Nu bär det snart av!

diamonia

Trådstartare
Jag vill bara kolla med er, kunniga människor så att jag inte har glömt något!
Skall transportera dräktigt sto med föl ca 75 mil, från Tyskland.
Jag har ett boggiesläp.
Jag har tänkt ha spån på golvet.
Fylla på med höbalar längst fram så att den lilla inte kommer under bommen.
Jag har en "galonkrubba" som man kan ha både hö, kraftfoder och vatten i.
Skall ha med mej tomma hinkar för att äta och dricka ur när vi stannar.
Vattendunkar 75 l så att jag kan ta med vatten från stället de kommer ifrån. Men hur mycket kan de tänkas dricka under resan, den kommer säkert ta 12 h?
Hö har jag ju med mej men tänker även be att få med hö och kraftfodret de har ätit från ägarna så de får göra en mjukare övergång.
Jag skall ha betfor med mej i fall de inte vill dricka.
Jag har ordnat grönt pass till bilen och transporten.
Jag har en färdplan från jordbruksverket.
De skall vetrinärberiktiga 48 h innan (max).
Läder grimma till stoet, även till fölet men den skall jag inte använda under resan.
Transportskydd till stoet. Linor, grimskaft.
Behöver man förbandsgrejor med sig?

Sv: Nu bär det snart av!

Värmen kan bli ett problem. Fast du kanske tänkte åka på natten? Om inte så vore det kanske det bästa. Jag åkte 45 minuter i helgen med ett släp som anses ha en mycket bra ventilation och jag kan säga att det blev mycket varmt ändå. Jag vet att detta kan låta tråkigt men sånna här längre transporter när det är varmt är det nästan alltid bättre att låta någon som har en AC i lastbilen/transporten göra. Fast du kanske är en av de få lyckliga som har AC i transporten. I så fall är jag myyyycket avundsjuk. Har åkt en gång med hästar i en sån transport. Vilken lyx.

Mvh

Tora

Nä det är tyvärr ingen AC i...
Men har tänkt att åka framåt 19 tiden på kvällen och köra hela natten. Vi har planer på att köra 15 mil och stanna en bra stund för att låta dem äta/dricka alltså var 15e mil.

Körde hem mitt sto från Tyskland för 4 veckor sedan och det gick kanonbra bortsett från att hon i princip varken åt eller drack. På färjorna fick vi i henne ett par tussar ensilage och någon näve havre, annars var det helkört.

Vi körde från Tyskland kl 01 på natten och var hemma här halv fyra på em så det tog nästan 15 tim. Vi stannade i Skåne (hade då 5 tim kvar i Sverige) och lastade ur och lät henne röra på sig lite samt beta lite.

Tycker du har tänkt på det mesta.

Det som har hänt med min nu här hemma är att hon fått eksem i man och svans och hade kliat av sig rubbet om jag inte börjat behandla. Nu har hon fått riktigt otäck mugg på alla de vita benen så nu tar vi det också... Så med andra ord är det en stor omställning för kroppen, iaf för min som inte gått ute så mycket sista tiden i Tyskland.

Lycka till!!

/C

Om hon åker bra tycker jag nästan att det är onödigt att stanna så ofta som var 15:e mil. Det kommer ju gör att resan tar mycket längre tid. Jag hade hellre kört på och sen låtit henne vila och äta på färjorna.

För oss blev det 4,5 tim körning i Tyskland, sen ca 3 tim i Danmark och en 4-5 timmar till här. Alltså ganska lagom sträckor mellan pauserna.

Vi hade en bra bil och ett bra boggiesläp och utan trafiken på autobahn på natten kunde man köra ganska fort och det gick riktigt stabilt. Ville ju få hem kraken...

Läste slarvigt och såg nu att du hade föl med också, då kanske man får ta lite fler pauser!! Var lite för snabb! :smirk:

Senast ändrad:

Jag har varit nere i tyskland och hämtat hem min häst från en klinik där. Det va för ungefär 1 månad sedan. Ett tips är att ge betfor med mycket vatten och B- vitaminer. Typ Shy feeder b som är mycket smakliga. När vi va framme så gav jag även krafft vitamin multi i ca 3-4 dagar efteråt. Min häst va pigg och glad när vi va framme. Trots långa köer och värme.

*stjäl lite av tråden*

Cyllene - nu har jag inte alls hängt med, vad är det för sto du köpt? Nu blev jag nyfiken :D Vad hände med den gamla, har du kvar den med?

Diamonia: Säger som de andra, vad är det för nya stjärnor du köpt?
Ang. resan så skulle jga likt de andra försökt köra på natten i största möjliga mån. Väldigt mycket mer behagligt för hästarna temperaturmässigt och mindre trafik. Hur gammal är fölungen? Det avgör ju lite hur ofta du bör pausa.

Snabbsvarar för att inte stjäla tråden! :)

Den "gamla" blev bara 6 år och jag fick ta bort henne i våras. Hade precis nollat 1,20 och gick kanonbra när det visade sig att hon var halt på båda fram... Gick inte mer. :(

Eftersom jag ändå skulle till Ty och jobba över sommaren så tänkte jag köpa ny där. Men jag "råkade" åka och kolla på 3-årstestet och blev blixtförälskad i en 3-åring jag köpte. (Landor S - Dammen - Racot) Han är helt fantastisk. Snacka om att ha förutsättningarna för sig. Han är en riktig sötnos.

http://pg.photos.yahoo.com/ph/minanyastebilder/detail?.dir=a970&.dnm=5980.jpg&.src=ph

Sen fick jag med mig ett sto hem från Ty av ren slump. Ett 4-årigt sto som jag gillade skarpt men fick riktigt billigt eftersom hon inte är helt enkel. Hon är e Cashman (contender -argentan) som gått svår internationellt och på mödernet Wilhelm Tell (samma stam som weltmeyer) - Akzent II. Mamman har tre bröder som går S hoppning varav en är godkänd. Så nog är det prestationsavel alltid. Men hon är stooor och det kommer ta tid, men jag gillar henne! :)

418185191tkiVQy_ph.jpg

Så nu har jag 2 bebisar!!

Kan du inte berätta hur det gått sedan resan är avklarad ? Du kanske har kommit på något med utmed vägen. Själv så kommer jag antagligen att använda mig av transportföretag när jag tar hem vårt sto från Belgien då det handlar om 150 mil...

Helen

Som Cyllene sa;-Kör på!

Jag hämtade min häst förra veckan och det var 150 mil. Vi stannade och övernattade efter 11 h och hade väl då kört ca 90 mil. Hästen åt hö/ensilage hela vägen och jag gav vatten på färjan. Stoppade ner äppelbitar i hinken som hon lekte runt med, någon liter gick i. De klarar det bra!

Hej! Enligt lag måste man stanna och rasta hästen var 8:e timme, ngt att tänka på. Har köpt häst från Tyskland och då körde ägaren upp dem till Köpenhamn där vi lastade om hästarna. Vi fortsatte sedan till Båstad där vi övernattade på ett Bed & Box, dvs ett ställe där man kan hyra ett rum åt sig själv samt boxar åt hästarna, mkt smidigt! Våra hästar åkte bra och mådde verkligen bra av att få rasta och övernatta i varsin box. De var pigga och glada när de kom hem och verkade inte alls påverkade av den långa resan. Lycka till med resan!

Hej

Mej veteligen så gäller 8 timmarsregeln bara slaktdjur. När hästransporterna med lastbil går från europa till mellansverige så tar de oftast Trelleborg-Travemünde och föraren vilar och sedan fortsätter resan tills sista häst är avlämnad.
När man kör själv så blir det någon färja samt tankning och ätning i varje fall var 3:e timme då man stannar.

Ann

Nu är vi hemma allihopa!
Resan gick bra men blev lite längre än beräknat! Vi hade trott att det skulle ta ca 12 timmar hem men det tog väl 15 timmar. Det var ca 12 mil längre resväg än planerat också! Vi körde ca 15 mil, stannade och matade och vilade dem. Vad jag har förstått så gäller reglerna med raster även vanliga hästar!

Missar i planeringen var att de inte gillade betfor, de drack inte vattnet, inte ens med äpplejuice i!

Det var ett jättetrevligt sto och ett kaxigt föl som gärna lägger öronen bakåt och vänder rumpan till! Men jag antar att hon är osäker på mej än så länge så det kommer nog inte att vara några problem. Det var bättre redan idag och tog jag på henne grimma och höll henne så var det ok! Dessutom är hon säkert lite omtumlad av att flytta och att åka så långt!

Mamman är e. Duntroon-Bukefalos xx. Hon är dräktig med Samarant (e. Sandro Hit)
Fölet är efter Royal Diamond.
Jag har en fin bild men lyckas inte få hit den...

Det var därför du undrade om dom hingstarna tidigare! :)

Skönt att allt gick bra med att få hem dem och verkligen kanonstammade hästar!!

Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 611
M
Ekonomi & Juridik Hej! Vi har problem med våra Fd inhyrnader. När dom flyttade till oss påpekade vi att vi ej hade något elagrigat till hagen då...
2 3
Svar
53
· Visningar
9 399
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Är som så att jag skall flytta från Sthlm till Västkusten och skall då såklart ta med mig pålle :) Om det kan ha betydelse så är han en...
Svar
11
· Visningar
1 649
Senast: Krockodil
·
Foder & Strö okej nu vet jag inte riktigt om tråden ligger rätt, då det handlar om lite annat än foder oxå, men jag chansar.. har en ponny som jag...
Svar
9
· Visningar
5 546
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring