Nu behöver jag hjälp igen!

M

Madeleine Nilsson

Läste precis på Kr**fts hemsida att om hela hästens näringsbehov täcks av högivan och hästen ändå får krafft så blir den bukig. Ungefär så stod det i alla fall. Stämmer det? Min häst får fri tillgång på hösilage plus rätt mycket hö och 0,5 kg Krafft Grund. (Jag ska skicka in analys nu, väntar på svar från firman bara). Om det visar sig att värdena är jättebra och man kan fylla hennes energibehov med enbart hö och/eller hösilage, kan man sluta ge kraftfoder då?
Eller beror hennes bukighet på dålig träning? Proteinbrist tror jag inte det är eftersom hon är bra musklad, har ej tappat överlinjen, inte tunn annars osv. (Fast man vet såklart aldrig!)
Har ni några träningsförslag annars? Rida i form, javisst. I skritt funkar det bra, men vi har väldigt svårt med det i tölt (islandshäst) och trav och galopp. Tölten har precis börjat komma och det har blivit lite bättre men ändå... (Har ej ridit för tränare på ett bra tag, men h*n kommer nu snart och förhoppningsvis blir det oftare igen.)
Hjälp!

Sv: Nu behöver jag hjälp igen!

Vissa hästar kan bli lite bukiga på fri tillgång till hö/silage. Det beror till största delen på att tarmarna är fyllda hela tiden, hö tar ju mer plats än pellets... Personligen tycker jag inte det gör så mycket, bättre att hästen får mest av sitt naturliga foder :)

Absolut! Räcker grovfodret är det helt onödigt att ge kraftfoder! Kan tom va dumt! Eventuellt kan du ta bort höt oxo! Har du ett bra hösilage så kan det mycket väl räcka för din häst! Många islänningar är ju lättfödda! Räkna sen bara så han får tillräckligt med ts och energi!

Vad gäller ridningen så är det kanon att din tränare ska komma ut! Försök träna minst två ggr i månaden helst en gång i veckan ska du se att hon snart orkar bära sig och samla sig i alla gångarter!

Posta gärna värdena sen när du fått dem och hojta till om du behöver hjälp med att räkna foderstat!!

Kram / Angelika (Nyfrälst grovfoderfantast)

Jag ska se vad analysen visar sen, kanske kan prova att ta bort kraften! Att inte ge nåt hö skulle nog inte gå eftersom hon står inne på natten. Vill inte lämna henne utan nåt att pilla med så länge.
Sen är det lite si och så med hösilaget, stallägaren sätter ut balar, men ibland tar det ett tag efter att de tagit slut och jag vet inte hur länge de kommer att få det...
Vore jättebra att få hjälp med foderstaten, ska komma ihåg det!
Ang. träning så tror jag inte tränaren har tid att komma så ofta som en gång/vecka (bor många mil bort), men jag hoppas att h*n åtminstone kan komma varannan/var tredje eller fjärde vecka. Det behövs!

Tack för svaret!

Kan ju svara dig med!
Visst är det bra att hon får äta, men så som hon ser ut nu går det ut över ridningen (sadeln åker fram=hon kan inte jobba korrekt) och sen tror jag det är lite jobbigt för henne med. Och så ser hon ut som om hon svalt något väääldigt stort! Lite bukighet bryr jag mig inte om, men det här är bara för mycket! Förhoppningsvis behöver jag inte ta bort grovfoder, kanske räcker med att ta bort kraften och mer träning!:idea:
Tack för svaret i alla fall!

Om hästen får sitt näringsbehov täckt av grovfoder och ändå får kraftfoder blir den FET.
Fetma är inte (nödvändigtvis) samma sak som bukighet.
Är problemet att din häst är fet (för mycket hull över revbenen) eller är problemet att den ser lite bukig ut (revbenen kan lätt kännas, men magen "hänger" lite)?

Nej, hon är inte så tjock, det är hon inte, men inte direkt "smal" heller. Möjligtvis lite över normalhull kanske (är inte så bra på det där). Fet är hon inte. Buken är stoooor helt enkelt! Så pass att sadeln glider fram rejält, så kanske man förstår bättre...

Ja, förmodligen är det så att hösilaget har så bra värden att din häst klarar sig med det plus ev. mineraler. Du får se vad analysen säger. Sedan gör ju träningen att magmusklerna stärks och buken blir inte så "hängig". Lycka till :)

Hej,
Fri tillgång på hösilage/hö är det bästa för hästen. Bukighet beror oftast på för lite rygg och magmuskelatur

Liknande trådar

Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 352
Senast: Bobloblaw
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 206
Senast: ufot
·
Foder & Strö Hej Har en häst jag ägt i ca 1 år. Fd ägaren sa att han blev väldigt lös i magen varje höst efter betet, de fodrade dock med ensilage...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
18 452
Senast: caradan
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 361
Senast: Blubbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama