Nu bygger vi stall

V

V_Lyster_V

Nu är alla papprena klara så nu startar jag denna tråden.

Jag och sambon kommer nu att bygga ett nytt stall som sitter ihop med ett dubbelgarage.
Det är stalldelen som kommer att byggas först då vi måste riva det befintliga stallet innan vi kan starta med garaget. Men det gör inte mig något för jag vill ju ha klart stallet först :)

Jag lägger in lite bilder på ritningarna vi har och jag kommer hela tiden dokumentera bygget med bilder.

Hoppas ni vill följa med under bygget ;) :banana:

32316143.jpg

32316142.jpg

32316141.jpg

32316140.jpg

Stallet kommer att innehålla tre boxar på 9kvm samt en fölbox på 11,9kvm, en sadelkammare på 20kvm samt en stallgång som blir 2.89bred.
Jag ska försöka ordna en bild som visar hur det kommer att se ut.

Designen på boxarna kommer att vara som Tobbe Larssons stall i ponnyakuten2. Dock kommer det att vara vanliga boxdörrar. Förutom vanliga boxdörrar som leder ut till stallgången kommer de även att vara engelska (tvådelade) boxdörrar i varje box som leder direkt ut till hagen.

Ska även ordna bilder på hur stallet ser ut nu, måste bara göra färdigt vårstädningen för det ser just nu ut som en bomb slagit ner ;)

Alla tips och råd är mer än välkomna!

Sv: Nu bygger vi stall

Å vad kul med nybygge :D kommer oxå följa dena tråd!

Lycka till med all bygge!

Glömde ju lite :D

Hela byggnaden kommer att hamna på ca 162 kvm. Ovanför stallet kommer det att vara höloft och ovanför garaget kommer det att vara lite förråd för sambons saker.

Mellan stallet och garaget kommer det att vara brandväggar likaså ovan på loften. Detta för att det kommer svetsas ibland i garaget.

Ritade en liten bild och den är inte vacker men man ser ju på ett ungefär hur det kommer att se ut.
205600_10150171937422449_733177448_6813322_3966810_n.jpg

Dörren som är i sadelkammaren kommer att gå ut till en gödselplatta. Den vet vi ännu inte hur stor den kommer att bli. Vi ska försöka göra den så stor som möjligt.
Bakom garaget på samma sida som gödselplattan kommer vara kommer det även att sticka ut ett plåttak. Där är det meningen att vintertid förvara lite tunnor som står framme under sommaren. Men det ska även vara spånförvaring.
Först var det meningen att spånet skulle vara i sadelkammaren, men hur ska jag få plats med alla saker då!? :D

För mig som har haft hästar i hela mitt liv i ett stall utan vatten är det nu en dröm som slår in då det kommer att finnas. En kran kommer att placeras i stallgången. LYCKA!!

Ser jättefint ut!
Men varför så små boxar?
Eller förresten, ja vet ju inte hur stora hästar du har:o
De har bara gått genom mitt huvud att man bör bygga större boxar än tidigare normer.
Jättestort lycka till! Jag kommer att följa ditt bygge, och drömma om ett eget:)

* Jenny *

Jag hade jättegärna haft större boxar. Men tyvärr finns det inte platsen till att göra stallet större varken på bredden eller längden :(

Men vi följde måtten på jordbruksverket och då är det till hästar upp till 1.70cm.

Dock kommer det endast vara små hästar stora ponnyer i de tre "små" boxarna. Främst fjordingar.
I den större boxen, fölboxen kommer det att vara en större häst runt 1.65cm.

Men jag håller helt med dig, det är bättre att göra större boxar än vad jordbruksverket rekomenderar. Men, tyvärr gick det inte att göra.

Det kommer att vara höloft ovanför stallet. Där kommer det att förvaras hö och halm.

Sen kommer fodret vara i sadelkammaren. Kommer att vara en liten hörna som går åt där.

KL
Idag håller sambon på att mäta ut exakt var byggnaden kommer att vara.
Han sätter även ut pinnar där kanterna på byggnaden är.
I morgon kommer vi att såga ner lite träd som är lite ivägen.

På onsdag kommer grävaren hem till oss. Det är min kusin som ska gräva åt oss och det är en hyrd grävare. Sen till helgen har vi förväntat oss att grävningen ska vara klar och då får vi även hem de bärlag vi ska ha.
Så troligtvis blir det till att få hem betongbilen nästnästa vecka.

Kan du inte lägga upp bilder på hur det ser ut just nu, innan det är något där? :)

Vad underbart skoj att få bygga upp sitt drömstall från start!:laugh:
Ska bli kul att följa!

Blir nyfiken vilket ritprogram ni använt er på bilderna i första inlägget?

Ser mysigt och fint ut :D

Men kommer det inte vara jobbigt att ha hö och halm på loftet? Alltså att traggla upp och ner (för stege eller trappa) för att bära hö och halm till alla hästar?

Jag har några bilder som jag kan ladda upp. Dock förvarnar jag er att jag tog bilderna mitt under min vårstädning så det ser lite förskräckligt ut ;)

Ena långsidan av stallet. Dock har vi redan rivit en carport och ett stort förråd som gick längst med hela långsidan. Därför ser det lite värre ut än vad det är.
32330644.jpg

Ingången till stallet.
32330651.jpg

Samma långsida där ingången till stallet finns. Här är det uppbindningsplats på carportens vägg.
32330657.jpg

Framsidan av det hela inklusive en massa hönor
32330654.jpg

Ostädad stallgång
32330660.jpg

Jag har sammanlagt tre boxar i det nuvarande stallet. Två stora boxar varav ena är en fölbox på 14 kvm.
Sen är det denna boxen som är en ponnybox. Dock står den tom idag.
32316144.jpg

Boxdörren till lilla boxen. Egenmålad *stolt*
32316145.jpg

Fölboxen
32316146.jpg

Den andra stora boxen
32316147.jpg

Första delen av sadelkammaren. Här ser ni ju att det är stökigt. Inte lätt att rensa grejer när man har för mycket. Allt hamnar bara framför en på golvet och det blir ingen ordning alls ;)
32316150.jpg

Andra delen av sadelkammaren
32316153.jpg

Det är sambon som stått för ritningarna och han har använt sig av Googles Sketch up tror jag att det heter.

Nja, det beror lite vad man är van vid. Jag har alltid haft loft och har aldrig fått känna på hur det är att inte behöva gå upp på loftet via stege.

Så för mig är det naturligt ;)
Dock kommer det att bli betydligt bättre för mig på detta loftet för det är så pass högt i tak att jag kommer att kunna stå raklång.

Men jag kommer att ha ett litet hörn i sadelkammaren där jag har fodret som jag staplar färdiga höpåsar.

Intressant tråd :bump:

Det vore mycket skoj att få se lite kostnader under tiden också. Jag är i drömmarnas värld än så länge :angel:

Självklart! Jag kommer att skriva kostnader allt eftersom vi köper.
I helgen ska vi gräva och få hem material till bärlaget. Den totala summan för det hamnar på 12000kr. Då kommer min kusin att gräva åt oss.

Vi har även köpt rör till vattenledningen, elrör och avloppsrör och det har kostat oss 3300kr.

Bygglovet och alla de papper har kostat oss runt 10000kr då inklusive rivningslov för det befintliga stallet.

Vad gäller för regler när man bygger ihop garage och stall när garaget torde räknas spm brandfarligt utrymme med bilar, bensin och batterier osv byggs ihop ?

Vi fick inte ha traktorn i carporten som låg i samband till stallet och man fick inte ha batteriet i traktorn och det skulle även då vara ordentligt brandskyddat ?

Mia

Vi fick inte ha traktorn i carporten som låg i samband till stallet och man fick inte ha batteriet i traktorn och det skulle även då vara ordentligt brandskyddat ?

Mia

OT kanske

Jag fick inte ens ha diesel bilen i carporten som är ihopbyggd med vedboden som i sin tur ligger fem meter från stallet när länsförsäkringar var ute och gjorde en "säker hästgård koll" :confused: Och försäkringsbolag borde ju ha statistik över vad som orsakar flest bränder.

Men TS skriver ju att det ska vara brandväggar mellan garage och stall och att bygglov är klart så.

Senast ändrad:

Vi ska ha ordentliga brandväggar mellan stall och garage. Sen ska vi ha två brandsläckare i stallet och två i garaget. Brandvarnare kommer vara i hela byggnaden som är kopplade in till huset.

Vi har inte fått någon påpekning alls på brandbiten.

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon firma ni kan rekommendera? Gäller Dalarna. Vi har tänkt att bygga ett litet stall med 2 boxar med engelska boxdörrar...
Svar
1
· Visningar
517
Senast: Blyger
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
1 169
Senast: a1agnlju
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 203
Senast: Freazer
·
Anläggning Hej på er alla! Nu vet jag inte om jag skriver i rätt ”avdelning” men hoppas det blir bra ändå. Jag har nyligen flyttat till en gård...
2
Svar
24
· Visningar
3 592
Senast: skogaliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Linser
  • Vad gör vi? Del CCIV