Nu drar vi igång!

Novelette

Trådstartare
Japp, igår anlände min splitternya Racesafe RS2000. Jag har aldrig haft väst på mig vid ridning och idag blir debuten.

Idag blir även debuten på terräng för mig och min häst. Jag ska, förhoppningsvis ta FT-kortet ikväll med min snart 4-åriga häst:eek:

27-29 april är vi på FT-läger i Hofors.

Så nu till min stora fråga...tror ni vi skulle kunna vara redo för en debutant 12-13maj?(jag vet att det är svårt för er att bedöma men vad skulle ni själva göra) Det är här hemma i Örebro så det är ju kanonbra.
Min plan är, förutom det jag redan räknat upp: 20 maj Hunting och därefter helvila resten av maj samt hela juni. Sen sätter jag igång henne under juli. 22 juli Hunting och så ska jag försöka hitta dressyr och hopptävlingar samt iaf EN FT-tävling innan september då man ska kvala till championatet.

Vad tror ni om mitt upplägg? Det är ju bara på ett ungefär men iaf;)

Sv: Nu drar vi igång!

Jag hade ju en 4-åring förra året och mitt upplägg var nog lite annorlunda...
Jag startade 3 hopptävlingar och 2 dressyr på våren innan vi gav oss ut på en fälttävlan i juli.

Jag tycker nog du ska ge din unghäst en chans att bli lite tävlingsvan med allt vad en tävlingsplats innebär innan du startar.

Lycka till ikväll!

Ja, jag får tänka om...det gick inte alls bra igår...jag trillade av 2 ggr och är öm...förklaringen kommer här:
9255361.jpg

Förutom stocken så fanns det troligtvis en inbillad stock ovanpå *s*

Eller spana in denna:

9255365.jpg

Om jag hoppar så mkt jag kan i vattnet så kanske jag kan släcka min törst samtidigt:idea:

Den här var väldigt fin däremot:
9255360.jpg

Tyvärr blev det inget FT-kort...tur jag ska på FT-läger...men Ettan följer inte med har jag nu bestämt. Hon får vila upp sig....var helt fläng igår.

Tyvärr finns det knappt några LC nu som jag skulle kunna rida :(

Men hon ser fin ut! Det är ju så här med unghästar...det går upp och ned och hon kanske behöver några ggr på banan för att fatta det hela. Varför ska hon inte träna mer? Det är ju det enda sättet att få henne att lugna ned sig och hoppa lite mer sansat över hindren.

Tack för komplimangen!:love:

Hon har visst kommit i en växtfas för hon var rejält överbyggd nu och sen har vi haft lite kommunikationsproblem.
Dessutom är jag helt grön på terräng, jag har ju hoppat nån större stock ute med rutinerad häst men inte alls som detta. Så jag ska ägna lägret åt att bli duktig själv och sen ge mig på terrängen igen.

Fast nu vet jag inte hur jag ska lägga upp det med vila och tävlingar, skulle ju vilja kunna kvala i höst, för kapacitet har hon ju helt klart.:confused:

Låt någon annan som är rutinerad när det gäller fälttävlan rida om du känner att du inte klarar det. Det ger ju din häst bäst chans att visa sig bra på championatet.
Sen är det där precis så unghästar brukar göra första gångerna de kommer ut, bara träna mer så kommer det säkert bli bra :)

Tack för komplimangen!:love:

Hon har visst kommit i en växtfas för hon var rejält överbyggd nu och sen har vi haft lite kommunikationsproblem.
Dessutom är jag helt grön på terräng, jag har ju hoppat nån större stock ute med rutinerad häst men inte alls som detta. Så jag ska ägna lägret åt att bli duktig själv och sen ge mig på terrängen igen.

Fast nu vet jag inte hur jag ska lägga upp det med vila och tävlingar, skulle ju vilja kunna kvala i höst, för kapacitet har hon ju helt klart.:confused:

Hon ska ju gå nu ett par månader, tycker jag. Träna på olika FT-banor, kanske tävla nån hopptävling om hon är klar för det. Sen lite sommarvila i hagen när det passar dig. Börja rida igen och ta ut henne igen på nån hopptävling. Om hon funkar bra med det så sikta på en hunting eller FT i augusti. Hinner du så är det aldrig fel att ha startat nån LC dressyr så hon har gått på staket. Kanske klubben har nån klubbtävling?

Sen om du verkligen vill att hon går championatet i höst och du inte fixar det till 100% själv så gör du hästen en stor tjänst genom att låta någon rutinerad ryttare rida.

Jag ska ju ta FT-kortet nästa helg.

Så planen var ju att rida en Hunting 20maj på 70cm. Är det för tidigt? Det blir en Hunting 22juli också här i länet.

Vi hade en försenad Km 2006 nu i mars...hon gick urdåligt på LC:n...fick 43% trots allt:smirk: Och så hoppade vi 50-60cm...en vägran men annars hoppade hon kanon...och jag hopptränar varannan fredag och dressyr varannan.

Jag ska leta efter en LC nu i maj samt en hopptävling.

Jag har precis anmält oss på träning igen...samma ställe 5 maj!!:bump: :bump:

Jag hoppas att jag slipper trilla av den gången :)

Men du ska sitta kvar på hästen förstår du väl ;)

Om du bestämmer dig för att hoppa en hunting i maj så tycker jag det. Se det som en vanlig träning bara, det måste ju inte gå bra alla gånger :)

Funderar själv på att åka dit och "träna" lite om mina föräldrar går med på att köra så långt :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka