Nu går det inte att ta i Yoga

MissFideli

Trådstartare
Håller ju på och flyttar, idag packade vi alla möbler i kärran och jag och tjejerna ska sova kvar i tom lägenhet i natt för att åka till Stockholm i morgon förmiddag.
Kruxet med flyttar är att Yoga blir så enormt stressad och så även nu. Har Feliway i sen 4 veckor tillbaka och ger henne 2 kapslar Zylkène per dag, hon har fått idag och ska få över flytten.

Vad kan jag göra mer? Nu sitter hon i skafferiet är och skitförbannad, försökte klappa henne med hål i armen som följd. Vad gör man? Hur behandlar man henne i sånna här lägen och hur behandlar man Abbie som kommer få ta den största smällen?

Yoga blir ju förstås bara värre och värre med åren och nu är det denna flytt och sen kommer det bli en till inom ett år som förhoppningsvis blir sista flytten för Yoga.

Abbie, som ju ändå är Yogas dotter är totalt annorlunda. När hon stressar reagerar hon med att koppla bort och bli totalt lugn. Idag fick dom vara inne i sovrummet medan vi tog ur alla möbler för att kunna ha dörren öppen, hon var lite stressad då men när jag var in och klappade dom några gånger så slappnade hon av och sen gick hon runt med oss och tyckte det var lite spännande.

Tänk att 2 katter med det släktbandet kan vara så totalt olika.

Sv: Nu går det inte att ta i Yoga

Fy så jobbigt för er. :( Lider med dig. Det låter som att du gjort det man kan, i detta läge skulle jag nog bara låta henne vara så mycket det är möjligt. Utsätt dig inte för något som kan skada dig, du vet ju att det är p.g.a. stress. Hoppas det går över snabbt efter flytten. Och lycka till med flytten förresten!

/Erica

Nu är vi på plats i Tyresö. Yoga är inte glad och får tillbringa natten i sovrummet med en nätgrind för att inte anfalla Abbie.

Gick sådär att flytta Yoga från skafferiet till buren, jag valde fel sätt och fick betala för det.
27389353.jpg

Ligger en svullen blånad under huden också som inte syns.

Hon slår så hårt och kommer så djupt. Glömde klippa klorna innan, vilket var korkat.

Hoppas hon lugnar sig. Och det snart.

Oj vad otäckt. Stackars dig. :( Har tyvärr inga bra tips att ge, låter som att du gjort det du kunnat för att hon ska bli lugn.

Det är skitjobbigt. Jag hatar att se henne så här stressad, hon mår inte bra, jag mår inte bra och Abbie mår inte bra.

Och jag skäms över att ha flyttat henne, kanske varit bäst att bo kvar där vi bodde.

Hur hanterar hon att hälsa på hemma hos andra. Finns det någonstans hon trivs förutom hos dig? Kanske kunde hon få åka dit redan innan du börjar flyttpacka nästa gång, och sedan får hon komma till ett färdiginflyttat nytt hem. Då slipper hon ju den stressen i alla fall.

Mina katter gillar flyttpackandet.

Hur hanterar hon att hälsa på hemma hos andra. Finns det någonstans hon trivs förutom hos dig? Kanske kunde hon få åka dit redan innan du börjar flyttpacka nästa gång, och sedan får hon komma till ett färdiginflyttat nytt hem. Då slipper hon ju den stressen i alla fall.

Mina katter gillar flyttpackandet.

Alla flyttar är jobbiga oavsett var. Så det kvittar nog tyvärr.

Abbie har tillbringat dagen uppe på klätterträdet, men har nu vågat sig ner. Jag tog det säkra före det osäkra och satte på Yoga sele och koppel så jag kunde dra undan henne om hon flög på. Hon svor lite åt Abbie när hon smög närmare, men hon stannade med en dryg meter mellan dom. Dock blev hon sur på mig istället, och återigen säger hon ifrån om jag tar på henne. Hon har ju lite svårt att gå i sele så jag kopplade bort kopplet. Nu har dom legat och glott på varandra några minuter, sen gick Yoga därifrån. Är så stolt över henne!!

Jag skulle nog låta henne vara så mycket som möjligt. Samtidigt är det nog bra om du växelvis klappar henne och Abbie så att du hjälper dem att blanda lukter.

Du har förstås gott om grejer som luktar av er tre? Liggfiltar osv.

Usch, det är svårt att flyttstöka med katter. När min dåvarande sambo flyttade in här - och sen ut;) - lämnade vi vid båda tillfällena katterna på panget i några dagar, tills det värsta var över. I synnerhet när han flyttade in och lägenheten var proppad med möbler och flyttkartonger var de rätt störda innan de vågade slappna av och börja klättra på lådorna och ha lite kul i stället.

Detta låter ju inte kul.

Jag är så tråkig i mitt råd att jag rekommenderar att du har en nätdörr mellan damerna ett tag. Låt Yoga vara utan sele och låt henne vara ifred så mycket som möjligt så hon får "landa" lite. Fortsätt med Feliway. Kanske ska du förstärka med Felifriend också.

Och bättre att ha dem separerade lite längre tid än att sätta ihop dem för snabbt.

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 283
Senast: Praefatio
·
Övr. Hund Jag börjar känna mig rätt uppgiven och ledsen över min hundsituation och skulle behöva lite goda råd... I höstas tog jag en...
2
Svar
34
· Visningar
3 227
Senast: Hyzenthlay
·
Övr. Katt För 2,5 år sen hämtade jag hem 2 kattungar ca 6 veckor gamla, ur en snödriva i en snöstorm hos en kvinna på landet. Dom fick inte komma...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 293
Senast: Asko
·
Katthälsa För några dagar sen började hon bli tröttare och åt och drack sämre. Matte sin vana trogen har varit ett vandrande nervvrak. Efter ett...
Svar
8
· Visningar
1 002
Senast: Tassetass
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama