Nu blev jag orolig!!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare __lollo__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 084
L

__lollo__

Blev orolig när jag läste om headshaking syndrom:eek:
jag tror det är ett falskt alarm men, min häst brukar ibland ruska på huvudet eller som jag brukar kalla det "flärpa" på läppen för när hon gör det så skakar hon samtidigt på läpparna.
Detta brukar hon göra när man har ridit klart vilket gör att det flyger dregel överallt:angel:
men jag tycker inte det ser ut som något tvångsmässigt eller så.. bara att hon gör det för att hon är nöjd med sig själv eller för att hon "tycker det är roligt" eller hur man ska säja.

Visst oroar jag mig bara i onödan!!?
Hon gör det aldrig när hon är i hagen eller i boxen..
För övrigt är hon hur busig och livfull som helst, vilket gör att matte kanske inte alltid är på rätta humöret för busfröet:p

Sv: Nu blev jag orolig!!

vart har du läst om detta syndromet??

jag läste det på några forum här och läste lite om det på andra sidor också..men jag tror mest jag hade ett "kanske min häst" ryck..Brukar kunna bli så när jag läser om andra stackare:crazy:

Blev orolig när jag läste om headshaking syndrom:eek:
jag tror det är ett falskt alarm men, min häst brukar ibland ruska på huvudet eller som jag brukar kalla det "flärpa" på läppen för när hon gör det så skakar hon samtidigt på läpparna.
Detta brukar hon göra när man har ridit klart vilket gör att det flyger dregel överallt:angel:
men jag tycker inte det ser ut som något tvångsmässigt eller så.. bara att hon gör det för att hon är nöjd med sig själv eller för att hon "tycker det är roligt" eller hur man ska säja.

Visst oroar jag mig bara i onödan!!?
Hon gör det aldrig när hon är i hagen eller i boxen..
För övrigt är hon hur busig och livfull som helst, vilket gör att matte kanske inte alltid är på rätta humöret för busfröet:p

Låter inte som headshaking.

Var du bara lugn! Man brukar kunna se på hästen om den gör saker för att den trivs eller om den gör saker för att den inte trivs!

haha tack alla som svarat:)
Jag blev bara sådär hyperorolig som jag blir ibland:D:angel:

Du behöver inte vara orolig :)

När de har Headshaking så pratar vi ganska allvarliga skakningar.
En del hästar kan inte hålla sig på benen när detta börjar.

De första tecken som folk beskriver angående Headshaking är - Det verkade som om hästen fått upp ett bi i näsborren och blivit biten.
Så det är ju en kraftig reaktion vi pratar om..

Du lär märka om det blir såhär !!!

Lycka till med din pigga och glada häst.

Kan säga som så att jag tror alla hästar frustar och skakar på huvudet.. Brukar bli så efter man ridit, t.ex nä man släpper de på lång tygel efter att man ridit de på kort tygel..

okej tack så mycket..då vet jag hur symtomerna ser ut:idea:
Jag måste nog lära mig att hålla koll på mina nerver:angel:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har en hingst på snart tre år. Han är ganska busig av sig och har många hingstbeteenden som att springa omkring i hagen och...
2
Svar
36
· Visningar
3 747
Senast: Aionee
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 245
Senast: As_Vegas
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 778
Hundhälsa Vi har gått på valpkurs med vår lilla 5 månaders :love: (fyller han på fredag) och bland annat pratat en del om ensamhetsträning. Vi...
Svar
4
· Visningar
1 003
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka