nu blir det snart mörkt och kallt

E

eileme

använder ni nån lampa på vintern?
Pannlampa, sån där man sätter på hjälmen?
Fördelar/nakdelar?
Prisklass?
Är lite otäckt när man är ute och inte ens ser marken.

Sv: nu blir det snart mörkt och kallt

Köp en riktig orienterarlampa! Överlägset bäst ljusspridning och kvalité.

Kostar kanske en del, men är mycket bättre än de billigaste "ficklampsliknande"...

Jag använder inte lampa på vintern men om jag skulle göra det skulle det vara för att bilar skulle se mig bättre. Jag är så himla mörkrädd så jag sticker inte ut i skogen om det är becksvart, jag bara skrämmer hästarna! När det kommer snö blir det rätt så ljust och jag försöker rida medan det är något så när ljust eller efter belysta vägar. Men vintern är ingen hit.

Dum fråga kanske men hur får man lampan att lysa på rätt ställe när man sitter så högt upp på hästen? Antar att det fungerar på nåt sätt...

Det brukar gå att vinkla lampan nedåt lite, men i allmänhet så lyser lampan åt det håll som du vänder huvudet... ;)

Det är därför man ska köpa en med så vid spridning på ljuset som möjligt, för att se lite åt sidorna, och ljuset blir inte heller så flackande när man inte sitter blickstilla. Många hästar blir lätt skrämda av en smal ljuskägla som rör sig framför dem också.

Jag brukar inte använda lampa, jag rider hellre utan! Fast då rider jag inte där det är trafikerat heller och vägarna är vi vana vid och vet hur de är. Ska jag däremot ut på en väg där det kan komma bilar lånar jag lampa av kompisen.

Det är lite mysigt att rida ut i snön när det är becksvart mitt ut i skogen och med en säker häst är det ju inga problem :love:

Jag införskaffade mig en bra, liten lampa förra året. Var jag än ska så måste jag rida en bit efter en bilväg så jag har den mest för att synas, har även en röd lampa bakåt!
Kom på att jag kunde ta mitt cykellyse (litet, som kan välja fast el blinkade sken) och sätt fast det på baksidan av hjälmen, har ett reflexband runt hjälmen så som den sitter fast i.

Finns en mängd olika lampor att välja på, jag valde en liten behändig lampa som kanske inte ger så bra sken på marken men som syns desto bättre av bilar.

köpte en sk orienteringslampa (pannlampa) på coop forum för några år sedan den lyser upp väldigt bra
(men vänj hästen vid lampan om den är ovan ;) ) min nuvarande pålle bryr sig ej,men det gjorde förra :D
hon tvärnitade och slängde sig om man tittade ner något med huvudet och hon såg ljusringen på backen :rofl:

Jag har ingen pannlampa själv men rider ibland med de som har. Jag tycker ögonen vänjer sig vid mörkret fortare och bättre om man inte har lampa med ut för då drar sig ögonen efter ljuset hela tiden. Med pannlampan ser du där det är upplyst men inte alls det som är utanför det upplysta. Utan pannlampa blir allt lite halvskumt och man ser inte varenda sten och rot å andra sidan blir det inga kontraster och man ser hela omgivningen. Jag är mörkrädd och det blir inte bättre med pannlampa däremot så rider jag gärna ut med sällskap med eller utan pannlampa. :bump:

Förra julen fick jag en pannlampa kallad Petzl duo led 8. Priset ligger på strax under 1200 kr. Jag skickade efter min via nätet.

Det är "hel och halvljus" på den och man kan också zooma/justera hur stor spridning man vill ha på ljusstrålen. Jag har den modellen som har batterierna bak på hjälmen (finns även modell med batterierna i fickan).

Jag tycker denna lampa är helt suveränt bra!!!

Jag tyckte det lät mycket med 1200...om man köper en billigare är den mycket sämre då? Någon som har erfarenhet av det?

Visst är det mycket pengar, men jag resonerade som så att ska jag kunna rida ordentligt på vinterhalvåret behöver jag en ordentlig lampa. Innan har jag haft Börjes lampa för 40:- och den kan slänga sig i väggen (fast vad räknar man med egentligen till det priset? :crazy: ). Någon lampa i mellanklassen har jag däremot inte någon erfarenhet av...

Har haft två olika modeller på pannlampor, men kommer tyvärr inte ihåg märke eller pris. Var visserligen flera år sedan dess införskaffades så dom finns nog inte på marknaden längre. Men den ena var iaf en sådan där man har batterierna i fickan och den andra med batterierna bak på huvudet. Tycker att det var väldigt klumpigt innan man vande sig med batterier på huvudet (borde också öka risken för whiplashskador, känns det som iaf) och den med batterier i fickan var det besvärligt med sladdar som var ivägen... så det gäller att fundera på vad man föredrar!
Annars är det väldigt bra med pannlampa vid ridning tycker jag, skönt att kunna ge sig ut i skogen och på obelysta vägar även under den mörka delen av året!

Hej! Tycker det funkar ganska ok utan om man inte är mörkrädd, eller rättare sagt, jag Tyckte att det gjorde det till den kvällen jag och min häst red rakt in i en älgtjur (hästen förvarnade lite, men litar helt på mig som ryttare och jag såg inget och kunde vägarna utantill så jag manade på framåt) vi blev jagade drygt 1km! :crazy:

Innan brukade jag använda pannlampa men min nuvarande häst är
så rädd för ljuset så jag struntar i den nu.

ja jag har nån dålig lampa. man ser pyttelite. bättre än ingenting men skulle gärna ha bättre om jag hade råd.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 817
Senast: Lavinia
·
Utrustning Hejsan! Jag har precis, idag, börjat rida vilket varit en dröm jag haft så länge jag kan minnas. Är så underbart glad! Min första...
2
Svar
24
· Visningar
2 489
Senast: valy
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 167
Senast: Amha
·
Hemmet Hej Jag vill göra om ett hörn av min lägenhet till en läshörna, eller reading nook som det också heter. :) Jag känner att jag vill göra...
Svar
17
· Visningar
1 026
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka