Nu går skit på torra land!!!!!!!

Sv: Nu går skit på torra land!!!!!!!

I det loppet som är rikstotolopp är det det, samt i alla rikstotolopp och där förstapriset är över 100 eller 150 000....chansen för att man skall in på dopingen är ju ganska stor på en sån dag som onsdagar på Valla....så jag skulle definitivt inte chansa på nåt...

Jaghar fått in på dopingen en gång när min var tvåa i ett vanligt lopp på färjestad :crazy: ändå var min andrahandsfavorit.

3 veckor senare ringer en anställd på STC ...en måndagkväll och presenterar sig som XX på STC...Jävlar va rädd jag blev....hjärtat stannade och jag fick inte fram ett ord.....Men det han ville säga var att jag vunnit en resa till USA i 16 dagar :banana:
För min häst hade vunnit nåt breederssponsrat lopp några veckor innan, och i hederspris hade jag fått en lott( som jag tyckte dom kunde ha stoppat upp i....ja ni vet, för jag ville ha ett täcke istället :rofl: )
Så jag drog iväg till Usa istället, tillsammans med alla tränare som haft mest breddersvinnare under året....och en del andra som också hade hästar som vunnit lotter :D

Haja Stally...Go tur nu på resan, och tänk på oss stackare här i gamla Svedala :D
Men du vet väl att du kan logga in på buke from Over There också :rofl:

ja fast dte där med att nån kissar i en box och har ätit ipren är ju bara skitsnack enligt min mening. bara något som dom föröker skylla på måste vara nåt annat :(

Hadet gott på Semestern Stally! :)

Jaris tankar om Dopningsfallen.. är att jag tror inte att en tränare som har flyt i rörelsen (stabil ekonomi m,m,) törs chansa och starta med en häst som är behandlad med ngt.
Det är alldeles för mycket som står på spel , avstängning , förtroende från hästägare, negativ publicitet (som tar år att glömmas) m,m,

Det är ju så att blir en häst dålig är det ju hästägaren som betalar får vetvården och ev medinering, då finns väl ingen anledning att hålla på och laborera själv med ngn humanmedicin...
Och träningsavgiften tickar ju in ändå...

Nej jag tror att åtminstone Iprenfallen är rena sabotage! :devil:
Av vem kan ju bara spekuleras... Privata skäl, Sur fd Hästägare, Motståndare ja Listan kan göras hur lång som helst!

Fast det är ju inte någon som är misstänkt för doping som har sagt utan det är de som utreder dopingfallen som har sagt att de vill titta på om den möjligheten finns. Det är så otroligt små mängde som ger utslag på proverna så varför inte? Om man har ätit en värktablett själv så kommer supstanseran ut i kisset och om då hästen slicka i sig det så varför skulle de inte synas? Den verksama supstansen i ipren fungerar inte på hästar så varför skulle man dopa sin häst med sånt som inte fungerar? Till och med gelen är det för låg för att det ska fungera på hästar.

ja exakt därför är det ju inte ipren..

martha skrev:
I det loppet som är rikstotolopp är det det, samt i alla rikstotolopp och där förstapriset är över 100 eller 150 000....chansen för att man skall in på dopingen är ju ganska stor på en sån dag som onsdagar på Valla....så jag skulle definitivt inte chansa på nåt... :D

Gränssumman är 200000 kr.

Tas det fler dopingprov på Valla på onsdagar i de "vanliga" loppen (inte obligatoriska) än på andra banor?

Snurrfian skrev:
Fast det är ju inte någon som är misstänkt för doping som har sagt utan det är de som utreder dopingfallen som har sagt att de vill titta på om den möjligheten finns. Det är så otroligt små mängde som ger utslag på proverna så varför inte? Om man har ätit en värktablett själv så kommer supstanseran ut i kisset och om då hästen slicka i sig det så varför skulle de inte synas? Den verksama supstansen i ipren fungerar inte på hästar så varför skulle man dopa sin häst med sånt som inte fungerar? Till och med gelen är det för låg för att det ska fungera på hästar.

Det skulle kunna vara en möjlighet... men jag är tveksam till den förklaringen. Ipren har funnits i flera år. Det är först de senaste året/åren som dopingfall med Ibuprofen har dykt upp i travsporten. Samtidigt vittnar veterinärer om förfrågningar om dosering till hästar.

Av vem och var är studien om Iprens (o)verkan på häst gjord?

Kissat i boxar har folk gjort i alla tider. Är det inte ens lite konstigt att om nu hästarna ätit strö med urin så finns det inga spår av koffein eller teobromin?

Nä, folk som kissar i boxarna äter bara Ipren, ingen av dom dricker kaffe eller äter choklad... och absolut inte bröd med vallmofrön på...

är ingen helsäker källa, utan något jag hört, men enligt honom skulle de ha kollat alla boxarna.

Här på halmstad tror jag prov tas på nästan alla vinnarna samt om nån gjort en extra dålig prestation.

På resultatlistorna står om dopingprov har tagits. Titta på dom nästa gång du är på Stallfiket. Dom sitter under ena TVn. Du får gärna rapportera tillbaka om hur många som tagits ikväll. Jag tror det är två.

PiperGarden skrev:
>Salandge
om det är matrester eller liknande SKA MAN INTE sätta in hästen i boxen utan direkt gå och begära en annan box! har man verkligen fått lära sig nu... :crazy: förresten, om ingen begär det, varför ska dom då förbättra rengöringen?

// gamla Lindi

Du har naturligtvis helt rätt!! Nu var det ett tag sedan jag hade starthäst, men nästa gång det blir dax kommer jag att vara mycket mer nogrann med sånt!!

jo, jag vet var jag hittar resultatlistorna... (dom finns även på fler ställen) Ska kolla nästa gång jag är kvar på trav, blir inte lika ofta nu.
Hur kommer det sig att du hade koll på proven???

Det vill du gärna veta va? :D Nä, sanningen är att det har jag inte, jag gör bara en kvalificerad gissning...

zilla skrev:
Det står om detta i gårdagens travronden:)

Och på Travsport i dag...

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tycka om detta, man kan ju undra hur mycket som kan "hoppa" från häst till häst osv...

/// ghost

ghost skrev:
Och på Travsport i dag...

Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tycka om detta, man kan ju undra hur mycket som kan "hoppa" från häst till häst osv...

/// ghost

Detta hittade jag på travsport.se
Information angående utredningen om Order By Fax
040922 kl 08.36

Travhästen Order By Fax, som tränas av Per Lennartsson, lämnade ett positivt A-prov innehållande flunixin efter sin senaste start på Solvalla den 1 september. B-provet har ännu inte analyserats och därmed föreligger ännu inte ett positivt dopningsprov. Med anledning av Order By Fax start i kriteriekvalen på Solvalla på onsdag har ytterligare ett test gjorts den 15 september, som gav ett negativt resultat.
STC vill rörande utredningen om Order By Fax påpeka följande:

Per Lennartsson hävdar i en artikel från Kanal 75 och i andra uttalanden att han i sitt stall inte använt läkemedlet flunixin på flera år och att tränare är maktlösa att skydda sig mot en dåligt rengjord gästbox. Den pågående utredningen visar att flera hästar i Per Lennartssons träning nyligen medicinerats med flunixin. Dessa hästar och Order By Fax har enligt inhämtade uppgifter varit uppstallade i det stall Per Lennartsson hyr och ansvarar för på Solvalla travbana i samband med starten den 1 september.
Mats Fransson
Informationschef, STC

Liknande trådar

Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 407
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama