Nu ger jag upp!! *hästen åker tebax*

ika77

Trådstartare
ja, så är det med det.. Nu blir det nog rid-travare igen för min del..

Jag ska förklara för er hur han har betett sig sen han kom:

Ridtur 1:
han var spänd som en stålfjäder. Kändes som att han skulle flyga i luften vilken sekund som helst.
Antog att det var för att allt var så nytt.
Börjar kicka emot skänkeln som en vilde..

Ridtur 2:
Red i paddocken och jag fick inte ens fram honom i trav mer än kanske max 4 steg.. Bara kickar, kickar , kickar..
det fortsätter hela kvarten jag sitter på honom. Slutar när det går bra..

Ridtur 3:
red i skogen. Allt gick bra. Endast en kick när jag skulle trava första gången.
Annars inga problem..

Ridtur 4: red i skogen. Kickade i början men sen gav det med sig.
Spänd hela ridturen och trippade fram mest..

Ridtur 5:
Rider i paddocken. Går som en klocka bortsett från de första kickarna innan han kom igång och accepterade läget..
Men sen flög jävulen i honom fullständigt..
Jag riktigt sååg hur hornen växte..

Hästen TVÄRNITAR .Började skrapa som värsta hingsten och var vansinnig på mig.
(Han har gått och varit sur på mig hela passet och jag har känt hur han har blivit surare och surare för varje gång jag bett honom göra nåt.)
Sen började han backa i 170 så han höll på att ramla omkull. :eek: Sen bara tvärvände han och bockade till..
Detta gjorde han om 2 ggr.,
Och varenda gång han har kickat emot skänkeln så har jag skänklat mer och visat att det spelar ingen roll att han gör så..Inget jag gjorde kunde få honom att gå framåt när han backlade. Fick koncentrera mig mest på att sitta kvar i fall att han skulle ramla..

Känner att det var inte det här jag ville ha när jag skulle köpa annan häst, men nu har det blivit så i alla fall och mina planer är fortfarande bara på planeringsstadiet..

det var ju inte en häst med megavilja och en stark personlighet som jag hela tiden får överbevisa jag ville ha, utan en häst för framtida westernträning..
Men nu har det så att säga kommit en massa emellan.

Jag känner att jag har blivit väldigt osäker på honom och jag vill inte alls längre..
Så han åker snart tillbaka dit där han kommer ifrån. Om jag får tillbaka pengarna jag har gett för honom.. vill säga.
Annars säljer jag honom själv..
För jag vill inte ha honom... :angel:
Han kommer aldrig kunna respektera mig för att han är alldeles för hård i psyket.
Så min nya änglahäst blir han inte...

Nu blir det nog travare igen.. :bow: :D

Sv: Nu ger jag upp!! *hästen åker tebax*

Kan det inte vara ovilja för att t.ex sadeln inte passar? Har sett hästar bete sig mycket märkligt med "fel" sadel på ryggen. Min snälla häst ställde sig rakt upp när jag satte mig ner i en sadel som låg fel, en annan som älskade att hoppa tvärvägrade plötsligt, hoppade minuten efter hindret när ryttaren tagit av sadeln och provade barbacka..
Jag känner ju inte din häst alls, men det var vad jag tänkte på när jag läste ditt inlägg.

men du har ju nyss köpt han och som jag fattat det var han inte mkt riden. eller utbildad. för det första tycker jag det låter som han har ont, troligen av sadeln. Du vet besiktade honom väl innan köp?
det härjar älgflugor nu. har ni mkt sånt hos er?
jag hade en häst som beter sig som din, denna hade delvis fel på ryggen, njurarna och bakbenen. Den hästen va inte rolig och blev såpass ohanterabar ibland att man fick ge han lugnande. (inte konstigt, hade ju ont och detta blev vi inte upplysta av av ägarna!)Fast denna hade vi på prov iaf....

Vad synd att du känner så! :(

Men om jag inte tar fel nu, så har du inte haft honom så länge va?

Det kan ju vara många orsaker till att han beteer sig som han gör:

1. Han har ont, sadeln är det första jag tänker på

2. Han testar om han kan ta över. Ni är inte färdiga med vem som bestämmer

3. Allt är nytt för honom, ny omgivning, nya kompisar, nya människor - osäker

4. För stora krav, hästen var inte så utbildad eller?

Jag har kollat sadeln och det ska inte vara några problem.
Vad jag kan se så ligger den bra.

Jag tror det beror på att det började med att han testade mig och att jag kanske inte har rett ut det eller nåt.. Men jag vet inte..

Givetvis är han veterinärbesiktad U.A
Han har inte ont i ryggen

Kan inte hitta några fysiska orsaker..Inte som jag kan kontrollera själv och vad som kollas vid Veterinärbesiktning..

Men jag kan ju se om jag kan byta sadeln och testa en annan .. Se om det ändrar sig.
Red iof sig i westernsadel ett av passen..
Han kickade lite men ändå kanske ett av de bästa passen..
Jag får kolla på det..

Min häst hade en av sadelmakare godkänd sadel, som låg bra. Men jag hade en känsla att det var något med den ändå eftersom min häst väldigt ofta "knäade" lite när man satt upp. Man fick stå 2 steg innan man kunde sitta ner. Det tyckte jag ju inte skulle vara så, men både sadelmakaren och jag tyckte att sadeln låg bra. Jag gav tillslut efter för min intuition och skaffade en annan sadel, hästen knäade inte mer. Och då lovar jag att den sadeln låg bra i övrigt!
Så vad jag ville säga är att även en passande sadel kan vara fel för hästen. På något sätt. Alla är de individer.
Prova att byta sadel först iaf, skulle jag gjort.

Men nej , Ika vad säger du :eek:

Gud vad tråkigt för dig...
Jag förstår dig faktiskt.
Det finns säkert en orsak till det hela men jag förstår att det är ju inte detta man vill vara med om när man köper sig en häst.
Är man kanske inte alldeles jättemodig (vilket jag inte är ialla fall) så blir det kanske bara värre.

Usch , stackars Ika :cry:
Jag hoppas verkligen du finner en lösning på era problem...

Men det är ju oxå så; travare är ju bäst ;) :angel: :angel: :angel: :angel:

Prova att tömköra eller longera han! Kanske kan du sätta en annan "press" på han från marken! Lära honom dina kommandon för de olika gångarterna! Och prova ta upp det i sadeln!
Om han inte vill trava utan ryttare och sadel så bör det vara nåt fel fysiskt! Kanske hittar du någon störnings i rörelsemönstret när du ser han på voltspår!
Han med dig pisken så han lär sig att inte hålla på att backa då också och ignorera dina kommandon!

Prova att longera utan och med sadel! Ser du skillnad?

Lycka till

Jag har haft honom i 3 veckor.

Det som är så konstigt är att på backen är jag en klar ledare, men inte när jag sitter på vad det verkar som i dagsläget..
Det brukar vara tvärt om.. : det finns så otroligt månmga som verkligen kan rida häst, men sen när det kommer till hanteringen så brister det kapitalt.. eller?

Jag har inte ställt några krav på honom mer än att han ska gå framåt.. han får gå i sin egen takt, själv söka efter ett bra tempo för honom, han begärs inte gå i fin form utan går lite slappare nu då jag bara har hållt på att sätta igång honom..
Och lära känna honom framför allt..
Och just nu vet jag inte om jag är så sugen på att testa detta med sadeln.. vet inte riktigt om jag vill klättra upp på honom igen.. :( För det innebär ju att jag måste provrida i den andra sadeln..
Nu har det varit krumsprång och konflikter mer eller mindre vid varje ridpass och det som hände idag var nog droppen.. för mig..
Vet inte om jag vågar sätta mig på honom igen..

TILL __STILETT__:

Vi har inte många eldflugor här. Ja nån kanske .. ( har sett en på hela sommaren)

Synd det du berättade med din häst.. Men det var ju tur i oturen att det visade sig innan du hade hunnit köpa..
Tror inte det är nåt sånt.. I vilket fall så är det inget jag vill dras med..
Så tur att det visade sig nu då,.. Vad det än månne vara..

Ja fyyy, det känns så hemskt..
Tänk om det visar sig vara en sån bagatell som sadeln...
Och så har jag redan mer eller mindre blivit helt totalt osäker på honom.
ja, näst intill rädd..
Han är stor och det blir enorma rörelser däruppe.
Jag som är van vid smäckra fina Dasti, ju...*sakna*

Jag har haft lite problem med honom även i longeringen i början. ( longerade utan sadel)
Och han vände sig hela tiden emot mig och mätte sig emot mig.
Så han ÄR en dominant häst som kräver ganska mycket ledare..
Så mycket vet jag.
Man får hela tiden vara där och korrigera hans läge och han sätter sig allt som ofta på tvären just för att han inte tycker att jag ska bestämma så mycket.. :angel:
Så han är ganska vass med andra ord..
Och det klingar tyvärr ganska falskt ihop med min personlighet..

Men inga störningar i hans rörelsemönster.
Han rör sig otroligt trevligt och han går jämnt och fint.
I trevlig form på böjt spår.
Taktmässiga steg m.m
Men sen kommer det där när han vänder sig emot mig ibland och surar med öronen bakåt..
Går jag på honom då så ser det ut som att han ska " gå på mig" i ren trots.. Då känner man sig oxå ganska liten när man har 168 kralligt halvblod som står öga mot öga och mäter sig med halvt bakåtstrukna öron..
Allt hade varit lättare i det fallet om jag KÄNT honom. jag vet ju inget om vart hans gränser går..
För det som hände idag visar bara att han har en gräns. Och när den är nådd så blir han inte rolig att tas med.. ;)
Så det vill till att sluta när det går bra, INNAN den gränsen är nådd..

PS: PRECIS det han gjorde när han ilsket krafsade i marken använde han sig av när vi släppte in honom till våran ledarvalack i hagen.
När han gick emot min häst så sänkte han huvudet och började krafsa i marken. MYCKET kraftigt..
Han alltså dängde ner hoven i marken i paddocken och det lät som nån stod och öste grus med spade.. Samtidigt som han bara slungade iväg det bakom sig... :o

Senast ändrad:

Jag kom på det att det borde inte vara sadeln heller för när jag red i westernsadeln så var han nära att kicka fram mig på halsen..
Fick hornet i magen för att han kickar så våldsamt så man flyger ju nästan fram till örona på honom.. :angel:
Och enbart så fort man lägger skänkeln emot.. Inte annars.. det går bra om jag smackar fram honom i trav, men så fort jag ens snuddar eller han ens känner min skänkel/benet så hoppar han i luften..

Behöver jag ens säga hur det gick när jag en gång gjorde misstaget att rida med sporrarna på.. Hmmm.. Jag fick sitta så man såg hela sverige mellan benen på mig..:rofl:
Sen åkte de av. Innan JAG gjorde det... ;)

Senast ändrad:

Förstår din frustration. Men jag tror ändå att det kan vara sadeln... Har du låtit en equiterapeut känna igenom honom? När du köpte honom, vet.besiktigades han då?

Jag hade en sadel till min häst som jag tyckte låg jättebra på honom. Låg an överallt och hade rätt bomvidd MEN det var kilbossor på den. Något han absolut inte ska ha. De tryckte mot länden och det visade han på samma sätt som din gör nu i ridningen. Han kickade, protesterade så fort jag tog tag i honom och tillslut reste han sig tom. Han hade väldigt ont! Och det hade han haft redan innan han kom till mig också. Nu är han tack och lov helt bra och precis igångsatt och vi väntar otåligt på nybeställda sadeln som en sadelmakare provat ut åt oss.

3 veckor är kort tid. Kan också vara så att han inte hunnit landa riktigt ännu och därför beteer sig så. Men jag tror ändå den troligaste orsken är att han har ont någonstans. Så kolla upp det innan du bestämmer dig för att lämna tillbaka honom, för visst var han en otroligt trevlig häst utöver det? Något fick dig ju att välja just honom ;) :)

Men det kan vara så att han får ont av westernsadeln med om den trycker mot länden.. Värt att kollas upp iaf ;) eller :p

ja det kan vara värt helt klart att kolla upp det.
Tack för tipset!
Får väl be min galna och orädda vän hoppa upp och kolla.. *gnuggar händerna*
Så kan jag käka popcorn och titta på "showen" om det blir nån.
*gnuggar händerna* ;)

Nädå, allvarligt talat.
Ja, han är vetrinärbesiktad dagen innan han kom till mig U.A.
Han är nog inte igenomkänd av equiterapeut..
Har ju aldrig gjort såhär innan..
Pratade med hans förra ägare innan och hon lät minst sagt förvånad..
( Da har haft honom sen han föddes gör 12 år sen..)
kanske inte vill flytta helt enkelt.. :confused:

Tycker helt klart du ska ge honom en chans i alla fall.
Min häst märkte man inte heller att han hade ont. Det visade sig vid ridningen och så småning om även när man kände igenom honom. Det visade sig att han var full med låsningar i länd och korsregionen. Han lät som ett smatterband ibland när hon "knäckte" honom. Hon hade aldrig vart med om de reaktioner som blev när hon gjorde det. :crazy: Sammalagt blev det fyra behandlingar och då fick han massage, akupunktur, kiropraktik och laserbehandling. Vi ska på "återbesök" innan jul för att se så att allt står rätt till fortfarande :D

Stackars dej vad tråkigt att börja på det viset.

En sak som jag undrar över när jag läser detta är:

Hur betedde han sig när du var och provred honom?

Om det var bra då, och inte den förra ägaren bor alltför långt bort kan du inte få låna deras sadel och se om han fortfarande är knäpp då?

Om det inte är sadeln som krånglar så låter det som han inte är inriden.

Bra att du gör dig av med honom när du inte har kunskap tillräckligt!
Synd bara att du skulle släpa med honom hem först, för hans skull. man ska alltid tänka igenom häst köp noga. kanske nåt aytt lära till nästa gång?:smirk:

Hur långt bort bor gamla ägaren? Om hon/han inte bor alltför långt bort så kanske det hade varit bra om hon/han kunde komma till dig och hjälpa dig vid ett ridpass!
Det kan ju vara något som inte stämmer, antingen ledarskapet som du skriver, eller att du rider hästen på ett annorlunda sätt än förra ägaren. Min ena madame kan också uppföra sig som hin håle själv om hon rids av någon som inte rider henne på samma vis som jag gör, om de inte "pratar samma språk". Prata med fd ägaren om det, det tycker jag låter vettigast!

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 040
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 318
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar