Nu har det gått 4 veckor ( gaffelband)

ankic

Trådstartare
Hästen skulle skrittas/ledas i 3-4 veckor på hårt underlag , nu har tiden gått och vi skulle "känna"på gaffelbandet om han ömmade innan vi försiktigt började sätta igång honom . Till problemet - han går inte att känna på då han på en gång man tagit upp benet och ska känna börjar veva med hela benet ,kan tillägga att han gör samma med andra benet . Nästan som om han är jätte rädd om benen . Har provat att ta upp benet och rört lite i hovskägget och han gör lika dant( lika på båda fram) Ska jag tolka det som om han har ont eller?
Enl. ultraljudet så var det en liten skada -vet. pratade om knappt en mm stor

Sv: Nu har det gått 4 veckor ( gaffelband)

Mammas häst har fått samma sorts skada. Vi har fått MINST 6 veckors vila!! sedan skritt i minst 4 veckor. Var försiktig, om du drar igång för tidigt blir risken stor att skadan återkommer- och ju fler gånger den kommer, desto lättare får pållen den.

Sedan är mamma läkare, så hon är jätteorolig över att skadan ska bli "kronisk" osv.

Tyckte att det lät lite med 3-4veckor , men vet. sa att det var en sk varning och att om han inte springer upp den så skulle 3veckor vara nog. Han har inte varit varm eller svullen men oren på ojämt mjukt underlag , (Inte halt i varje steg )
Nu börjar han bli lite rastlös att stå i liten hage , enl. vet. så kunde han gå i vanlig hage men vi valde själv att stoppa honom i mindre då hans vanliga var så lerig.

:crazy:
Vad är det för vet som ordinerar att kunna sätta i lerig hage? Vad jag har förstått så kan gaffelbandsinf. mkt väl uppkomma av lerig hage. lerig hage har i vårt fall varit boven i dramat..

Eftersom din häst inte har kommit så långt i utvecklingen av sjukdomen så borde ju vets ord vara riktiga.

Ordinationen till oss blev :

Inte hårt underlag, helst inte för mkt stall, inte lerigt/blött underlag, ingen ridning på minst 6 veckor + ultraljud före igångsättning.

3-4 veckor :eek: en av mina stod på box i två månader och sen i sjukhage i 1 månad :crazy: och sen en FÖRSIKTIG igångsättning.. gick nog motion i 4 månader (inkl. skritten) och sen började vi köra fort vid nyår och det är först nu han ska starta :cool:

Är du osäker så åk in och ul:a benet innan ni kör igång med träningen igen.

Ni får ju fortsätta ta det lugnt och be om ett uppträningsprogram kanske inte är dumt?

Till er andra: gaffelbandsskador varierar i intensitet, denna verkar ha blivit upptäckt i tid och det inte hunnit gå så långt att skadan rivits upp desto mer, utan bara en s.k varning. Dessa läker rätt fort och för att senor/gaffelband inte ska behöva ansträngas mer än nödvändigt ska man hålla sig på hårt underlag.

Nu finns "ny" forskning inom senskadebehandling som innebär att senan ska belastas en del under ihopläkningen för att läka ihop på bästa sätt, blir det för mkt stillastående så är det risk att senan läker ihop med för mkt ärrvävnad och blir stum. Men detta har förhoppningsvis era veterinärer hum om.

En häst jag känner till fick en måttlig senskada på djupa böjsenan och denna skrittades från dag 1 först för hand, senare uppsuttet, hon gick i hage som vanligt under hela tiden.

Vet. ordinerade inte att han skulle gå i en lerig hage ( den var inte heller lerig första veckan ) Hur skulle han kunna veta hur våran hage ser ut?
Vi har fått leda från dag ett , men endast på hårt ,fast underlag .
Tvivlar inte på denna veterinär då han är gott omtalad både i norra Sverige och i Finland ,där han har sin klinik.
Som sagt var så var det en sk varning och har hört att tiden 4 veckor räckt för flertalet hästar med den typen om nu inget oförutsett inträffar.

Ska ringa och höra om han har ngt inplanerat Sverigebesök närmaste veckorna så att han kan ta nytt ultraljud .

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 766
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Har en häst som vi upptäckte en svullnad på insidan av höger bak på gaffelbandet, visade sig vara en gammal gammal skada som...
Svar
5
· Visningar
1 404
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 772
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka