Nu är goda råd dyra....

A

allessa

behöver er hjälp...
Det är som så att jag har ett varmblod (valack, 10 år) som hatar att stå uppbunden i stallgången. Han blir helt galen efter 5-6 minuter och kastar sig åt sidorna och småstegrar sig. Det är samma sak med honom när man ska sadla och tränsa för att inte tala om när man ska kratsa hans hovar och sko honom.... . Han rycker undan hovarna och svettades floder när hovslagarn skulle verka honom...

Någon därute som har några goda råd??!! Jag har bara tre månader på mig att vända runt honom. Jag måste ju iaf kunna rykta och sadla honom utan att han blir sjöblöt av svett och jättestressad.

Jag har bara haft honom i ca tre månader, och han har alltid varit så...men nu börjar det bli jobbigt och värre. När jag provred honom gick det hur bra som helst...

Jag vet inte om eller vad som hänt honom förut och han är hur snäll som helst i hagen. Är jag för mesig?? Ska jag bli mer bestämd eller ska jag "lirka" med honom??? När han småstegrar sig i stallgången ska jag då ignorera honom och fortsätta rykta/ sadla eller ska jag säga ifrån på skarpen?? Vad för slags markövningar kan jag använda mig av för att få honom mer "lydig" och "lyhörd" för MIG???

Vid ridning är han ena gången hur snäll som helst (jag är inte speciellt duktig ryttare, harvar mest runt i paddocken) och gången efter helt stört omöjlig....bockar och stegrar sig och är rent jävlig...

Spotta ur er förslag nu...han är en mysig häst och kan bli kanonbra med rätt hjälp.... så....HJÄLP!!!!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Nu är goda råd dyra....

Är det en vbl travare? Första tanken är att han har ont nånstans! Mitt sto jag hade förut BLEV krånglig att sko, ville inte stå still, kastade sig osv, sen kom det fram att hon var halt. Hon blev oxå svettig, musklerna skakade osv.
Han kanske har blivit skrämd under skoning? Isf är det väl bara att vara lugn, lugn och berömma när det går bra...

Och ang när du ska rykta och liknande, mys mycket, beröm, klappa, kela. Har du provat att ha honom lös när du borstar? Du kan ju ha grimma och grimskaft på men antingen hålla i grimskaftet själv, eller om han inte går iväg, lägga det över halsen på honom... jag vet inte, men jag hoppas du har fått nåt tips!!! :)

hade en häst som också tidigare gjorde så, anledningen verkade vara att han inte tyckte om att sitta fast, så jag vande honom stegvis, med att i början ha någon kompis som höll i honom i stället för att man band fast honom, och hela tiden stod och pratade och fick honom koncentrerad på annat. Han höll ofta på och stegrade sig så fort man kom med sadeln och hade allmänt svårt att stå still. När det fungerade så band jag fast honom i stallgången och en kompis fick fortfarande stå och klappa och prata med honom medans jag gjorde iordning honom. Det tog ett par månader sedan fick vi bort det beteendet helt, men det kan fortfarande dyka upp när vi kommer till nytt ställe, då kan det hända att han fortfarande gör så.
Lycka till.

Jag tycker du ska låta bli att hålla på med honom så mycket inne i stallet. Släpp in i boxen, sadla och ge dig i väg ut genast. Spendera hellre tid på att gå ut och beta, eller stå och prata med honom i hagen. Så mycket pyssel behövs inte.
När hovslagaren kommer tycker jag att du nu till en början skaffar brems och gör proceduren kort. Dvs.det är viktigt att det går fort för hovslagaren att göra sitt jobbet. Och att du sätter i tussar i öronen. Är han riktigt dum, kan du prova att ha skygglappar för hans ögon så han inte ser bakåt.
Sen är det bara för dig att träna och träna i lugn och ro.
Så kanske du borde kolla upp rygg och sadel så det inte innebär någon smärta då du rider.
gulan fd.gulla

allessa skrev:
...hatar att stå uppbunden... kastar sig åt sidorna och småstegrar sig.,,,rycker undan hovarna och svettades floder ...

Jag har bara tre månader på mig att vända runt honom.

Jag vet inte om eller vad som hänt honom förut
....bockar och stegrar sig och är rent jävlig...

Han försöker säga dig något... Om du tar dig tid att lyssna (varför har du bara en viss tid på dig..?) så kommer du att förstå honom. Han mår dåligt av en eller flera anledningar.
Kanske har han ont någonstans. Ta ut en veterinär. Eller så har han dåliga erfarenheter... stackarn. Umgås o vinn hans förtroende. Tvinga honom inte, bli inte arg, var snäll. Tålamod o tid är bästa nyckeln. Funkar inte ridningen så lägg ner det - gå en promenad ihop istället. Eller kela i hagen. (Antar att sadeln passar..?) Vill han inte stå uppbunden så ha honom lös då. Känner han sig instängd/fastbunden, så verka honom lös i hagen då. Vill han inte lyfta hovarna så träna på det då. Eller om det nu är så att det gör ont. Gillar han inte din hovslagare (dvs inte litar på honom) så byt till en annan hovis.
Glöm alla hårda tag - ge hästen tid... och förståelse. Han kan läsa dina tankar. Försök ge honom något tillbaka. Krama honom från mig.

Jag har ett femårigt varmblodssto som jag haft i nio månader nu. När hon kom till mig gick det inte att sko henne utan att ge henne lugnande, det gick förövrigt knappt att stryka med handen längs hennes ben. Som tur var hittade jag en underbar hovslagare med ett enormt tålamod och tillsammans har vi nu helt jobbat bort hennes rädsla. Det fungerade med tålamod och bra ledarskap (måste säga att jag var beredd att ge upp många gånger, det är inte lätt att ha en häst man inte kan röra fötterna på) Hon har också lite svårt att stå still vid sadling, men en vän i stallet tränade min häst med repgrimma. Hon lät hästen stå lös (inte uppbunden) och fokuserade på att hästen skulle behålla uppmärksamheten på henne. Det fungerade på min häst iaf. Man får prova sig fram, och ge inte upp, inte om du gillar din häst förövrigt :-) Lycka till!

OM INTE HÄSTEN HAR ONT NÅGONSTANS!
Då skulle jag börja om från början med honom.

Tex när du binder upp honom:ta honom därifrån innan han börjar protestera, lägg på ett schabrak och ta det sedan snabbt ifrån honom, innan hann börjar protestera...

Gör på detta sätt, ett steg i taget...

Led ut hästen, beta, backa honom lite, vänd på honom...
Utöka o gör lita andra grejer, ta på benen, umgås ,umgås , umgås...

Sedan, när du kan läsa av att han är trygg med det du sysslar med och framförallt med DIG, då börjar du att be honom om att fortsätta göra det du önskar genom att vänta ut honom...tycker han att ngt är obehagligt, så finns du där o leder honom dit (utan tvång) vänta ut, ta det lugnt.

Träna, träna ,träna och öva...

Detta går med all största sannolikhet över, om du bara tar det lugnt och inte begär ngt som inte hästen är redo för./Lycka till!/Tolly

om den inte har ont nånstans.. skulle jag binda upp hästen å låta den stå tills den lugnar sig, om det så dröjer en dag.. nästa dag göra samma sak, då kommer du märka att den lugnar sig snabbare.. å hålla på så. sen kommer du ha en häst som kan stå uppbunden.. om hästen sköter sig direkt är det bara att sadla och ut och rida.. och nån gång ibland bara binda upp den för tränings skull och efter ett tag släppa ut den. (det är träning det me..) ta aldrig lös den när den beter sig som en idiot!! då lär den sig att det är så man gör för att komma loss..

Det gick!!!! Nu står han hur lugnt som helst i stallgången och är hur snäll som helst vid sadling och ryktning. Hovarna är liiite värre, men det går bättre och bättre för varje dag.
HURRA!!!!

e_s_t_e_t skrev:
om den inte har ont nånstans.. skulle jag binda upp hästen å låta den stå tills den lugnar sig, om det så dröjer en dag.. ..

Det provade jag med min häst en gång, hon trampade upp hela betonggolvet.. :crazy:

Till trådskaparen: Grattis! :) Vilken metod använde du?

mmmm, sånt kan hända.. men om man låter dom stå lugnar dom sig.. vet en häst som grävde ner sig en halvmeter i marken också..

Skönt o höra att det är fler än jag som inte släpper lös hästen när den beter sig illa. Fick hem en 2-årig fullblodsvalack för några veckor sedan, en STOR häst med mkt massa = akta fötterna. Den hade inköpts på auktion som åring och när den skulle resa hem från auktionen fick den "tokryck" i transporten och slog sönder sig vid ögat. Väl på plats i sitt nya hem fick den återkommande attacker i transporten vid lastträning, varje gång den började hoppa och studsa i trailern släpptes den ut = den lärde sig att bråka för att slippa gå in. När vi köpte honom va hans hagkompis med som sällskap hem. Därefter har jag lasttränat honom flera gånger, och HERREJESUS vad han bråkade därinne! Trodde han skulle välta släpet, men ALDRIG att jag släppte ut honom. Och det har gett resultat, idag kan han stå därinne skapligt bra utan att få "fnatt", men det återstår mer jobb innan jag anser honom som transportvan, men som tidigare nämnts, tålamod. Detta är en skarp 2-åring med mycket humör, får han inte som han vill grinar han genom att exempelvis kasta av mig, slå med frambenen etc. Men jag är djävulen själv och går alltid segrande ur striden, han har tidigare fått göra som han själv vill men så fungerar det inte hos mig. JAG bestämmer, och vi kommer förmodligen har många duster i framtiden, men jag gillar denna häst väldigt mycket och har gett mig fan på att jag ska få ordning på honom, oxå.

min häst har samma problem... lär han att stå stilla utan rep. han kanske har ont?

Senast ändrad av en moderator:

Tänkte bara berätta om hur jag lärde mitt fullblodssto att acceptera att hon satt fast i stallgången.

I början var hon panikslagen och kastade sig och det var inte alls roligt. Lärde henne då att stå still utan att vara uppbunden, hade grimskaftet hängande i backen.
Nästa steg blev att låtsas knyta fast henne, satte upp grimskaftet på en boxvägg men satte inte fast det.
Sen blev hon löst fastsatt och så vips en dag säger hovslagaren att han bundit fast henne. öhhhh, jag bara stirrad och undrade hur många gånger hon slängt sig och han talar då om att hon drog i grimskaftet, konstaterade att hon satt fast och stod sen bara där.
Unerbar hovslagare har jag...

Detta var visserligen under en tidsperiod på 1,5 år, men trägen vinner. Att binda en häst som blir panikslagen är ingen bra idé, det leder i de flesta fall till stora skador och en häst som kanske aldrig går att binda upp igen.

Du får gärna berätta hur du lyckades

hehe, skönt att saker å ting börjar lösa sig åt dig!! ja det folk inte förstår det är ju att dom lär hästen bete sig som en idiot. den VET att om jag gör så här kommer jag komma loss, alltså kommer den göra så varje gång..
Lycka till med fortsatt arbete med din häst! Det låter som du gör ett väldigt bra jobb med den.

hm, jodå man kan binda upp hästar som får panik när dom sitter fast, och lära dom att dom sitter fast, ingen mening att fortsätta dra. självklart finns det en risk i att dom skadar sig, men det finns säkrare sätt att binda upp dom på där risken är mkt mindre för skador..

Håller med dig!

En fördel är att ha elastiska uppbindningar så minskar risken för skador och att hästen förstör grimman/repen/kedjan och kommer loss. Det blir ofta mindre panik när uppbindningen fjädrar och inte är helt stum. Så kan hästen stå där och slåss bäst den vill...

Liknande trådar

Relationer Har lite svårt för att fatta mig kort, hoppas ni orkar med en lite längre text.. :o Under ett par månader lärde jag känna en trevlig...
Svar
9
· Visningar
2 019
Senast: dotzie
·
Hästhantering Vet inte om denna tillhör hantering! Men det är väl just hästens hantering jag är fundersam över. Läs vidare. Idag var jag och...
2
Svar
34
· Visningar
4 292
Senast: Deimion
·
Hästvård Fick ett erbjudande om att ta med min häst till en alternativ behandlare (kinesisk medicin, akupunktur) då det blivit ett återbud...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
19 100
Senast: Lickety
·
Hästhantering Hjälp! Jag behöver råd! Jag blir galen på min häst dagar som denna!! Min häst är en ouppfostrad 8-årig fd travare, som de senaste...
Svar
14
· Visningar
1 935
Senast: _Isa_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama