Nu ger jag snart upp!

F

FTW

Jag fattar inte hur man ska räkna och tolka foderstater :cry:
Exempel: Ett halvblodssto på ca 600 kg, mkt sparsamt riden (dvs arbetstillägg 0)
Enligt teorierna ska hon ha ca 67 MJ, 370 g Smb rp, 30 g Ca, och 20 g P.
Förtillfället får hon 11 kg hö (11 MJ, 57 g Smb rp) och 1,7 kg kraftfoder (blandning av pellets, havre, Betfor och kli).

Resultatet blir att hon får i sig 110 MJ, 770 g Smb rp, 62 Ca o 29 P)
Alltså är ju kvoterna OK, men hon får ju dubbelt för mycket energi och protein! :eek:

Mindre kan jag inte ge, för hon är inget vidare i hull som det är.

Även om man anser henne svårfödd så är ju den beräknade foderstaten inte ens i närheten av riktig ...

Precis samma fenomen gäller för mina andra hästar.

HUR ska jag resonera? Kan hon inte få proteinöverskott när hon får så himla mycket mer än hon teoretiskt ska ha? Ska jag ändra foderataten till mindre hö och mer kraft (hualigen :eek:)? Ska man inte kunna gå ett smack på en beräknad foderstat?

HJÄLP! Jag blir tossig!
 
Tabellerna är ju bara riktmärken, sen får man gå efter den individuella hästen. Mamman till mitt föl t.ex borde ha gått på 112 MJ under hösten, men åt närmare 180 MJ och var ÄNDÅ tunn och tappade... Samtidigt som kompisens skulle ha ungefär samma mängd, men höll hullet gott och väl på 90 MJ.
 
Jo men är det alltså bara en slump att just jag begåvats med historiens mest svårfödda hästsamling?

Och som sagt - ska jag inte vara orolig för t ex protein- eller mineralöverskott? Jag menar - 770 g protein är ju rätt mycket mer än 400 gram!
 
Eftersom energibehovet är så pass mycket högre så följer ju proteinbehovet med. SLÄPP tabellerna och gå efter vad du ser, håll balanserna bara.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: mackan
·
Foder & Strö Jag har inte riktigt satt mig in i socker och NDF förr utan som så många andra endast räknat på ts, MJ Smb rp, Ca, P Mg och Ca/P kvot...
Svar
0
· Visningar
1 614
Senast: Zevs
·
Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp