Nu har de kommit!

P

*pilturs matte*

idag när jag gick upp på rummet efter skolan låg där två helt nyfödda ungar brevid ronja i stora buren. Hon hade precis satt igång att slicka dem rena =) attans att man inte gick upp en kvart tidigare =) men de är jättefina, en vit med bruna och svarta tecken runt ögonen, och en som har en jättemysig grå färg, stickelhårig på hela bak och mer enfärgad i fram. och en beige tofs mitt på huvudet =) huur söta som helst, och jag som trodde det skulle sluta illa den här gången... Ronja är så duktig! kul med virvelungar oxå, jag gjorde rätt i att sätta ihop min släta ronja med en virvelhanne=) hmm.. detta är bara min andra kull, och jag är inte bra på könsbestämning, förra gången fick vi åka iväg och kolla innan jag var tvungen att dela på dem, för att vara säker. Då ahde jag rätt på den ena, båda var hanar=) och precis när jag kom hem började de visa väldigt tydligt att de var just hanar =) men är det svårt att se såhär tidigt vad det är för kön för ett otränat öga?

Sv: Nu har de kommit!

Är det marsvin? Vad gulligt med bebisar! :love: Det lär det inte bli några här eftersom jag bara har flickor, men nån gång ska jag väl skaffa en liten bebis till. :)

Om du har två olika kön på ungarna så ser även ett otränat öga skillnaden men är det två av samma kan det vara svårare att veta vad som är vad om man inte kommer ihåg sedan tidigare eller har haft två av samma kön.
Min allra första kull var en bonus från mitt köp som hette Odjuret (för 12 år sedan) :D
Hon fick 3 hannar vilket var lite jobbigare då jag hade tre små av samma kön.
När jag hade min andra kull för ca 2,5 år sedan fick jag två av varje vilket gjorde det hela lättare och jag tänkte "vad lätt det var ändå".
Men då hade jag iofs vanan inne att könsbestämma sådana saker som roborovskis och det är inte lätt på något sätt när robbar är små.

åh, låter som en roan-bebis ju :D kan du inte ta bilder och lägga in?
jag tycker inte det har varit speciellt svårt att könsbestämma de kullar jag har haft när de var nyfödda - har bara sett fel en gång och då såg jag det när ungen hade blivit några dagar. som Stollan sa är det ju absolut lättast om man har av båda könen, men... på honor ser det ut som ett stort Y, och på killar är det mer som ett litet i med en plupp... och sen är det ett liiitet litet kryss på den där pluppen. när de har hunnit bli 4 veckor och det alltså är dags att ta ut hanarna, brukar snoppen komma ut om man trycker långt ner på magen :p
det finns bra bilder på www.cassiopeias.just.nu -> Fakta -> Avel, bläddra ner till "ungarna" ;) bara att jämföra. hoppas allt går bra! :)

oj ojm oj vad svårt! =) hjag tycker mig se att båda har som ett y, fast med en liten plupp i yet...?? hehe. Dock har den vit/bruna ett kortare och bredare y är gråisen. vad kan detta betyda?? förhoppningsvis för min del så är båda av samma kön, annars blir det svårare för mig att behålla båda, som jag ju vill göra! hade redan fyra honor innan, i en 150*60 bur, och tycker det känns som att det inte får plats fler nu. Är det två hanar eller två honor kan jag ju ha dem i en bur sammansättning brevis som blir ca 140*50. men är de olika kön på de små liven får jag ju köpa en hane TILL och klämma in honan i 150buren. Blir inte det lite trångt? suck suck.

nu har jag jämfört bäbisarna med bilderna på nyfödda inne på cassiopeias! och enligt de bilderna är det två små flickor jag har fått =) hoppas det stämmer!

kul med marsvinsbäbbar, de är ju såå söta! :rofl:

vad kul! jag har också precis fått marsvinsbebisar, den 20e mer exakt. :) lycka till med dom små liven!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka