Nu är hon hemma!

L

LindaMidinette

Diljá frá Dýrfinnustödum.

Världens finaste häst. Hon är iofs 21 år men jag som jobbar som ridlärare och har sett massor av gamla ök kan bara säga att hon är som en 15-åring...högst. Mitt tips till er alla; köp häst av välrenommerad veterinär. Då är de välskötta.

Hon har senaste tiden gått som avelssto men eftersom hon är så fräsch så kommer jag att sätta igång henne redan imorgon. För att betäcka henne om ett år igen om allt går väl. Kommer att starta en riddagbok ngnstans på nätet.

Hon är underbart snäll. Jättetrevlig häst. 5-gångare. En helt underbar färg, hon har alla dess färgskalor i sin päls. Har givit gulsvarta och fux-föl.

Återkommer när jag lärt känna henne mer...

Edit: ja, hon har stubbman, men det kan ni knappast lasta mig för (",)

Hon går på bilden med nya flocken, bilden är tagen efter ca 10 minuter på nya stället. Trygg häst? Ja, jag tror det.

Jag är såååååå lycklig.....:love::love::love:

IMG_3156.jpg

/LindaM

Sv: Nu är hon hemma!

Grattis! Ser ut att ha en vacker kropp din nya dam, men vad har hänt med hennes man? Har hon eksem?

Hon har haft tendens till 'torra partier' och förra ägaren klippte då ned manen.

Ahha! Bara så att du vet vad du köpt dig för något :) Vill absolut inte skräcka dig eller så, det syntes bara så tydligt.

All lycka med henne!

Tack tack.

Jag är fullt medveten om vad jag har köpt och behandlar henne som eksemhäst med täcke och allt vad tänkas kan. Men eftersom hon ÄR import så finns ju risken där men med tanke på hennes ålder så tror jag åtminstone inte att det kommer att bli mer trubbel än vad som redan varit.

Det låter bra det!

Jag är ganska okunnig när det gäller eksem och vet inte när i livet det brukar dyka upp, men du verkar ha en bra tanke angående det iallafall :)

Hon har haft tendens till 'torra partier' och förra ägaren klippte då ned manen.

Med tanke pa den tandformmade profilen pa manen, gor du ratt i att hantera henne som en eksemhast for det ser ut som hon har eksem.
Det ar en klassisk bild med tandformad mankam.

Japp....I know...

När bilden togs hade jag just kletat in hela mankammen med antiseptiskt återfuktande spray. Tror nog tandningen härrör mer från det...

Fler bilder imorgon...

Ska inte vara negativ, men hoppas att du inte har planer att tävla hästen då manen måste klippas, det får man nämligen inte göra på islandshästar om man ska tävla.
Hursomhelst är den säkert trevlig i övrigt.

Jagh ar tävlat islandshästm ed stubbad man, pga exem.
Det är inga problem om man kan intyga (t.ex om ex-ägaren, veterinären kan hjälpa till) att manen är nerklippt av veterinära skäl.

Eller så får man väl låtsas att den är nerkliad helt enkelt.'

Hon är väldigt söt, ska bli kul att se mer bilder!

Jagh ar tävlat islandshästm ed stubbad man, pga exem.
Det är inga problem om man kan intyga (t.ex om ex-ägaren, veterinären kan hjälpa till) att manen är nerklippt av veterinära skäl.

Eller så får man väl låtsas att den är nerkliad helt enkelt.'

Men det bor poangteras, att vissa eksemhastar inte far tavla pga veterinar anser att ekemet har paverkat hasten for mycket. Sa jag har varit med om flera som fatt aka hem pga det.

Men snälla du/ni.

Det bör väl poängteras tycker jag, att hon inte har ett enda eksemtecken, att nedklippningen av manen, enl veterinären ökar luftgenomströmningen och hjälper henne att hålla sig symtomfri. Hon kliar inte sig, har inga eksem, är jättesöt i sin stubbade man och är en helt underbar varelse som jag redan är jätteförälskad i. Jag vill HÄSTENS bästa, inte tävlingsmänniskornas. Hon mår bra=jag mår bra. Skulle jag spara ut manen för att det är snyggare, och hon får eksem skulle jag aldrig förlåta mig själv.

Jag har köpt en vän och en läromästare, inte en tävlingshäst. Jag har hittills töltat 2 gånger i mitt liv och tävling känns väldig långt borta.

Dock är hon välskolad i klassisk dressyr och skall jag tävla, så är det i det i första hand.

Så!

TACK till dig och alla andra med lite positiv inställning till livet.

För övrigt måste jag säga att det finns väldigt mycket trevligt folk i detta forum. Islandshästsdelen dårå. :laugh:

Jo, okej. Må så vara.

Nu ÄR hon ju faktiskt tävlad. Hur det gick till vet jag dock inte så mycket om.

Kommentar på ditt inlägg men också till andra som inte bara kan vara glada för TS som skriver att hon är sååååå lycklig...varför inte bara gratulera och låta TS vara glad? Det är ju så uppenbart att TS vet var hon sysslar med och är medveten om hur hästen mår och har tagit hem denna underbara varelse och kan uppskatta hästens kvaliteer och egenskaper.
Det är som vanligt i detta forum i många avseende allt för mycket kommentarer och påpekande och förmaningar och rättningar.
Till TS!:banana:
Grattis till din nya häst och grattis till hästen som har kommit till en människa som har hjärta och omtanke!

Oscaria som inte är islandshästägare men som kan uppskatta det goda hos människor som älskar sina djur.

TACK till dig och alla andra med lite positiv inställning till livet.

För övrigt måste jag säga att det finns väldigt mycket trevligt folk i detta forum. Islandshästsdelen dårå. :laugh:

Fast det visste vi ju redan ;):D
Jättekul att allt gick bra och att Diljá nu är hemma. Hon ser väldigt fräsch ut! Ska bli kul att se henne riden sedan :) Kommer nog och tittar närmre på henne vad det lider... Kram / Ninni

grattis, hon ser jättefin ut.
Är hon allergisk mot knott så lär du märka det.
Om manen är lång eller kort spelar ju ingen roll i det läget.
Inga förtjockningar på magsträngen eller mellan frambenen, vanligt på eksemhästar.
Ibland kan hästar utveckla eksem bara av att byta miljö, vill inte skrämma dig bara hålla dig allert på reaktioner.
men är pållan 21 år så känns det ju ganska säkert.
Var noga i valet av sadel, låt ingen lura på dig något smalt och långt elände bara för att
"den här sadeln passar alla islandshästar".
Sadel till islandshäst är en hel vetenskap.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka