Nu börjas det...

Lejonelle

Trådstartare
Beslutet är taget. vi SKA betäcka i år. Och vi har valt hingst också (tack för alla råd). Men nu då.. hur börjar man? Borde man veterinärundersöka först för att kolla att allt verkar OK därinne? Och hur få koll på brunsterna, hon visar ju inte så tydligt. Och hur ska jag tänka i sommar, med bete och sånt, och hur försiktiga bör vi vara med stress, träning osv? Ultraljud på 17_e dagen har jag ju snappat upp :idea: men hur ofta ska man undersöka i fortsättningen? Och försäkring av fostret, hur går det till? Är det en tilläggsförsäkring på stoet eller en egen försäkring?

Hjälp, nu behöver vi verkligen få veta ALLT. Man kan ju undra varför man ger sig in på det här om man inte har koll, men herregud, jag har två egna barn och båda har överlevt trots att jag inte hade föräldraexamen... Så det går nog, men hjälp till..

mvh
Lejonelle

Sv: Nu börjas det...

När jag betäckte första gången.
jag tog kontakt med hingststationen först.
Sedan skulle det fyllas ipapper mm. Namn registrerings papper pass vacinationer mm.

Vilken hingst du tänkt dig.

Sedan åkte vi dit vid första brunsten. De kollar då stot.
Nu visade det sig att hon skulle strula.
Hon tog sig inte på första. Då tog de bakterie prov.
Hon hade lindrig infekton. Spolade och gav medecin.
Hon tog sig inte andra heller.
men tredje gången visade det posetivt.

Ultraljud 17 30 dagar. Koll vid 90 dagar
Födde en hingst 03.
Nu i år 20050515 fick vi en hingst till
Detär bara att köra ta kontakt med dom snarast.
Vilken hingst ? och vilken ras har du??

Om man inte kan se brunsterna så tydligt kan du ta kontakt med den seminstation du skall använda (om det nu är semin...)
De kollar upp med u-ljud var hon ligger i brunsten.
Hos dem berättar du vilken hingst du valt och de skickar efter semin.
Tänk på att ha med reg.bevis/pass på din häst.
Det är jättebra att själv ta kontakt med hingststationen och prata med dem. Ta sedan gärna med adressen dit till seminstationen så kan det underlätta för dem.
Men som sagt åk till seminstation så kollar de ditt sto.

Jag sager samma som orpaskorpan, ta kontakt med hingststationen, beratta for dem att du ar nyborjare sa kommer de att se till att de forklarar och hjalper dej med det mesta.

Lycka till.

Hej - tack för svaret. Mitt sto är en gatukorsning welsh-halvblod och är oreggad. Målet är inte att få fram en elithäst utan en trevlig liten allround-dressyrhäst åt mig själv. Så vi har valt en trevlig dressyrhingst som verkar ha supertemperament, Gigolo 965 e Guinness. De seminerar på stuteriet som äger honom. Jag tänkte vet skulle få kolla mitt sto hemma först för att kolla att det inte funns infektion eller andra problem. För säkerhets skull, eftersom hon ej haft föl förut.
mvh
Lejonelle

Hej, då blir det problem direkt, min häst är resultatet av en tjuvparning och är oregistrerad. Ja, jag vet att jag måste ta tag i det i år och fixa pass men det har inte blivit gjort än...
På torsdag åker vi till hingststationen och kollar, då ska jag fråga om allt!
mvh
Lejonelle

Vad roligt, då håller vi tummarna för att han passar mitt sto så att det "blir något".
mvh
Lejonelle

Du behöver inte ha ditt sto registrerat/pass för att betäcka i år. Det kan hingststationen ge närmare information om.

När det handlar om försäkring så finns det en fosterförsäkring som man kan teckna om/när stoet är dräktigt på 90:e dygnet. Det är alltså en tilläggsförsäkring. Hos en del stationer ingår den i avgiften, så kolla det! Om stoet då kastar senare under dräktigheten så får man ersättning.

Jag har kollat mitt sto på dygn 17, och ska kolla på 42 också. Hade allt varit normalt hade jag valt dygn 90 istället för 42, just för försäkringens skull.

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 720
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 890
Senast: mars
·
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
2
· Visningar
826
Senast: malumbub
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 840
Senast: cewe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka