Nu har de blivit galna lagom till jul!

ika77

Trådstartare
..Jahopp!
Alltid är det nåt, som kärringen sa.

Nu är det såhär.
Jag har en valack och ett sto.
De har formligen ogillat varann från första stund. Tjureri och ständiga diskussioner om vem som minsann ska bestämma.
Tror bestämt att de är 11 år båda 2.

Men!
Idag när jag står och pratar i telefon och tittar ut på hästarna genom fönstret så ser jag hur valacken liksom "försöker få igång" stoet.
Hon verkar inte ha några större problem med detta utan buffar tillbaka på honom.
Jag: :eek:
Nu såg det nästan ut som att de skulle börja klia varandra på halsarna sådär som 2 riktiga kompisar kan göra..
Jag igen: :eek:
Fortsätter titta.
Då!
Helt plötsligt vänder valacken på sig och betäcker stoet..!!
Min min nu: :o:eek::eek:
Jag fattade ingenting.
Och stoet, ha ha , jaa, hon bara står där och ser väääldigt bekväm ut med situationen.:angel::rofl:
Men alltså, hallåå!

Men ikväll när jag plockade in sexatleterna så var det andra ord i skällan på mitt kära sur-sto när valacken leddes förbi hennes box:
-RÖR INTE MIN MAT!!!
Och då kände jag igen henne.
Den där mördar-blicken och maten som yr som en blöt smet omkring henne när hon viftar till med huvudet.. haha
Då var min samma gamla Ellie tillbaka.:D

Jag tror de minsann har blivit galna lagom till jul!
Det blir kyskhetsbälte och och inga morötter i julklapp minsann.
Tokhästar!

Sv: Nu har de blivit galna lagom till jul!

Ha dom delade nu så stoet inte får massa infektioner och blir steril. Inte alls bra då valacker betäcker.

Ja, jag kände på mig att det fanns en hake då de ju inte ALLS är preparerade eller tvättade för detta..

Misstänker ju att det beror på att han kastrerades ..i somras tror jag om jag inte missminner mig.
Och att antagligen så måste hon ju vara i högbrunst nu då eftersom det var så medvilligt.
Tror du att det kan anses som ett fortlöpande problem detta och jag bör ha dem totalt åtskilda eller vad tror du?
Självklart svårt att veta men..:crazy:

Är detta ett vanligt förekommande fenomen att valacker betäcker?
Nån mer som har en betäckande valack? :D

vi hadden ponny som brukade försöka...:smirk: men han "kom bara till" vid brunsterna..haha, brukade ha honom i en egen hage när vi märkte att han började..

men han var ung och nyligen kastrerad, vet inte riktigt om dom slutar vid äldre ålder?

Tror du att det kan anses som ett fortlöpande problem detta och jag bör ha dem totalt åtskilda eller vad tror du?

I somras hade vi en ung fjordvalack på betet tillsammans med vår egen flock. Mitt 15-åriga sto, som brukar gå tillsammans med vårt andra sto och vår valack, blev störtförälskad i nykomlingen.
Vi tvingades dela på dem vid varje brunst, hon hann med fyra gånger under den tid fjordhästen var här.

Jag är tacksam över att hon inte är lika tänd på vår egen valack, det är trist när man behöver dela på dem.

Jag tycker dock att du ska dela på dina hästar, eller åtminstone vara mycket uppmärksam på vad som händer. Låt inte valacken betäcka igen - både stoet och han själv kan komma till skada.

Immer

Min valack betäckte mitt sto när han var 3. Hon fick gå i egen hage när hon brunstade. Sen bara slutade han, och har aldrig försökt göra det igen. De går tillsammans i hagen varje dag.

Ja, jag kände på mig att det fanns en hake då de ju inte ALLS är preparerade eller tvättade för detta..

Misstänker ju att det beror på att han kastrerades ..i somras tror jag om jag inte missminner mig.
Och att antagligen så måste hon ju vara i högbrunst nu då eftersom det var så medvilligt.
Självklart svårt att veta men..:crazy:
Jag tycker du ska ta och prova dig fram. En kompis till mig måste dela sitt sto från valacken då stoet brunstar. Men annars så går dom ihop. Kolla hur han gör nästa brunst.

Jag håller ett öga på dem och har inget mer sett.
Nu går det ju så snabbt hela momentet så lätt att missa det, men hur länge brukar stoet släppa till innan hon börjar "slå ifrån"?
Och hur brukar brunstintervallerna ligga vintertid?
Jag har bara haft henne sen i höstas och har inte märkt ens att hon har brunstat innan.

// Ika. Inte så inkörd på detta med avel.

Nån mer som har en betäckande valack? :D

Min kille kastrerades i våras. I somras försökte han betäcka ett sto men hade blivit impotent... fick helt enkelt inte apparaten att utföra arbetet. Stoet tackade honom för försöket med att sparka honom och hugga efter honom (otacksamma slyna :angel:) och sedan dess har han såvitt jag vet aldrig försökt igen. Stackarn blev väl helt avskräckt...

Har varit med om det tidigare i min hästkarriär. Vi lät valacken och stoet gå i skilda hagar vid brunst.

Oja. Vi har några valackar som rider på stona. Men jävlar anåda vad man vrålar på dom när man ser det.
Varför dom får gå med ston vet jag inte, har inget att säga till om i den hagen.

Min egna valack är nog bög, han blir bara riden på. :rofl: stackarn.

:rofl::rofl:

Idag har de t.o.m stått och ätit en liten stund ur samma hög med hö.. :eek:
I´m in chock! hahaha

Har inte sett när mer juffsande från dem tack o lov.
Kanske brunsten håller på att lägga sig nu då.

Hahaha härlig häst du har:) Min valack betäcker hösilagebalarna när dom kommer in i hagen.. han är lite lustig,men inte intresserad av flickvännen på det sättet.. inte ens när hon brunstar..

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka