Nu går skit på torra land!!!!!!!

S

stally

Ett nytt positivt dopingtest från Per Lennartson tränad häst!!!!!

Order By Fax,har haft Flunixin i sig vid senaste segern....

Själv är jag övertygad om att Per blir utsatt för sabotage......

Känner dem personligen,både Per och personal de lägger ned allt på hästar och gård.

Det vore en katastrof att förlora en travtränare till, :( :eek: :confused:

Sv: Nu går skit på torra land!!!!!!!

Jag känner inte Per och vet inget om hans verksamhet så det vill jag inte kommentera. Men jag kan tycka att det är lite märkligt att du som dopingprovtagare (för det är du väl?) är övertygad om att det är sabotage innan ärendet är utrett.

Det är ganska många positiva dopingprov överhuvudtaget i år och även förra året. Vad det beror på kan man bara spekulera i. Jag är inte för en "pre-race barn" som i USA men något måste ju göras åt de "smittade" gästboxar som bevisligen funnits.

Tycker att det är fel väg att gå att minska på dopingproven som gjordes förra året, eller var det året innan? Numer är det ju bara obligatoriskt med dopingprov i V75, rikstotoloppet på Valla tar ni väl också? Och om hästen vinner 200000 kr eller mer. Tidigare var det 100000 kr.

Det är väldigt få av de positiva dopingproven i år som är tagna i lopp med obligatoriskt prov på vinnaren. Man kan ju fråga sig varför?

Jag håller med dig....det är skandal det som händer....såg V5:an i går när Forsberg var med och förklarade.... :crazy:
Hur kan han säga så när det bevisligen kommit fram att hästar som stått i boxar med spår av mediciner har blivit positiva???

Och vilken tränare skulle vara så korkad att dopa en häst inför ett lopp man VET att det tas dopingprov...och dessutom VINNA det loppet...det faller ju på sin egen rimlighet....
Därför tror jag också att det är sabotage, folk vet att om hästen vinner tas det dopingprov....hur lätt är det inte att ha lite "pulver" i näven och hästen får lukta???

Antalet possitiva dopingprov verkar ju ha skjutit i höjden i år... Något måste det ju bero på!? Är det så att fler åker fast nu när man börjat ta fler prov (som solros skrev) eller är det något annat som ligger bakom??? Sabotage? Ja man börjar ju undra när alla dessa ibuprofenfallen poppat upp.. Personligen skulle jag aldrig komma på tanken att ge hästarna ipren (eller liknande) och jag har väldigt svårt att tro att det skulle ha någon verkan... Har själv provat ipren-gel och tyckte inte att den hade någon större verkan. Det verkar ju också lite underligt att tränare helt plötsligt börjar mixtra med humanmediciner... Bara så där pang-boom så poppar det upp iprendopade hästar båda här och var...

Hur som helst så måste säkerheten ute på banorna öka, både vid tävlingar men också i vardagen...

Folk springer ju in och ut på stallbacken i en strid ström. Det finns förmodligen vissa individer som skulle kunna klassas som förvirrade, i psykisk obalans eller destruktiva. Eller dom som hyser ren illvilja mot någon annan...

Nu har jag ju aldrig startat på någon av storbanorna, men på rätt många av små- och mellanbanorna, och jag kan inte komma på att jag nånsin blivit tilldelad en väl rengjord box! Matrester i krubban och gammalt hö i boxen har inte varit helt ovanligt... Inte heller verkar det vara ovanligt att behandlade eller sjuka hästar ställs in i gäststallarna av tränare som inte har stall på banan när dom varit inne på klinikbesök. Jag tror att det är sådant slarv man måste komma till rätta med!!

Jag kan själv som tränare se till att mina hästar inte kommer i kontakt med andra medicinarede hästar hemma i stallet. Jag kan se till att inte använda bandageunderlägg med något "skit" på. Jag kan se till att binda upp hästen i gästboxen när vi tävlar så att den inte kommer åt krubban... Men vad kan jag göra åt att det stod en "finadyne-häst" i boxen dan innan och slickade på samma galler som min häst slickar på idag??

jo, det är alldeles för mycket... Vi har ju ett aktuellt dopingfall i stallet där jag jobbar (Dick Robertsson, Chrissie Camto). B-provet har inte kommit ännu, men A-provet visade positivt på finadyne. Det konstiga är att vi inte har NÅGON häst i stallet som fått finadyne på ett bra tag, alltså hade vi det inte ens i stallet. B-provet ska komma nu i dagarna... :crazy: STC-typerna som var ute berömde oss mycket för det fina skick hästen var i, så det finns ju ingen anledning att dopa henne...
Ang. Iprenfallen så tycker även jag att det är skumt. Jag menar, vilken vettig stortränare ger en starthäst iprentabletter när medlet inte ens har effekt på hästar??? :confused:
Förresten hörde jag att de tagit prover i Åbys (där Chrissie testades positivt) och att de hittat dopingrester i var tredje box! :eek:
vi diskuterade häromdan hur små mängder som ger bevisad effekt på hästarna, om man ev kan sätta en minimigräns istf nollgräns, för att minska de fall där hästen fått i sig det genom att slicka på väggar och liknande (den kan ju omöjligen få i sig särskilt stora mängder då!).
>Salandge
om det är matrester eller liknande SKA MAN INTE sätta in hästen i boxen utan direkt gå och begära en annan box! har man verkligen fått lära sig nu... :crazy: förresten, om ingen begär det, varför ska dom då förbättra rengöringen?

// gamla Lindi

Senast ändrad:

Jag undrar först och främst vad det är för märkligt att ha en åsikt om sabotage,när fallet redan är ofentligt.......

Om det skulle vara så att jag är dopingprovtagare så är den enda uppgiften man har att ta urin allt.blodprov på utvalda hästar,inte att utreda ev. dopingfall......

Om man då känner igen en person så måste man ju kunna ha el. hoppas på att något missförhållande skett.......

Det har även talats om att det skulle räcka att en person som själv ätit Ipreen kissar i boxen där en häst sedan står och äter......

Man önskar nu att alla tränare tar sina anställda och ger dom utbildning på det allvarliga i användandet av olika preparat.....

Allt känns m.k.t. trist och hotfullt......

Ja det är verkligen svårt att tro att tränarna själva skulle ge hästarna dessa humanmediciner.....

Som jag nämnt tidigare så är det nog dags att se till att personalen i stallarna får mer information och kanske en obligatorisk utbildning i området..........

De banor jag varit ute på i sommar(med egna hästen)har haft helt nytt spån och väldigt rent och snyggt i boxarna.......

Men jag har varit m.k.t noga med att ha egna hinkar och krubbor med.......

Du verkar oxå m.k.t noga och har bra koll på läget......

Det är ju detta att det även finns gel som kan användas lokalt att gnugga på¨hästen som är en bov i dramat.....

Själv accepterar jag varken krubbor el. vattenkopp om jag är ute och tävlar,tar med hinkar och krubbor.....

Till alla vill jag bara tillstå att det vore en katastrof för travet om vi skulle förlora våra tränare på detta vis.

Men vill tillstå att om vederbörande är skylldig är det en ennu större kattastrof.

En mästare!!! :bow:

Proffetionalitet,på högsta nivå!!! :bow:

Och en högsta nivå,även på personalen!!! :bow:

Jag fick höra igår ..att dom misstänker att det är nån liten substans i nån kyllera som ger utslag .

Fallet är offentligt men inte färdigutrett om jag förstått rätt. Att skrika sabotage tycker jag är lite onödigt i detta skedet. Ett positivt prov kan bero på så mycket annat. Sen har jag full förståelse för att man känner sig ledsen och maktlös när det drabbar människor som står en nära.

Som provtagare har man ju en roll i processen och det är viktigt att man är objektiv i alla lägen, vilket jag inte tvivlar på att du är.

PiperGarden skrev:
Förresten hörde jag att de tagit prover i Åbys (där Chrissie testades positivt) och att de hittat dopingrester i var tredje box! :eek:
vi diskuterade häromdan hur små mängder som ger bevisad effekt på hästarna, om man ev kan sätta en minimigräns istf nollgräns, för att minska de fall där hästen fått i sig det genom att slicka på väggar och liknande (den kan ju omöjligen få i sig särskilt stora mängder då!).

Från hur många boxar togs prover? Du skriver var tredje, menar du att alla boxar har kontrollerats eller tre, varav en visade spår av dopingklassade medel?

Jag tycker absolut att det måste vara nolltolerans. Att ändra gränsvärden för att minska antalet positiva fall är enligt mitt sätt att se att börja i helt fel ände... :mad:

martha skrev:
Och vilken tränare skulle vara så korkad att dopa en häst inför ett lopp man VET att det tas dopingprov...och dessutom VINNA det loppet...det faller ju på sin egen rimlighet....

Är det obligatoriskt med dopingprov på vinnarna i samtliga V65 lopp på Solvalla?

Har jag sagt att jag är provtagare?

Detta är ju ett forum där man kan ventilera sina tankar och känslor,inte en dagspress där man är ute efter sensationer....

Det var verkligen inte menat att skrika ut något om sabotage,bara en önskan att det skulle vara så.......

Man vill ju inte heller att detta skall skada sporten........

Föresten,hej då på er....... :)

Imorn är jag på Azorerna............. :D :p

I tråden "Missa inte" skrev du: "Pisslotta,öh dopingass. du vet......" Det tolkar jag som provtagare...

Liknande trådar

Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 407
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama