Nu har den lilla kommit, men kan det verkligen stämma?

Behati

Trådstartare
(vet inte om den ligger helt rätt, men moderator är valkommen att flytta den)

Sitter här i ett lyckrus:love::D
-natten den 20 maj kl ca 2.30 ramlade ett litet sto föl ut:banana:
Allt gick bra men vi hade lite problem med att få mamma intressera av henne (första föderska):crazy:, det tog ca 1 timme innan mamma ens vågade titta på den lilla och yttetligare 1 timme innan mamma lät henne nosa och leta efter juvret utan att skirka eller springa undan (fick tillslut hålla stet i grimma och en hjälpa fölis att hitta rätt)
Men tack och lov att det funkar nu 'och den verkar så frisk den kan bli vid tillfället*knack knack ta i trä*:o

Men nu till det lilla underliga som jag vill ha era synpunketer på:idea:

Stoet tog sig först på 4 försöket vid betäckningen.
hon inseminerades först 3 gånger med en hingst (transport semin) och sen till sista gången tog i en hingst som fannas på stationen för att göra ett sista försök innan vi körde hem henne. Till våran lycka visade det sig att hon tatt sig på sista och allt var frid och fröjd tills nu....... Stoet fölar på 310 dygnet, är inte detta lite tidigt, eller är det bara jag som fått för mig det:confused:

enligt mina beräkningar så känns det mest naturligt att stoet faktiskt tog sig på näst sista insem iallafall och att det bara missade att se det(om detta ens är möjligt:confused:)

Tror ni det kan vara så?

/Behati*som vet varken ut eller in just nu*

Sv: Nu har den lilla kommit, men kan det verkligen stämma?

Jo, det kan nog stämma som du misstänker....Alltså blir du tvungen att DNA-testa (men det skulle väl göras iallafall?), innan du kan vara säker på vilken hingst som är pappa. Vilken ville du helst ha?
Hoppas allt fortsätter så bra som det har börjat. Lycka till.

Förstföderskor lurar en ofta med att föla antingen för tidigt eller för sent.
Men testa för säkerhets skull!

När hon inseminerades sista gången, brunstade hon och det var därför ni körde dit, eller ultraljudade ni och såg att ett ägg var på frammarsh?

och anym

Hmm... vet inte vilken jag helst ville ha... första hingsten är hoppstammad (vilket jag är mest inresserad av), men stoet är dressyr och så också den jag betäckte med sista gången...

Nu när jag vant mig vid tanken och sett den sista "pappan" så känndes det mest rätt för att förbättra stoets typ m.m
var i början väldigt insnöad på en hopphingst, då stoet hoppar bra. och av mitt eget intresse...

Dna prov är väl obligatoriskt tror jag till reg och till pass, men det känns lite snopet om jag ger den ett namn som har koppling till pappan och sen att det visar sig vara den andra hingsten som är pappa.

Vi valde att köra henne till stationen vid de första av hennes brunster och lät henne sen stå där nere under hela tiden... ville vara säker på att hon tog sig, så det kändes bäst att hon fick stå därnere över 16 dagars.
Sen till sista insem så tog vi henne dagarna efter det var gjort och tog henne senare till en lokal station för att göra ultra och det visade sig att hon tagit sig.:banana:
Att vi valde att göra så här berodde på att vårat andra sto gick till en hingst som stod på denna station lite l¨ngre bort. Annars hade vi mycket väl kunnat välja någon närmre och kört henne fram coh tillbaka.

så man kan ju i princip säga att jag lämnade över allt på stationen och dess anställda, vilket jag aldrig mer kommer göra av andra anledningar än dessa:grin:

Hur har det varit med betalningen till hingsten/hingstarna ?

För någon måste du väll betalat till ?

Mvh Mia

Hur har det varit med betalningen till hingsten/hingstarna ?

För någon måste du väll betalat till ?

Mvh Mia

Till den ena hingsten är det ju bara betalt för språng, men inte för levande föl , samma för den andra..
+ att vi betalade en :devil: massa för sista veckorna hon stod där på stationen..... visar det sig att det att hon tog sig med den andra hingsten har vi väl ändå rätt att få tillbaka pengarna för språng på andra hingsten och pengarna för uppstallning för den tiden mellan näst sista och sista insem... eller har jag fel?

Det verkar helt orimligt att hon skulle kunnat blivit inseminerad när hon var dräktig.

Seminerar man när dom är dräktiga brukar dom resorbera så jag tror nog att den sosta hingsten är fader till barnet. Men du ska ju DNA testa i smaband med registrering så då får du ju svar på vem som är fadern.

Och så brukar ju cervix vara stängd när de är dräktiga, så att man inte kommer in och kan seminera.

Seminerar man när dom är dräktiga brukar dom resorbera så jag tror nog att den sosta hingsten är fader till barnet. Men du ska ju DNA testa i smaband med registrering så då får du ju svar på vem som är fadern.

och CK

Det är det jag också hört, men sen när jag pratade med en som har mycket betäckningar varje år så sa han att det inte är omöjling:o
Därför blev jag lite misstänksam, för 310 är väl lite väl kort tid?
(Ja, jag har bara haft en fölning innan och det var en tjuvbetäckning som gick väldigt långt över tiden:p;))

Dum fråga kanske men hur tidigt kan man DNA testa? eller rättare sagt hur länge bör man vänta innan man registrerar dem?
(känner mig väldigt ovetande på denna stora jord:p)

ja så sant, men jag vet att det har skett misstag ibland och fått dom konsekvenserna som jag skrev...

DNA test kan du göra ganska snart, men rycker ju lite tagel från svansen och skickar in för analys, men jag skulle inte rek att chippa honom förrän han är lite större, ca 3 mån, känns lite brutalt att sticka i den smala lilla halsen för tidigt.

DNA test kan du göra ganska snart, men rycker ju lite tagel från svansen och skickar in för analys, men jag skulle inte rek att chippa honom förrän han är lite större, ca 3 mån, känns lite brutalt att sticka i den smala lilla halsen för tidigt.

ok, det var bra... får ta och göra det när jag kommer hem (direkt från fölningen till flyget:crazy:)

Nja chip kann ju vänta, jag vill ju mest få reda på vem som är den lycklige fadern, så vi vet vem vi ska betala och så... (och för att vara riktigt ärlig för min egen nyfikenhets skull:angel:)

Till den ena hingsten är det ju bara betalt för språng, men inte för levande föl , samma för den andra..
+ att vi betalade en :devil: massa för sista veckorna hon stod där på stationen..... visar det sig att det att hon tog sig med den andra hingsten har vi väl ändå rätt att få tillbaka pengarna för språng på andra hingsten och pengarna för uppstallning för den tiden mellan näst sista och sista insem... eller har jag fel?
Nej du har inte rätt att få pengarna tillbaka för något av sprången eller för uppstallningen.

310 dygn låter väl tidigt o chanserna att det ska överleva då låter inte troligt.
Det låter helt rätt som CK säger men man ska aldrig säga aldrig...konstiga saker har hänt förr.

I de böcker jag läst så räknas allt före 320 som prematura o att chanserna för varje dag förtidigt minskar chanserna för överlevnad drastiskt.
Om hon nu är född på 310e dygnet så borde hon uppvisa prematura tecken... men är det däremot 326e dygnet så borde hon det inte.

Tre veckor innan räknas väl inom normalvärdet.
Jag håller nog också det inom normalvärdet, men kollar till ungen några gånger extra om dem föds tre veckor innan, då dem ligger och tangerar på "lite för tidigt födda".

Nej du har inte rätt att få pengarna tillbaka för något av sprången eller för uppstallningen.

Är du säker?
Jag menar, om det nu visar sig att hon tog sig på den första hingsten jag valt att betäcka med ,och sen att de inte ser det på x antal ultra och sen då att hon fick stå extra tid på stationen och att hon blev betäckt med en annan hingst(deras), vi ska väl ändå inte behöva betala för den sista hingsten som inte ens är far till fölet (om dett nu är fallet) Det är ju ett misstag de gjort, men du kan ha rätt, har som sagt aldrig varit ut för detta...:crazy:

Men om det nu visar sig att det är hingst nr 1 så kommer vi ju inte behöva betala levande föl för hingst nr 2, eller hur?! utan då ska vi ju betala för nr!

Jag håller nog också det inom normalvärdet, men kollar till ungen några gånger extra om dem föds tre veckor innan, då dem ligger och tangerar på "lite för tidigt födda".

jag har själv ingen aning om vad som räknas innom normalt, men fölet är friskt och äter utan problem själv och står springer busar och sover om vart annat, och det är det som känns mest vikigt tycker jag:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har tidigare gnällt här angående om man som hästägare inte borde boka en box redan när man betäcker sitt föl. Boxen kan ju hyras ut...
Svar
16
· Visningar
1 483
Senast: anni0301
·
Avel Mitt minsta föl:devil: skap (7mån) är på drift här nu snart varenda dag, först började :devil: ungen med att bara resulut spränga...
Svar
11
· Visningar
1 159
Senast: Cyllene
·
Avel Var som sagt på fölvisning förra helgen. En bekant hörde några "förståsigpåare" påpeka att mitt föl är alldelles för kaxigt då hon...
Svar
15
· Visningar
1 699
Senast: Rodde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka