Nu behöver jag hjälp och råd!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mysaan

Trådstartare
de ringde från kommunen i dag angående dagisplats. Eftersom jag nu när jag var till läkaren sist vart sjukskriven bara 1 månad så har inte mina barn rätt till dagis egentligen förrän den 27/1. *gråter*

Jag var så övertygad om att de skulle få börja den 10 men ansökan var inne sent och de har 4 månader på sig att fixa plats. Dessutom har det hela tiden låtit på dagispersonalen som att barnen ska börja den 10.

Nu fick jag dessutom höra att mina barn bara får gå 15 timmar om jag inte på en gång blir sjukskriven på längre tid än 1-2 månader åt gången. Detta för att jag blev sjukskriven direkt från mammaledigheten.

Jag som sitter som en jävla zombie hela dagarna och inte orkar aktivera barnen öht eller någonting. Hur faan ska jag orka? Försäkringskassan tillåter ju inte heller att barnen är på dagis bara 15 timmar per vecka om jag är sjukskriven heltid.

Så vad ska jag säga till läkaren i morgon för att de ska fatta hur det ligger till??? Sitter och gråter nu och känner mig så totalt under isen. Varför leva när jag bara sabbar allt? Vet att barnen behöver dagis. de vill ju inte gå hemma med en sur, grinig och psykiskt instabil mamma heller.

HUr faan ska jag orka något öht? Snälla hjälp mig med vad jag ska säga och göra. Jag orkar inte längre. Jag lyckas tydligen inte med något alls nu för tiden.
 
Sv: Nu behöver jag hjälp och råd!

Om du känner att du inte orkar med dina barn själv så kan du vända dig till soc i din kommun och be att dina barn får dispens från 15-timmarsregeln. Det är inte säkert att det beviljas, men det kan göra det.

Ska du börja inskolningen den 27/1?
 
Sv: Nu behöver jag hjälp och råd!

Jag ansökte om att få börja inksolningen den 9/1 men dagis har stängt då så jag trodde att jag skulle få börja inskolningen den 10/1 och det trodde dagis oxå.

Om jag blir sjukskriven mer än 4 månader på en gång så får barnen dispens och får såkallad behovs plats. Trots allt hur kul är det att vara hemma med en mamma som vill ta livet av sig och som bara gråter och inte aktiverar något alls?
 
Sv: Nu behöver jag hjälp och råd!

Fast du kan få dispens utan långtidssjukskrivning också, dock kräver det att du själv tar kontakt med soc och berättar hur läget är.
 
Sv: Nu behöver jag hjälp och råd!

break_a_leg skrev:
Fast du kan få dispens utan långtidssjukskrivning också, dock kräver det att du själv tar kontakt med soc och berättar hur läget är.

Jag har varit i kontakt med berörd myndighet och för att barnen ska få gå längre än 15 timmar i veckan så krävs det att jag:
1. är arbetslös då de får gå 25 timmar
2. Har ett jobb då de får gå minst möjliga
3. Har en sjukskrivning som sträcker sig längre än 4 månader.

Min huvudsakliga fråga i inlägget var vad jag ska säga och hur jag ska lägga fram min situation för att få sjukskrivning på minst 4 månader på en gång. För jag vet att jag kommer vara sjukskriven länge hur som helst. Mina problem är inga saker som går över på ett par månader direkt.
 
Sv: Nu behöver jag hjälp och råd!

Skriv ett brev till läkaren och förklara din situation om du orkar så ta det muntligt med läkaren.

Det är det enda sättet att få fram det du vill säga, läkare är inte omänskliga dom lyssnar på patienten.
 
Sv: Nu behöver jag hjälp och råd!

Man kan få längre vistelse tid för barn med speciella behov.
Jag har vänt mig till rektorn och barnpsyk. Men då har min äldere pojke oxå verkligen behov av att få vara på fritids.

Har inte läst flera trådar av dig, därför frågar jag här...
Är du ensamstående? Annars ska dina barn få vara på dagis de timmar din man jobbar.

Annars skulle jag tala om för min läkare exakt hur jag känner och be om hjälp därifrån för att barnen ska få vara på dagis lite mera.
 
Sv: Nu behöver jag hjälp och råd!

ainasoja skrev:
Skriv ett brev till läkaren och förklara din situation om du orkar så ta det muntligt med läkaren.

Det är det enda sättet att få fram det du vill säga, läkare är inte omänskliga dom lyssnar på patienten.


Fast jag blir så rysligt nervös och har så fruktansvärt svårt att berätta för okända hur ont jag verkligen har och hur dåligt jag verkligen mår.
 
Sv: Nu behöver jag hjälp och råd!

giffan skrev:
Är du ensamstående? Annars ska dina barn få vara på dagis de timmar din man jobbar.

Nej, så är det inte. Om den ena föräldern är föräldraledig eller arbetslös så har många kommuner begränsade vistelsetider för barnen, oftast 15 timmar/vecka.
 
Sv: Nu behöver jag hjälp och råd!

giffan skrev:
Man kan få längre vistelse tid för barn med speciella behov.
Jag har vänt mig till rektorn och barnpsyk. Men då har min äldere pojke oxå verkligen behov av att få vara på fritids.

Har inte läst flera trådar av dig, därför frågar jag här...
Är du ensamstående? Annars ska dina barn få vara på dagis de timmar din man jobbar.

Annars skulle jag tala om för min läkare exakt hur jag känner och be om hjälp därifrån för att barnen ska få vara på dagis lite mera.

Tack för svar. Enligt denna kommunen så Nej barnen får inte vara på dagis som deras pappa jobbar om jag blivit sjukskriven direkt efter föräldrarledighet. Utan då får de bara gå 15 timmar.

Det är ju det att om jag kan få läkarna att skriva ut ett sjukintyg på minst 4-6 månader så har barna helt plötsligt rätt att gå på heltid eftersom jag då räknas som långtidssjukskriven och då får såkallad resursplats. :crazy:
 
Sv: Nu behöver jag hjälp och råd!

break_a_leg skrev:
Nej, så är det inte. Om den ena föräldern är föräldraledig eller arbetslös så har många kommuner begränsade vistelsetider för barnen, oftast 15 timmar/vecka.

Här är det så att är man föräldrarledig så har äldre syskon rätt till 15 timmar/vecka

Är man arbetslös har barnen rätt till 25 timmar.

Hade jag hunnit vara inskriven på arbetsförmedlingen om så bara 1 dag så hade barnen haft rätt till 25 timmar åtmisntone.
 
Sv: Nu behöver jag hjälp och råd!

föräldrar ledig el arbetslös ja, men nu skulle hon ju vara sjukskriven.

Fast det kanske va från något av det...?
Knepiga regler är det iaf...
 
Sv: Nu behöver jag hjälp och råd!

Men prata med dagis personalen då. De kan hjälpa dig med att få mera omsorgstid för barn med särskilda behov. Tala om för personalen att du just nu inte klarar av att aktivera barnen. De borde ju kunna hjälpa dig.
Kämpa på, för mår inte du bra gör inte barnen det heller...
*knuffar på lite*
 
Sv: Nu behöver jag hjälp och råd!

Mysaan skrev:
Fast jag blir så rysligt nervös och har så fruktansvärt svårt att berätta för okända hur ont jag verkligen har och hur dåligt jag verkligen mår.

Men då författar du ett brev till läkaren annars kommer det att vara svårt att få fram det du vill till läkaren.

Jag är själv långtidssjukskriven och har sonen på dagis heltid, hade jag inte haft rätt till att ha han heltid så hade jag inte klarat av att ta hand om honom så jag vet hur du har det.

Lycka till!
 
Sv: Nu behöver jag hjälp och råd!

giffan skrev:
föräldrar ledig el arbetslös ja, men nu skulle hon ju vara sjukskriven.

Fast det kanske va från något av det...?
Knepiga regler är det iaf...


Jag har gått direkt från avslutad mammaledighet till sjukskrivning. Skulle annars varit arbetslös.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi tillbringar emellanåt en del tid tillsammans med barnens två kusiner och deras föräldrar. När vi gör det blir det uppenbart att vi...
2
Svar
23
· Visningar
3 088
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 765
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 874
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 453
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp