rimlig möjlighet att kolla om det är någon som "hör dit"...dom går faktiskt inte och skriker hela dagarna "bara ändå".

Ja jag tycker d e BEDRÖVLIGT vad folk håller på med. Man saknar ord,så ledsamt.

Ja jag tycker d e BEDRÖVLIGT vad folk håller på med. Man saknar ord,så ledsamt.
allt ökar mer o mer...orkar fasiken inte läsa tidningen snart..pedofiler..hästar som får svälta tills de själv dör..ökat gatuvåld...vart är allt på väg..ser en stor ökning av psyksjuka som inte får den hjälp som behövs...springer fritt utan koll och behandling..är väll billigast så...man blir så ledsen...man måste snart gå m pepparspray i fickan om en ska våga sig ut..eller en stor hund som tränas för pungbett...sneglar åt dobbermann hållet igen.....så fina...

Senast ändrad av en moderator:

Dagtid, mycket folk, hagen ligger intill ridhuset med öppen insyn hundratals meter.
En av hästarna var mkt skygg och svårfångad.
Hur gör en förövare, ensam ? för att komma intill en häst för att upprepade ggr skära i bak, utan att de andra stressar ihjäl sig??

Om den har blivit bunden, eller rättaresagt, det var ju två, om de blivit bundna i något träd, så måste det blivit spår.

Tyckte oxå att de var lite konstigt. Att de händer på en ridskola på tidig kvällstid (innan sju var de va?)... Borde ju vara en del folk i rörelse där då ju...

Gick det möjligen en valack i samma hage? Min förra lyckades slita sönder ett sto rätt rejält där bak. Stoägaren hade tjatat till sig att dom skulle gå tillsammans och så blev det trots att jag förklarade att valacken var för tuff mot andra hästar...efter händelsen gick stoägaren själv ut och delade av hagen...:cool:

Tyckte oxå att de var lite konstigt. Att de händer på en ridskola på tidig kvällstid (innan sju var de va?)... Borde ju vara en del folk i rörelse där då ju...

Antagligen var det innan fyra på em.
Inte bara jag som tycker det låter lite konstigt, det hade jag inte väntat mig. Många ropar förövare även över småskador.
Vänl.G

Gick det möjligen en valack i samma hage? Min förra lyckades slita sönder ett sto rätt rejält där bak.

En bekants veterinär med mångårig erfarenhet har behandlat skador på ston, i bakpartiet,som som har sett ut som skärsår. Skadorna har uppkommit vid rejäla slagsmål.
Här var det två ston, båda med skador, varav även på ett ben. Förövare? Jag är tveksam.

...ston kan verkligen puckla på varandra...Räcker ju med en lite lös söm också, broddat?

Det med lös söm har jag inte tänkt på men du har självklart rätt.
En söm som sticker ut borde kunna göra rätt stor skada. Vänl.G.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 363
Senast: Sesca
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu är det påsk igen och det är den värsta hög tiden förmig. Så justnu på minner väldigt mycket om väldigt jobbiga saker. Men det är ändå...
2
Svar
32
· Visningar
2 124
Senast: Flixon
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 800
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka